معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در ۲ سال گذشته ۱۹۰ سازه آبخیزداری در سطح ۵۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان احداث شده است.

محسن یوسفی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: با اجرای این حجم عملیات آبخیزداری در استان خراسان جنوبی ۲۴۴ منبع آبی تحت تاثیر قرار گرفت همچنین ۲۶ هزار و ۳۰۰ خانوار با جمعیت ۱۶۵ هزار نفر در ۱۷۸ روستا از مزایای آن برخوردار شده‌اند.

وی بیان کرد: از سطح ۱۵ میلیون هکتاری خراسان جنوبی ۷.۵ میلیون هکتار قابلیت اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری را دارد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار داشت: تاثیرگذاری اجرای یک هکتار عملیات آبخیزداری شامل ۹ تن کنترل فرسایش سالانه، ۶ تن رسوب و افزایش تولید ۱۲۰ کیلوگرم علوفه در هکتار است.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد جمعیت استان، روستایی و بهره‌بردار بخش کشاورزی است گفت: اجرای عملیات آبخیزداری در استان از ۲ سال گذشته تاکنون بر رفع مشکلات روستاها و کشاورزان تاثیر بسزایی داشته است.

یوسفی افزود: از ۲ سال قبل با اجازه مقام معظم رهبری از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری هزینه شد و اکنون این طرح از محدود مواردی است که از صدر تا ذیل نظام بر اجرای آن تاکید دارند.

وی گفت: یکی از درخواست‌های مردم و جوامع محلی نیز اجرای پروژه‌های آبخیزداری است که در دهگردشی فرمانداران و استاندار به کرات بیان می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه فرمانداران پروژه‌های آبخیزداری را جزو اولویت‌های اول خود در توزیع اعتبارات شهرستانی بدانند گفت: با اختصاص اعتبار آبخیزداری مشکل کشاورزی، آب شرب و حتی مهاجرت روستاییان حل می‌شود.

یوسفی گفت: سال ۹۷، سهم استان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری ۱۶ میلیارد تومان بود که منجر به اجرای ۱۰۳ سازه آبخیزداری در سطح ۲۳ هزار و ۵۰۰ هکتار شد.

وی افزود: سال گذشته نیز سهم استان از این محل ۳۱ میلیارد تومان اعتبار بود که از این طریق ۸۷ سازه آبخیزداری در سطح ۳۱ هزار هکتار اجرا شد و افزایش اعتبار به دلیل اجرای خوب این طرح در سال ۹۷ بوده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار داشت: اجرای عملیات آبخیزداری سبب شد روان آب و سیلاب حاصل از بارندگی‌ها مهار شود چراکه اوایل بهمن تمامی پروژه‌ها اجرا شده بود.

وی بیان کرد: سال ۹۸ نیز پروژه‌ها به موقع و در زمان و مکان مناسب اجرا شد لذا نخستین بار در کشور مازاد تفاوت ارز صندوق توسعه ملی توسط سازمان جنگل‌ها برای هفت استان از جمله خراسان جنوبی در سال ۹۹ اختصاص یافت.

یوسفی گفت: حدود ۲۲ میلیارد تومان تاکنون به استان اختصاص یافته که تخصیص آن ۱۰۰ درصد انجام شده است.

وی عنوان کرد: خراسان جنوبی موفق شد بین ۳۱ استان کشور از اعتبار مازاد برخوردار شود لذا اعتبار آبخیزداری استان در سال گذشته به ۵۳ میلیارد تومان رسید.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: مناقصه ۲۲ میلیارد تومان اعتبار اجرای پروژه‌های آبخیزداری از فردا انجام می‌شود و هدف‌گذاری شد تا پایان مرداد ۴۰ سازه آبخیزداری در استان احداث شود.

وی گفت: با اجرای پروژه‌های آبخیزداری ۴۹ هزار نفر روز اشتغال موقت در استان ایجاد و حدود پنج هزار هکتار به سطح زیر کشت قنوات استان افزوده شد که منجر به مهاجرت معکوس روستاییان شده است.

یوسفی افزود: برای جذب اعتبارت ملی تمامی تلاش خود را انجام می‌دهیم لذا انتظار داریم در حوزه استانی نیز اعتبار لازم اختصاص یابد چراکه تاکنون در این زمینه موفق نبوده‌ایم و سهم اعتبار استانی بسیار پایین است.

وی گفت: در حالی که مشکل آب اولویت نخست استان است و اجرای پروژه‌های آبخیزداری راهکار کوتاه مدت محسوب می‌شود اما اعتبار برخی شهرستان‌ها در این زمینه صفر است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تصریح کرد: فرمانداران تخصیص اعتبارات آبخیزداری را ویژه‌تر ببینند و آن را در اولویت قرار دهند.

وی افزود: انجام مطالعات و بازنگری حوزه‌های آبخیز از اولویت‌های ما است و سال قبل یک میلیارد تومان در این خصوص به استان اختصاص یافت.

یوسفی گفت: از سطح بیش از هفت میلیون هکتار حوزه آبخیز استان بیش از ۶ میلیون هکتار فاقد مطالعات است و باید مورد توجه جدی تر قرار بگیرد چراکه اختصاص اعتبارات براساس میزان مطالعات انجام شده است.