فرماندار بیرجند گفت: ۸۵ نامزد تا این لحظه برای شورای اسلامی شهر بیرجند در صحنه رقابت حضور دارند و با توجه به شرایط کرونایی تعداد شعب اخذ رای در مرکز استان ۱۴ درصد افزایش یافته است.

 علی ناصری  در نشست خبری با اشاره به آغاز تبلیغات نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از فردا (بیستم خرداد) افزود: نامزدهای شورای شهر از ۸ روز قبل از برگزاری انتخابات تا ۲۴ ساعت قبل از برگزاری انتخابات فرصت تبلیغات خواهند داشت.

وی گفت: چند مورد تبلیغات زودهنگام در فضای مجازی داشتیم که انتظار می‌رود نامزدها و حامیان آنان قوانین انتخاباتی را رعایت کنند.

فرماندار بیرجند تاکید کرد: تجمع‌های انتخاباتی در فضاهای سربسته ممنوع بوده و در مکان‌های روباز با مجوز فرمانداری امکان‌پذیر است.

وی گفت: مکان‌های مجاز برای تبلیغات و برپایی ستاد انتخاباتی در شهر بیرجند مشخص شده لذا نامزدها این موضوع را هم رعایت کنند تا شاهد ترافیک و مشکلات دیگر نباشیم.

ناصری با اشاره به برگزاری همزمان انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در ۲۸ خرداد امسال افزود: به دلیل شرایط کرونایی و برای اینکه مردم با اطمینان خاطر رای بدهند، هم در تعداد شعب اخذ رای و هم مکان اخذ رای نسبت به دوره‌های قبل تجدید نظرهایی صورت گرفته است.

وی گفت: همچنین تعدادی از شعب اخذ رای که فضای آنها کوچک بوده و امکان تجمع وجود داشت را برای کاهش نگرانی مردم جابه‌جا کردیم.

رییس ستاد انتخابات شهرستان بیرجند با بیان اینکه سال ۹۶ تعداد شعب اخذ رای در بیرجند ۹۲ شعبه بود که امسال به ۱۱۰ شعبه ثابت و پنج شعبه سیار افزایش یافته است گفت: همچنین ۱۱۵ شعبه سیار و ثابت روستایی را خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: برای مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان‌ها، مراکز نظامی و انتظامی و برخی دیگر از مکان‌هایی که کارکنان امکان حضور سر صندوق را ندارند، تعداد پنج صندوق اخذ رای سیار پیش‌بینی شده است همچنین در روستاها ۸۵ شعبه سیار و ۳۰ شعبه اخذ رای ثابت خواهیم داشت.

ناصری با بیان اینکه صندوق‌های سیار روستایی نهایتا در ۲ تا سه روستا جابه‌جا خواهند شد گفت: ۲۲ روستا در شهرستان بیرجند داریم و به دلیل اینکه شورا و دهیاری ندارند، تنها صندوق ریاست جمهوری به آنجا خواهد رفت.

وی با بیان اینکه امسال در مجموع ۱۴۰ شعبه اخذ رای ثابت و ۹۰ شعبه سیار در شهرستان بیرجند رای‌گیری انجام می‌شود افزود: زمان حضور صندوق اخذ رای در روستاها به شورا و دهیاری اعلام خواهد شد تا مردم آماده باشند.

فرماندار بیرجند با تاکید بر اینکه انتخابات شورای اسلامی شهر بیرجند امسال کامل الکترونیک برگزار خواهد شد گفت: فایل‌های آموزشی نحوه رای الکترونیک توسط صدا و سیما برای مردم به آموزش گذاشته خواهد شد.

وی افزود: برای افرادی که به کرونا مبتلا هستند نیز مکانی پیش‌ینی شده که می‌توانند با خودرو به آن مکان که از طریق پیامک اعلام خواهد شد، حضور پیدا کنند و رای دهند.

ناصری با بیان اینکه عوامل اجرایی و دخیل در برگزاری انتخابات حق نوشتن رای برای افراد بی‌سواد را ندارند گفت: افراد بی‌سواد می‌توانند یک نفر دیگر را برای نوشتن رای با خود به شعبه بیاورند.

وی با اعلام اینکه امسال بیش از پنج هزار و ۵۰۰ نفر عوامل اجرایی، نظارتی و خدماتی برگزاری انتخابات را برعهده دارند گفت: طبق اعلام ستاد انتخابات کشور، زمان رای‌گیری از ساعت هفت صبح روز جمعه ۲۸ خرداد آغاز می‌شود و تا ۲ بامداد شنبه ۲۹ خرداد ادامه خواهد داشت.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، دومین میان دوره‌­ای مجلس خبرگان رهبری و نخستین میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی یازدهم، ۲۸ خرداد امسال برگزار می‌شود.

انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با سراسر کشور در ۱۱ شهرستان استان خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۳۱ شهر دارد که تعداد اعضای شوراها برای شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر پنج عضو اصلی، برای شهرهای ۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر هفت عضو اصلی و برای شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۹ عضو اصلی انتخاب می‌شوند.

بیرجند با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر، ۹ عضو اصلی شورای شهر و ۶ عضو علی‌البدل دارد.