مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: افزایش قیمت قبوض گاز برخی مشترکان در استان به دلیل رعایت نکردن الگوی مصرف بوده و قبل از این اطلاع‌رسانی شده است.

رحمان محمودی روز چهارشنبه افزود: براساس مصوبه هیات وزیران تعرفه گاز از ۱۶ آذر ماه به‌صورت پلکانی در صورتحساب‌های مشترکان اعمال شده است.

وی بیان کرد: بر این اساس تعرفه مشترکان با مصرف متعارف که در سه پله نخست قرار دارند، نسبت به پارسال افزایشی نداشته و صورتحساب آنان مشابه سنوات گذشته است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: فقط تعرفه گاز مشترکان پرمصرف بخش خانگی یعنی از پلکان چهارم به بعد افزایش یافته است بنابراین این افزایش تعرفه گازبها به‌صورت پلکانی و تعرفه هر پله به‌ازای مازاد مصرف پله‌های قبلی از ۱۶ آذر ماه محاسبه شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به الگوهای مصرف تعریف شده، حدود ۷۵ درصد مشترکان زیر الگوی مصرف هستند و مصرف‌ آنان کمتر از معیارها و الگوهای تعریف شده است یعنی فقط ۲۵ درصد از مشترکان بیش از الگو مصرف می‌کنند که باید هزینه بیشتری را پرداخت کنند.

محمودی گفت: یکی از مهم‌ترین راهکارها برای بهینه‌سازی مصرف مشترکان پرمصرف، محاسبه پلکانی است و به‌طور قطع تعرفه‌های پلکانی گاز برای کسانی است که بیش از الگوی تعیین شده، مصرف می‌کنند و از یارانه بیشتری برخوردارند که امیدواریم این دسته از مشترکان با مصرف بهینه به الگوی مصرف و کمتر از آن برسند.

وی تصریح کرد: اینکه برخی مشترکان عنوان کردند قیمت قبوض گاز آنان با افزایش ۲ برابر مصرف، ۵۰ برابر افزایش داشته، صحت ندارد و قبوض به‌طور دقیق براساس جدول پلکان مصرف ابلاغی محاسبه می‌شود لذا بدون حساب و کتاب نیست که هر قبضی با هر مبلغی صادر شود.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با اشاره به مطالبات ۷۰ میلیارد تومانی این شرکت افزود: حجم بالایی از مطالبات متعلق به صنایع به‌خصوص صنایع بزرگ است و با توجه به اینکه تخصیص نقدینگی اعتبارات شرکت گاز براساس وصول مطالبات است از شهروندان و واحدهای صنعتی درخواست داریم که در این زمینه همراهی لازم را داشته باشند.

این در حالی است که موج سرما از حدود سه هفته قبل و طی ۲ مرحله وارد خراسان جنوبی شده که کاهش شدید دما و افت فشار گاز را به دنبال داشته اما با همراهی عموم مردم، مصرف انرژی در این مدت مدیریت شده است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور