مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از کسب ۳۰۰ رتبه زیر هزار توسط دانش‌آموزان استان در آزمون سراسری سال جاری خبر داد و گفت: برای افزایش میزان قبولی و قرار گرفتن تعداد بیشتری از دانش‌آموزان در ردیف افراد مورد حمایت بنیاد نخبگان، وظیفه سنگینی را برعهده داریم.

محمدعلی واقعی  در پنجمین نشست شورای آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی در سال جاری که به ریاست استاندار برگزار شد افزود: درصدد هستیم با برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی برای داوطلبان المپیادهای علمی این افراد با وجود نابرخورداری‌ها، از امکان آموزش سطح کیفی مطلوب با اساتید برتر و مجرب در سطح کشور برخوردار شوند.

وی گفت: با توجه به اینکه استان در گروه آزمایشی علوم تجربی کنکور سراسری در چند سال پیاپی رتبه دوم را کسب کرده است برای افزایش انگیزه دانش‌آموزان پایه دوازدهم سال تحصیلی آینده پیشنهاد می‌شود از حدود ۳۰۰ رتبه زیر هزار در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ تجلیل شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیان کرد: المپیادهای علمی یکی از شاخص‌های استاندارد عیار علمی دانش‌آموزان به حساب می‌آید و دانش‌آموزان استان در شرایط همه‌گیری کرونا، موفقیت چشمگیری در مرحله اول المپیادهای علمی کسب کردند.

وی افزود: از بین ۹۰۰ دانش‌آموز شرکت‌کننده در سطح استان که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳۱ درصدی داشته است ۱۵۱ نفر در این مرحله نمره قبولی را کسب کردند.

واقعی همچنین گفت: برای تکمیل ساختمان اداره کل آموزش و پرورش استان که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی افزود: عملیات اجرایی این ساختمان از ۱۰ سال قبل آغاز شد اما به توجه به تزریق اعتبارات قطره چکانی هنوز به اتمام نرسیده است.

وی بیان کرد: امسال ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به این پروژه تخصیص یافته است که با این اعتبار محدود تا سال‌های دیگر هنوز به بهره‌برداری نخواهد رسید.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به لزوم آموزش علمی دانش‌آموزان و برگزاری دوره‌های توجیهی برای سرباز معلمان و ضمن خدمت ۱۴ هزار فرهنگی شاغل در استان نیاز مبرم به کارگاه رایانه با امکانات و تجهیزات به روز احساس می‌شود.

وی گفت: برای این منظور فضای موجود در طبقه همکف سالن جلسات ایثارگران در نظر گرفته شده است که در حال حاضر نیاز به تکمیل و تجهیز برای احداث و بهره‌برداری دارد.

واقعی افزود: برای احداث کارگاه رایانه یک میلیارد تومان برای ساختمان و ۵۰۰ میلیون تومان برای تجهیزات نیاز است.

وی گفت: یکی از مصوبات جلسه قبل درخصوص اجرای ماده ۱۱۶ قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش بود که در این زمینه جلسه مشترکی با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در اسرع وقت برگزار شد.

دبیر شورای آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی بیان کرد: براساس ﻣﺎده ۱۶ ﺷﻮرای آﻣﻮزش و ﭘﺮورش مصوب شد ۲ درصد از ﻫﺰﯾﻨﻪﻫﺎی ﺧﺮﯾﺪ زﻣﯿﻦ و ﺳﺎزﻧﺪﮔﺎن واﺣﺪﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪ ﺗﺠﺎری برای تامین اعتبار ﻻزم به منظور ﺳﺎﺧﺖ ﻓﻀﺎﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ و ﭘﺮورﺷﯽ دریافت شود.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد این مبالغ در اﺧﺘﯿﺎر آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﻗﺮار ﺧﻮاﻫﺪ ﮔﺮﻓت افزود: ﮐﻤﯿﺴﯿﻮن‌های ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎده ۵ ﻗﺎﻧﻮن ﺷﻮرای ﻋﺎﻟﯽ ﺷﻬﺮﺳﺎزی و ﻣﻌﻤﺎری ﻣﻮظف هستند ﺿﻤﻦ رﻋﺎﯾﺖ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ درﺧﻮاﺳت‌های ﺷﻬﺮداری و آﻣﻮزش و ﭘﺮورش را در ﭼﺎرﭼﻮب اﺟﺮای اﯾﻦ ﻣﺎده ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺧﺎرج از ﻧﻮﺑﺖ رﺳﯿﺪﮔﯽ کند.

واقعی از توزیع ۲۰ هزار لیتر مواد ضد عفونی در سال تحصیلی گذشته بین مدارس استان خبر داد و گفت: سال تحصیلی جاری نیز برای صیانت از سلامت جسم، روان، فکر و اندیشه دانش‌آموزان و معلمان استان نیازمند مشارکت دستگاه‌های مرتبط به ویژه استانداری هستیم.

وی اضافه کرد: یکی از مصوبات جلسه قبل این بود که با تاکیدات نماینده مقام معظم رهبری در استان درخصوص ساماندهی مدارس مختلط دوره اول متوسطه، فرمانداران، بخشداران و شهرداران استان با آموزش و پرورش همکاری لازم را داشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: مصوب شد درخصوص کاهش و حذف مدارس مختلط جلسه مشترکی با مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری در اسرع وقت برگزار شود تا مدارس زیر نُرم به سمت مدارس شبانه‌روزی و روستا مرکز سوق داده شود.

وی تصریح کرد: هرچند این موضوع تاکنون تبعاتی داشته اما در برخی روستاها والدین مجاب شدند و با تاکید استاندار جداسازی دانش‌آموزان دختر و پسر در مقطع متوسطه اول انجام می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی هم در این زمینه گفت: مختلط بودن دانش‌آموزان منجر به آسیب‌های اجتماعی خواهد شد و حتما باید کلاس‌های مختلط جمع‌آوری شود.

حمید ملانوری افزود: این موضوع مصوب و به فرمانداران ابلاغ شود شهرستان‌هایی که مشمول طرح می‌شوند در شورای آموزش و پرورش موضوع را تصویب و اجرایی کنند.

وی همچنین از تخصیص یکصد میلیون تومان توسط استانداری و معادل همین مبلغ از محل آموزش و پرورش به منظور تجلیل از نخبگان استان خبر داد.

امروز همزمان با نخستین روز هفته دولت، مرکز آموزشی فرهنگی شماره ۲ فرهنگیان بیرجند با حضور استاندار خراسان جنوبی در مرکز ارتقای حرفه‌ای فرهنگیان افتتاح شد.

این پروژه شامل ۲ سالن پذیرایی و اجتماعات است که برای تامین رفاه فرهنگیان با اعتبار سه میلیارد تومان اجرا شد و امروز به بهره‌برداری رسید.

سالن اجتماعات آموزش و پرورش با زیربنای ۲۵۰ متر مربع و ظرفیت ۱۰۰ نفر احداث شده است که با بهره‌برداری از این سالن، فرهنگیان استان از فضای مناسب و استاندارد برای برگزاری نشست‌ها و اجتماعات برخوردار شدند.