استاندار خراسان جنوبی گفت: نباید در استان به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی جواب منفی دهیم و آنان را دلسرد کنیم.

جواد قناعت  در نشست تخصصی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان مستقر در اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی افزود: از طرفی باید واقعیت‌ها را به سرمایه‌گذاران بگوییم و قول‌های ماورایی ندهیم که در آینده تحقق آن در تعهد و توان استان نباشد.

وی تاکید کرد: دستگاه‌ها باید با جواب مثبت از سرمایه‌گذاران استقبال کنند و با برگزاری جلسات تخصصی در داخل استان و پیگیری‌های موردی در مرکز، موانع سرمایه‌گذاری را رفع کنند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در جلسات بعدی نمایندگان تام الاختیار دستگاه‌های اجرایی هم در این نشست شرکت کنند و باید نمایندگان دستگاه‌ها واقف به همه امور باشند.

وی افزود: کمیته‌های زیر مجموعه مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان در نشست‌های موردی مشکلات سرمایه‌گذاران را رفع کنند و در این زمینه با همه توان از سرمایه‌گذاران حمایت شود.

قناعت با بیان اینکه مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان یک مرکز فرادستگاهی است گفت: در این مرکز هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های متولی در راستای جذب سرمایه‌گذار به خصوص سرمایه‌گذاران خارجی صورت گیرد تا خروجی آن افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در استان باشد.

وی ادامه داد: براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، استان در بهار ۱۴۰۱ رتبه دوم امنیت سرمایه‌گذاری را در سطح کشور کسب کرد و باید از فرصت امنیت سرمایه‌گذاری در کنار ظرفیت‌های مختلف در حوزه معادن، کشاورزی و گردشگری حداکثر استفاده را داشته باشیم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه کار تیمی در همه زمینه‌ها باعث موفقیت می‌شود گفت: در زمینه جذب سرمایه‌گذاری باید همه دستگاه‌های متولی با همدلی و همراهی نسبت به جذب سرمایه‌گذاران اقدام کنند.

وی با اشاره به شناسایی ۱۱۰ فرصت سرمایه‌گذاری در اطلس سرمایه‌گذاری خراسان جنوبی اظهار داشت: نشست استاندار با سرمایه‌گذاران خارجی در اولین فرصت برنامه‌ریزی شود و از این موضوع استقبال خواهیم کرد.

قناعت گفت: اطلس سرمایه‌گذاری استان باید در اختیار همه سرمایه‌گذاران قرار گیرد همچنین این اطلس مرجع قابل استناد فرصت‌ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان تلقی شود.

وی افزود: پرچم خراسان جنوبی در حوزه اقتصادی و جذب سرمایه گذار در تهران بالاست در عین حال فرآیند سرمایه‌گذاری به خصوص سرمایه‌گذاری خارجی باید اصلاح شود.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: ارتباط نزدیک‌تر و مستمر دستگاه‌ها با مرکز خدمات سرمایه‌گذاری و به روز رسانی اطلاعات مطابق با درخواست‌های تهران در راستای تسهیل شرایط جذب سرمایه‌گذار، مورد انتظار است.

وی عنوان کرد: در مواجهه با درخواست سرمایه‌گذاران، خلاقیت و نوآوری مدیران را انتظار داریم و مشکلات سرمایه‌گذاران به صورت موردی و ویژه رسیدگی شود.

قناعت گفت: برای جلب و جذب سرمایه‌گذار خارجی با سه مشکل تحریم‌های ظالمانه، رقابت بین استان‌ها و رغبت سرمایه‌گذار برای حضور در استان‌های بزرگتر، نبود هماهنگی بین دستگاه‌ها، نگاه‌های غلط حاکم بر برخی ادارات و نبود همراهی کارشناسان با سیاست‌های داخل کشور مواجهیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که خراسان جنوبی از آن رنج می‌برد، کمبود زیرساخت‌ها است، بیان کرد: اما به همت دولت سیزدهم اقدامات خوبی در خراسان جنوبی در حال رقم خوردن است به عنوان مثال در احداث باند دوم راه همزمان با سفر دوم رئیس جمهور بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال مصوبه داشته‌ایم که فرصت طلایی برای ارتقای زیرساخت‌های راه است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: انتقال گاز از دشتگ زابل به نهبندان، انتقال آب از دریای عمان و ساخت راه آهن از مهمترین طرح‌های زیرساختی است که به همت دولت سیزدهم اجرای آن به جد و با تامین منابع مالی دنبال می‌شود.

وی گفت: به عنوان مثال انتقال آب از دریای عمان ابتدا و تنها در قالب یک مصوبه برای استان سیستان و بلوچستان تعریف شده بود که با پیگیری‌های جدی و مستمر امسال شاهد هستیم که به این مصوبه در راستای آبرسانی به خراسان‌ رضوی و خراسان جنوبی متمم اضافه شده است.

قناعت افزود: به زودی به همراه مجری طرح انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی از روند اجرای این طرح مهم و ملی در استان بازدید خواهیم داشت.

وی اظهار داشت: خراسان جنوبی باید حضور جدی و پررنگ در نمایشگاه‌ها و رویدادهای مختلف در سطح ملی داشته باشد تا علاوه بر معرفی ظرفیت‌های استان در زمینه‌های مختلف بتوانیم از این ظرفیت‌ نهایت استفاده را در راستای جذب سرمایه‌گذاران داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: ۷۶ درصد سرمایه‌گذاری‌های وارده به خراسان جنوبی از آن چینی‌هاست که باید بیشترین حمایت را از سرمایه‌گذاران این کشور داشته باشیم.

جواد اشرفی اظهار داشت: بعد از چین، کشورهای ترکیه، افغانستان و آلمان بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی درخصوص وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در استان گفت: میزان سرمایه‌گذاری مصوب خارجی از ۹۹۱ میلیون دلار به یک میلیارد و ۲۶۷ میلیون دلار در خرداد امسال رسیده که رشد ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: تعداد پروژه‌های دارای مجوز سرمایه‌گذاری استان نیز از ۱۳ پروژه در ابتدای دولت سیزدهم به ۲۶ پروژه در ابتدای مرداد امسال رسیده و رشد ۱۰۰ درصدی داشته است.

وی با اشاره به بهره‌برداری از پنج پروژه سرمایه‌گذاری خارجی استان در دولت سیزدهم افزود: درخصوص میزان سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده در خراسان جنوبی از ابتدای دولت سیزدهم تا مرداد امسال شاهد رشد ۱۱.۷ درصدی هستیم.

اشرفی گفت: در حال حاضر نیز چهار طرح سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش ۹۰.۹  میلیون دلار در خراسان جنوبی در دست اجراست.

وی تصریح کرد: همه توان خود را با برگزاری جلسات موردی در راستای رفع مشکلات سرمایه‌گذاران به کار گرفته‌ایم و برخی مشکلات سرمایه‌گذاران به کمبود زیرساخت‌های مختلف بر می‌گردد که باید از مرکز پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: اگر به دنبال توسعه و جذب سرمایه‌گذار هستیم همه باید با کار تیمی و فرا دستگاهی این موضوع را دنبال کنیم و با جدیت یک یا چند دستگاه، کار به جایی نخواهد رسید.

استاندار خراسان جنوبی امروز با همراهی معاون اقتصادی خود، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی، شماری از مسئولان ستادی و استانی از مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان بازدید کرد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور