مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: این استان به چهار اقلیم تقسیم‌بندی شده است و براساس مصوبه اخیر هیات دولت، مشترکان کم‌مصرف گاز خانگی در مناطق مختلف شهری، ‌روستایی و عشایری از تخفیف ۱۰۰ درصدی در قبوض گاز بهره‌مند می‌شوند.

سید محمود هاشمی روز چهارشنبه به رسانه‌ها اظهار داشت: با هدف کمک به دهک‌های پایین جامعه، موضوع رایگان شدن قبوض گاز در کشور مطرح شد و هیات دولت تصویب کرد تا قبوض گاز مشترکان کم‌مصرف از ابتدای دی ماه رایگان شود و این مشترکان از تخفیف ۱۰۰ درصدی بهره‌مند ‌شوند.

وی از تقسیم‌بندی خراسان جنوبی به چهار اقلیم خبر داد و گفت: بر این اساس در ایام سرد سال، مشترکان در اقلیم‌های ۱، ۲ و ۳ اگر در هر ماه کمتر از ۲۰۰ متر مکعب گاز مصرف کنند، از تخفیف ۱۰۰ درصدی بهره‌مند خواهند شد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی تصریح کرد: بر همین اساس، میزان مصرف مجاز برای اقلیم ۴ در ایام سرد سال، ۱۵۰ متر مکعب در هر ماه تعیین شده است.

وی افزود: البته بهای گاز آن دسته از مشترکانی که مصرف آنان بیش از الگوی تعیین شده باشد، به پیشنهاد وزارت نفت و تصویب شورای اقتصاد افزایش می‌یابد.

وی گفت: این دسته از مشترکان ۶ ماه فرصت دارند نسبت به اصلاح رفتار مصرفی و کاهش مصرف گاز طبیعی اقدام کنند.

هاشمی افزود: این مصوبه از اول دی ماه اجرایی شده و قبض‌هایی که برای مشترکان پیامک می‌شود و الگوی مصرف را رعایت کرده‌اند، رایگان خواهد بود.

وی بیان کرد: در بخش دیگر این مصوبه، تمامی مصرف‌کنندگان اگر مصرف گاز را به نسبت سال های ۹۶ و ۹۷، بیش از ۱۰ درصد کاهش دهند، کل گازبها با ۱۵ درصد تخفیف محاسبه خواهد شد در عین حال اگر مشترکان پر مصرف به نسبت سال ۹۶ و ۹۷، بیش از ۱۵ درصد افزایش مصرف داشته باشند، قیمت کل گاز مصرفی آنها ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی از همه مشترکان درخواست کرد هرچه زودتر در مصرف گاز طبیعی صرفه‌جویی لازم را اعمال کنند تا از تخفیف گازبها بهره‌مند شوند همچنین با تعرفه افزایش گازبها مواجه نشوند.

گاز دستگاه‌های اجرایی پرمصرف قطع شد

وی همچنین گفت: در ۲ هفته گذشته گاز ۲۳۶ دستگاه اجرایی پرمصرف استان به دلیل جدی نگرفتن اخطارها قطع شد.

هاشمی تصریح کرد: در تداوم برنامه‌های اجرایی در راستای اصلاح الگوی مصرف و جلوگیری از هدررفت گاز به منظور جلوگیری از بروز بحران احتمالی افت فشار در اوج مصرف زمستان، مصارف گاز بخش‌های دولتی و ادارات پایش می‌شود.

وی افزود: در ۲ هفته گذشته بیش از سه هزار و ۷۰۰ مورد بازدید از ادارات خراسان جنوبی انجام و ۴۵۶ فقره اخطار برای ادارات پرمصرف صادر شد.

وی از افزایش ۴۵ درصدی مصرف گاز طبیعی روز پنجشنبه گذشته (۱۲ دی ماه) در بخش خانگی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در استان خبر داد و گفت: گاز جزو سرمایه های ملی کشور است که لازم است همگان با رعایت الگوی مصرف شرایط استمرار برخورداری از این نعمت الهی را فراهم آورند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی از همه مردم استان خواست با مدیریت مصرف در درجه اول هزینه‌های اقتصادی سبد خانوار را کاهش دهند و در راستای مسئولیت‌های اجتماعی نقش مهم و مؤثری را ایفا کنند.

وی گفت: راهکارهای بسیار ساده‌ای برای مدیریت و کاهش مصرف گاز در بخش خانگی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به استفاده از وسایل گازسوز استاندارد با راندمان بالا، رعایت دمای رفاه ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد، بکارگیری پوشش گرم زمستانی در منزل، نصب پرده ضخیم روی پنچره‌ها، خاموش کردن وسایل گرمایشی در اتاق‌های بدون استفاده، نصب درزگیر در محل در و پنجره‌ ها اشاره کرد.

هاشمی افزود: امسال نیز مانند سال‌های گذشته رعایت بخشنامه صرفه‌جویی در ادارات استان توسط بازرسان شرکت گاز مورد پایش قرار می‌گیرد و جریان گاز ادارات پرمصرف قطع می‌شود.

۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۸۴ درصد جمعیت روستایی استان خراسان جنوبی از گاز طبیعی بهره‌مند هستند و پیش بینی می‌شود تا پایان شهریور سال ۱۴۰۰ تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان زیر پوشش این نعمت خدادادی قرار گیرند.