ئیس دانشگاه علمی کاربردی خراسان جنوبی گفت: مراکز علمی کاربردی با هدف آموزش مهارت مسیر خود را به سمت رشته‌های شغل محور در پیش گرفته است.

ابوالفضل فورگی نژاد روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت بیست و هفتمین سالگرد تاسیس دانشگاه علمی کاربردی  اظهار داشت: مهر ماه امسال  ۶۴۳ نفر در مراکز علمی کاربردی خراسان جنوبی پذیرش شدند که این رقم سال گذشته ۴۳۴ نفر بود.

وی  با اشاره به راه‌اندازی نخستین مرکز علمی کاربردی جوار صنعت در منطقه ویژه بیرجند افزود: مرکز علمی کاربردی منطقه ویژه اقتصادی بیرجند به عنوان یک مرکز در جوار صنعت با رشته‌های متناسب محیط کار ایجاد شده که یکی از رشته‌های آن به عنوان امور گمرکی ارتباط با محیط‌کاری را تنگاتنگ کرده است.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی خراسان جنوبی با بیان اینکه طبق برنامه ششم توسعه ۳۰ درصد کل دانشجویان کشور باید دانشجویان مهارتی باشند گفت: ولی هنوز تفاوت زیادی در این خصوص ایجاد نشده است و باید تلاش‌ها ادامه یابد.

وی ادامه داد: هنوز ثبت‌نام ترم مهرماه قطعی نشده است ولی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو در مراکز علمی کاربردی خراسان جنوبی تحصیل می‌کنند.

فورگی نژاد با بیان اینکه دانشجویان علمی کاربردی باید در محیط‌های شغلی آموزش ببینند اضافه کرد: بیشتر دانشجویان این مراکز شاغلان هستند که برای ارتقای مهارت وارد مراکز می‌شوند اما به شکلی حرکت می‌کنیم که سهم بیشتری از دانش‌آموزان را جذب کنیم.

وی گفت: سال قبل ۴۴ نفر از دانش‌آموزان با مدرک دیپلم و امسال ۴۸ دانش‌آموز وارد مراکز علمی کاربردی شدند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی خراسان جنوبی بیان کرد: از میان آمار پذیرش‌شدگان مهر امسال ۳۳۰ نفر کاردانی بودند که ۴۸ نفر از مقطع دبیرستان وارد دانشگاه شدند.

وی با تاکید بر اینکه بازار کار برای دیپلم و کاردانی بیشتر فراهم است اضافه کرد: در زمان مدرسه بیشتر تمایل خانواده به سمت تحصیل هست تا کار اما باید رسانه‌ها این جهت‌گیری را بشکنند تا جامعه بیشتر به کار و دانش، فنی و حرفه‌ای و مهارت گرایش پیدا کند.

فورگی‌نژاد با بیان اینکه ایجاد تمایل افراد از مدرک‌گرایی به مهارت افزایی نیاز به کمک رسانه دارد گفت: به دنبال اجرای رشته‌های شغلی خاص در دانشگاه هستیم مثل  کاردانی حرفه‌ای آرایش زنانه که فقط مهارت آن کاربرد دارد تا فرد بتواند شغل ایجاد کند.

وی اظهار داشت: از همین رو در تلاش هستیم رشته‌ها را به سمت شغل محور ببریم و رشته‌های دیگر همچون حفاظت و ایمنی کار نیز با همین ماهیت دانشجو جذب می‌کند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی خراسان جنوبی، تفاوت رشته‌های کاردانی حرفه‌ای در دانشگاه علمی کاربردی با آموزش‌های مهارت‌آموزی کوتاه مدت در آموزشگاه‌های آزاد را در نوع آموزش دانست و گفت: افراد در مراکز علمی کاربردی  با بازاریابی، ارتباط با شیمی و مطالب علمی با موضوع کار آشنایی پیدا می‌کنند و در واقع علم مرتبط با کار را آموزش می‌بینند.

وی با اشاره به وجود ۶۰ کد رشته در مراکز علمی کاربردی استان بیان کرد: امسال در ۵۸ کد رشته پذیرش دانشجو داشتیم و در حال حاضر با احتساب علمی کاربردی منطقه ویژه بیرجند تعداد مراکز به ۱۰ مرکز رسیده است.

فورگی‌نژاد اظهارداشت: رشته‌های علمی کاربردی بر مبنای شغلی طراحی شده است و متقاضیان می‌توانند بدون آزمون از طریق سایت سازمان سنجش برای ورود به دانشگاه اقدام کنند.

وی با اشاره به سیاست انقباضی دانشگاه علمی کاربردی در سراسر کشور بیان کرد: از آنجایی که خراسان جنوبی استانی کمتر برخوردار است اکنون این سیاست در استان ما دنبال نمی‌شود.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی خراسان جنوبی گفت: از همین رو مجوز راه اندازی مراکز در جوار صنعت برای صنایع بزرگ با اشتغال که نیاز به آموزش دارند داده می‌شود.

وی یکی از رویکردهای دانشگاه علم و کاربردی را کارآفرینی بر پایه مهارت و آموزش عنوان کرد و افزود: با این رویکرد دانشجویان روحیه کارآفرینی در آموزش را پیدا می‌کنند.

فورگی‌نژاد اظهار داشت: یکی دیگر از اقدامات دانشگاه علمی و کاربردی انجام رویدادهای شتاب است که از همین رو رویداد استارت‌آپی عناب برای ایجاد روحیه کارآفرینی دانشجویان سال گذشته در بیرجند برگزار شد.

وی با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی از محدود دانشگاه‌هایی است که دانشجو را بعد از دانش‌آموختگی رصد می‌کند افزود: به همین دلیل هر ساله رویداد تجلیل از دانشجویان کارآفرین را برگزار می‌کنیم.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی خراسان جنوبی ادامه داد: نمایشگاه اشتغال و کارآفرینی نیز هر ساله برگزار می‌شود که امسال نیز در آبان یا آذر با اعلام فراخوانی دانشجویان کارآفرینی را جذب و در نمایشگاه شرکت می‌دهیم.

وی مشاره را یکی از حمایت‌های دانشگاه علمی کاربردی بعد از دانش‌آموختگی عنوان کرد و گفت: دانشجو از خدمات کلینیک مشاوره اشتغال و کارآفرینی به شکل رایگان بعد از دانش‌آموختگی می‌تواند استفاده کند.

فورگی نژاد افزود: در این کلینیک نحوه نگارش طرح کسب و کار، مشاوره توسعه و بهبود، ایده‌یابی، روش‌های کسب و کار جدید، مشاوره بازاریابی، تامین منابع مالی، انسانی، حسابداری آشنایی با مراکز رشد آموزش داده می‌شود.

وی ایجاد شرکت‌های نوآوری را از دیگر حمایت‌های دانشگاه علمی کاربردی دانست و گفت: در کشور ۱۲۰ مرکز نوآوری فعال است که پیگیری‌ها برای ایجاد چنین مراکزی در خراسان جنوبی نیز انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر متقاضی از مراکز علمی کاربردی سطح استان نداریم ولی در صورت راه اندازی چنین مرکزی تا سقف ۵۰ میلیون تومان تسهیلات اعطا می‌شود.

معاون اجرایی دانشگاه علمی و کاربردی خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: دانشگاه علمی و کاربردی در کنار مسائل آموزشی به فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی دانشجویان هم توجه خاصی دارد و زمینه حضور دانشجویان در برنامه‌های کشوری را فراهم کرده است.

محمدرضا قلمی، شرکت دانشجویان در آیین اربعین، راهیان نور، برگزاری مسابقات ورزشی، حمایت از کانون‌های مراکز، تغذیه خوانی را از دیگر برنامه‌های جانبی این دانشگاه برای دانشجویان برشمرد.

وی با اشاره به کسب مقام سوم جشنواره قرآنی سال گذشته توسط دانشجوی علمی کاربردی استان ادامه داد: همچنین یکی از دانشجویان علمی کاربردی خراسان جنوبی سال گذشته در رشته کشتی مقام چهارم کشوری را به‌دست آورد.