مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: در یک سال گذشته بیش از ۱۳۳ میلیارد ریال از محل نیات موقوفات استان در ۱۶ موضوع هزینه شده است.

 حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور در نشست خبری که به مناسبت آغاز هفته وقف و با حضور مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد گفت: به مناسبت هفته وقف، همایش بزرگ یاوران وقف در آستان مقدس امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) طبس برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: برگزاری چهار همایش شهرستانی یاوران وقف در بیرجند، قاین، نهبندان و فردوس و برپایی ۳۲ ایستگاه همه واقف باشیم در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: همزمان با هفته وقف امسال ۲ پروژه عمرانی در بیرجند، یک پروژه در امامزاده سید ابراهیم حنبل، یک پروژه در نهبندان و زائرسراهای بی بی زینب خاتون (س) سربیشه افتتاح می‌شود.

وی فعالیت ۲۴ مبلغ بومی در مساجد و بقاع متبرکه و برگزاری جشن ولادت پیامبراسلام (ص) در ۳۶ بقعه متبرکه استان را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و گفت: در راستای اجرای طرح قرار دوازدهم از یک سال گذشته هزار و ۲۷۷ بسته معیشتی، ۵۰ کمک هزینه جهیزیه و کمک هزینه دارو و درمان به ۱۹۵ نفر از نیازمندان، توزیع لوازم گرمایشی و ۶۴۰ بسته تحصیلی تهیه و توزیع شده است.

بخشی‌پور بیان کرد: ۱۲ میلیارد ریال به هیات‌های مذهبی، ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به حوزه‌های علمیه خراسان جنوبی کمک شده است.

وی درباره وقف‌های جدید گفت: در یک سال گذشته ۴۰ وقف جدید به ارزش ۶ هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال در خراسان جنوبی به ثبت رسیده که بیشترین وقف جدید مربوط به شهرستان زیرکوه است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به اعزام ۲۴۰ مبلغ به بقاع متبرکه استان در یک سال گذشته افزود: کلاس‌های سبک زندگی در هشت بقعه متبرکه خراسان جنوبی برگزار شده است.

 

وی با اشاره به فعالیت مواکب پذیرایی از زائران پاکستانی در استان عنوان کرد: با برپایی این مواکب در خراسان جنوبی از ۲۵ هزار زائر رضوی و ۵۹ هزار زائر پاکستانی پذیرایی شده است.

بخشی‌پور با بیان اینکه طی یک سال گذشته هزار و ۴۰۰ سند مالکیت موقوفات اخذ شده است افزود: در این مدت برای ۵۲۰ موقوفه سند تک برگ صادر شده است و برای ۱۴۵ موقوفه تنظیم سند قرارداد داشته‌ایم.

وی گفت: همچنین برای هشت هزار و ۱۳۱ موقوفه در استان سند اجاره تجدید شده و قراردادها به روز شده است که خراسان جنوبی در این زمینه در طیف B قرار دارد و تاکنون ۲۲ هزار رقبه در استان ثبت شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۹۶ بقعه متبرکه در این استان ادامه داد: ۱۱ هزار و ۵۴۵ متر مربع کار عمرانی در ۵۰ بقعه متبرکه استان با کمک خیرین و طرح مودت در یک سال گذشته اجرا شده است.

وی به وجود پنج میقات الرضا در شهرهای خضری دشت بیاض، قاین، بیرجند و نهبندان اشاره کرد و گفت: تنها استانی هستیم که کار پذیرایی از زائران رضوی و پاکستانی را انجام می‌دهیم و میقات الرضا تثبیت خواهد شد.

بخشی‌پور افزود: از همین رو به دنبال تکمیل خدمات زیرساختی با همکاری دولت، سازمان اوقاف و امور خیریه، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، ستاد عتبات عالیات و بنیاد علوی هستیم که سهم هر نهاد ۱۰۰ میلیارد ریال است.

هفته وقف سال ۱۴۰۲ از دوشنبه دهم مهر مصادف با ۱۶ ربیع الاول آغاز شد و تا یکشنبه ۱۶ مهرماه ادامه دارد.