معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: با تعداد کثیری از بیماران خاص در استان مواجه‌ایم که نیازمند توجه همه جانبه بخش خصوصی و دولتی و جذب مشارکت‌های مردمی به ویژه افراد خیر هستند.

ناصر خوش‌خبر روز چهارشنبه در نشست کمیته بیماری‌های خاص خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه ترویج فرهنگ سلامت در افکار عمومی باید نهادینه شود افزود: در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی و سایر دستگاه‌های دخیل در انجام اقدامات پیشگیرانه در حوزه مسائل بهداشتی، درمانی، فرهنگی و اجتماعی تلاش کنند.

وی بیان کرد: بایستی برای پاسخگویی به نیاز بیماران خاص استان از چند منظر ورود پیدا کنیم تا در نهایت بخشی از نیازهای این افراد رفع شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی یکی از راهکارهای رفع مشکلات بیماران خاص را انجام اقدامات فرهنگی و پیشگیری دانست و گفت: انجام این مهم نوعی سرمایه‌گذاری است چراکه هرچه خانوار استان نسبت به ارتقای فرهنگ سلامت کوشا باشد از انواع بیماری‌ها مصون مانده و این نوعی سرمایه‌گذاری است.

وی افزود: بخشی از خانواده‌ها به خاطر هزینه‌ها، نسبت به برنامه‌های سلامت بی‌توجهی می‌کنند که این موضوع تهدید جدی برای جامعه محسوب می‌شود.

خوش‌خبر بر لزوم اجرای برنامه‌های هدفمند برای تقلیل نابسامانی‌ها و مشکلات بیماران خاص تاکید کرد و گفت: برای رفع مشکلات این قشر نیازمند، نباید برنامه به گونه‌ای باشد که اگر فرد خیر مشارکت نکرد نتوان برنامه‌ها را اجرا کرد.

وی ادامه داد: اگر در استان، خیر بومی نبود یا مشارکت نکرد باید نسبت به جذب خیر از سایر نقاط کشور اقدام شود تا از این طریق بتوان حداقل‌هاغی نیاز بیماران را تامین کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: تامین اشتغال و مسکن بیماران خاص به عنوان یک ضرورت مطرح است که برای اشتغال گام نخست مهارت‌آموزی است و باید از توان فنی و حرفه‌ای در این زمینه برخوردار و با تسهیلات کم بهره این زمینه را فراهم کرد.

وی با اشاره به رشد بیماران دیالیزی و تالاسمی در استان گفت: فرهنگ و سبک زندگی بیشترین تاثیر را در رشد این نوع بیماری‌ها دارد که نیازمند ورود کارشناسی به این موضوع است.

خوش‌خبر ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بایستی در ارتباط با افزایش انواع بیماری‌ها اقدامات کارشناسی انجام دهد و علت‌یابی کند.

وی با تاکید بر اینکه برای درآمدزایی پایدار بیماران خاص باید فکر اساسی شود اظهار داشت: بخشی از مراکز خیریه در استان‌ها، در ارایه خدمات به اقشار جامعه با قیمت‌های منصفانه ورود کرده و درآمدزایی می‌کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی از سازمان‌های بیمه‌گر خواست با جدیت بیشتری نسبت به تقویت ارایه خدمات اقدام کنند.

وی تاکید کرد: ایجاد امید و جلوگیری از انزوای خانواده بیماران خاص در جامعه  از اولویت‌های کمیته بیماری‌های خاص است و باید مورد توجه قرار بگیرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی هم گفت: خراسان جنوبی جزو استان‌های پیشگام در تاسیس مرکز درمانی بیماری‌های خاص است که تا امروز خدمات شایانی در حمایت‌های درمانی و سایر ارایه شده است.

علی اصغر موسوی کیا با بیان اینکه یکهزار و ۳۵ بیمار خاص از خدمات این مرکز برخوردار می‌شوند افزود: در حال حاضر ۲۹۰ بیمار دیالیز، ۱۶۰ بیمار هموفیلی، ۸۲ تالاسمی، ۲۴۲ ام اس، ۱۷۳ پیوندی، ۱۷ EB، ۶۱ اوتیسم و سه بیمار موکوپلی ساکاریدوز تحت درمان این مرکز هستند.

وی با تاکید بر لزوم آسیب شناسی و عوامل موثر بر بیماری‌ها بیان کرد: این نوع بیماری‌های هم منشا ژنتیکی و هم وراثتی دارند و برخی بیماران خاص تا پایان عمر نیاز به توجه ویژه دارند لذا پیشگیری از بیماری بسیار مهم است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های انجام شده به ترتیب شهرستان‌های بیرجند، قاین، فردوس، نهبندان و طبس بیشترین بیماران دیالیز را دارند.

وی ادامه داد: همچنین در بیماری هموفیلی نیز شهرستان‌های بیرجند، طبس، فردوس و درمیان به ترتیب بیشترین درصد بیماران را به خود اختصاص داده است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله