معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند گفت: حوادث، ناهنجاری‌های مادرزادی و بیماری‌های تنفسی مهمترین علل زمینه‌ساز فوت کودکان یک تا ۵۹ ماه در خراسان جنوبی است.

کامبیز مهدی‌‍ زاده روز سه‌شنبه در حاشیه نشست کمیته دانشگاهی ارتقای سلامت نوزادان و کاهش مرگ کودکان یک تا ۵۹ ماه در جمع خبرنگاران افزود: در زمینه ناهنجاری‌های مادرزادی آگاهی‌ دادن به عموم مردم می‌تواند در کاهش علل فوت مؤثر باشد.

وی بیان کرد: در مجموع عمده‌ترین علل مرگ و میر نوزادان، ناهنجاری‌های بدو تولد و بیماری‌های تنفسی است که در برخی شاخص‌ها در مقایسه با کشور وضعیت مطلوب‌تری داشته و در برخی از شاخص‌ها نیاز به کار داریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: در خراسان‌جنوبی از هر یک هزار تولد زنده ۸.۳ نوزاد، فوت می‌کنند.

وی با بیان اینکه این میزان نسبت به سطح کشور مطلوب‌تر است گفت: در مورد کاهش فوت نوزادان یک تا ۵۹ ماهه باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

مهدی‌ زاده عنوان کرد: همچنین سوء‌تغذیه یکی از علل فوت نوزادان در بخش‌هایی از خراسان‌ جنوبی است که در این زمینه نهادهایی چون بنیاد علوی و کمیته امداد کارهای بسیار خوبی انجام داده‌اند و اکنون شاخص ما با میانگین کشوری بسیار کمتر شده است.

وی یادآور شد: افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت نیز از دیگر عواملی است که بعد از طرح تحول سلامت در کاهش مرگ و میر نوزادان تأثیرگذار بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به فعالیت چهار واحد ارائه خدمات تخصصی نوزادان در استان گفت: از ابتدای شروع طرح تحول سلامت تاکنون ۴۰ واحد ارائه خدمت در سطح اول استان به بخش‌های مختلف افزایش یافته است.

وی افزود: هدف‌گذاری ما بر این است که در آینده هر شهرستان یک واحد ارایه خدمات تخصصی داشته باشد ولی با بضاعت فعلی این امکان وجود ندارد.

مهدی‌ زاده گفت: درخصوص ارتقای سلامت مادران و نوزادان اقدامات دیگری از قبیل مشاوره‌های قبل از بارداری و حین بارداری نیز در استان انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: برگزاری کلاس‌های ۶ ساعته پیش از ازدواج نیز از دی ماه سال جاری با همکاری نهادهای ذیربط آغاز خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: نکته مهم این است که در ارتقای سلامت همه دستگاه‌های خدمت‌رسان تأثیرگذار هستند و بیش از همه افزایش آگاهی‌های مردم می‌تواند در این زمینه نقش‌آفرین باشد.