معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: دولت سیزدهم با  رویکرد عدالت محوری و محرومیت زدایی توجه ویژه ای به حوزه بازآفرینی شهری دارد که نمود آن برای خراسان جنوبی در ۲ سال اخیر شاهد هستیم.

، علیرضا عباس زاده روز شنبه در سومین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: با توجه به وجود محلات محروم و کم برخوردار خراسان جنوبی، این استان در حوزه بازآفرینی شهری از اولویت‌های دولت است.

وی اظهار داشت: حاشیه شهرها، سکونتگاه‌های غیر رسمی، بافت تاریخی و بافت فرسوده شهرها جزو محلات هدف بازآفرینی شهری هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بیش از هزار و ۶۰ هکتار از اراضی شهری خراسان جنوبی جز محدوده هدف بازآفرینی شهری هستند، عنوان کرد: از همین رو ضرورت بازآفرینی شهری برای دولت روشن است، لذا برنامه دولت و شخص رییس جمهور هم در زمان انتخابات و هم پس از آن توجه به مسئله بازآفرینی شهری بود.

وی از جهش کاری در حوزه بازآفرینی شهری خراسان جنوبی خبر داد و گفت: جهش کاری سال گذشته و امسال در مقایسه با سال‌های گذشته نشان می‌دهد نگاه و توجه به مجموعه هدف بازآفرینی شهری در اولویت کارهای دولت است.

عباس زاده تولید و ارتقای سرمایه اجتماعی، مدیریت مسایل عمرانی، امنیتی، اجتماعی و سیاسی را از آثار اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری برشمرد و گفت: وجود بافت‌های فرسوده در مواقع بحران خطرآفرین و در شرایط عادی برای ارایه خدمات عمومی به مردم مشکل ایجاد می‌کند که از لحاظ ایجاد رضایت مندی عمومی مهم است.

وی با تاکید بر اهمیت انجام ماموریت‌های شهرسازی در بافت‌های فرسوده گفت: هم اکنون پروژه‌های خوبی در ۹ شهر هدف استان در دستور کار قرار دارد.

۹ شهر دیگر به محلات هدف بازآفرینی شهری اضافه می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه جمعیتی بالغ بر ۳۳۰ هزار در ۹ شهر هدف بازآفرینی شهری ساکن هستند، گفت: این شهرها شامل بیرجند، بشرویه، قاین، فردوس، سرایان، خوسف، گزیک، قهستان و نهبندان است.

وحید داعی تصریح کرد: یک سوم جمعیت این شهرها در محلات هدف بازآفرینی شهری ساکن هستند که نشان از اهمیت موضوع دارد و در یک سال اخیر اقدامات باز آفرینی تقویت شده است.

وی با بیان اینکه ۹ شهر دیگر هم با هماهنگی شهرداری‌ها در دست مطالعه است، گفت: اعتبارات بازآفرینی شهر از سال ۹۹ تاکنون ۷۷ درصد رشد داشته است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۷۳ پروژه باز آفرینی شهری در محلات هدف تعریف شده اظهار داشت: ۵۲ پروژه تاکنون تحویل و ۲۱ پروژه هم در دست اجرا است.

وی یاد آور شد: متوسط پیشرفت فیزیکی پروژه‌های بازآفرینی شهری در استان ۸۲ درصد است.

داعی از تخصیص هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای تامین قیر در پروژه‌های شهری خبر داد و گفت: از همین محل ۳۰ کیلومتر طول از معابر بافت فرسوده آسفالت شده است.

وی با بیان اینکه شاهد تحول خوبی در حوزه اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری در برخی از نقاط هدف هستیم، گفت: قبلا سهم نهبندان از پروژه‌های بازآفرینی شهری صفر بود، اما اکنون ۱۲ پروژه برای این شهر در دست اقدام داریم.

وی یادآور شد: شهرداری‌ها نیز تاکنون ۱۱۱ میلیارد تومان تامین زمین و تجهیزات کمک کردند.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی عنوان کرد: ۳۲۹ میلیارد تومان مجموع اعتباری است که در پروژه‌ها هزینه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بحث آموزش، توانمندسازی و مهارت آموزی هم از جمله پروژه‌های بازآفرینی شهری است، گفت: برای این موضوع تاکنون ۸۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

داعی همچنین از اختصاص ۳۰ میلیارد تومان اعتبار در سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی برای بازآفرینی شهری خبر داد و گفت: پروژه‌های تعریف شده از محل مصوبات سفر رییس جمهور تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

سه بافت تاریخی در خراسان جنوبی قابلیت جهانی شدن دارد

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی هم با اشاره به مشارکت و همدلی دستگاه‌های اجرایی استان در انجام پروژه های بازآفرینی شهری گفت: سه بافت تاریخی در استان ظرفیت ثبت جهانی را دارد.

هادی شاهوردی افزود: این بافت‌های با ارزش تاریخی در شهرهای بیرجند، خوسف و بشرویه وجود دارد که مطالعات ثبت جهانی شدن آن در دست اجرا بوده اما نیازمند نگاه ویژه است.

وی با بیان اینکه پروژه‌های مشارکتی خوبی در سایر شهرها داریم گفت: لازم است برنامه جامع اقدام مشترک در بحث بافت‌های تاریخی تهیه شود تا بتوانیم از ظرفیت اعتبارات و مشارکت دستگاه‌ها استفاده کنیم تا کار پیشرفت بیشتری داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی عنوان کرد: با توجه به زنده بودن بافت های تاریخی و سکونت جمعیت، انتظار می‌رود املاکی که در بافت‌های تاریخی از سوی راه و شهرسازی تملک شده برای استفاده در حوزه صنایع دستی و گردشگری در اختیار ما قرار گیرد.

وی بر لزوم تخصیص اعتبار ویژه برای شهرهای دارای بافت فرسوده تاکید کرد و گفت: اعتبارات قطره چکانی به لحاظ وسعت بافت‌ها نمی‌توان پیشرفت خوبی دید لذا نیازمند نگاه ویژه است.

شاهوردی ادامه داد: خراسان جنوبی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری پتانسیل‌های خوبی دارد، لذا مساعدت‌های وزارت راه و شهرسازی در اسکان و تثبیت جمعیت موثر است.

کاهش آسیب اجتماعی با ساخت یک مسجد در سرایان

فرماندار سرایان هم گفت: محدوده بازآفرینی شهر سرایان ۱۰ درصد کل شهر را شامل می‌شود که ۳۵ درصد جمعیت در این مناطق ساکن هستند.

سیدیاسر رضوی حیدری با اشاره به اینکه ۴۸ هکتار شهر سرایان بافت فرسوده است، افزود: ساخت مسجد غدیر در محله امید تاثیر خوبی در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته و ساختمان سازی نیز در این محله افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: همچنین زمین ورزشی در این محله از سوی شهرداری واگذار شده که برای تکمیل و بهره برداری نیازمند تخصیص اعتبار است.

فرماندار سرایان ادامه داد: با توجه به اینکه سرایان به شهر آب انبارهای کهن شهرت دارد ۱۲ آب انبار فعال داریم که تعدادی در بافت قدیمی واقع شده که مورد استفاده قرار می گیرد، اما آب انبار آهنگران از مدار خارج شده که نیازمند توجه ویژه است.

وی یادآور شد: از ابتدای امسال ۲۰ پروانه نوسازی در بافت فرسوده شهر سرایان صادر شده است.

فرماندار درمیان هم گفت: سه شهر در شهرستان درمیان جزو محدوده های بازآفرینی شهری است که به طور متوسط ۵۰ درصد جمعیت های این شهرها در محلات هدف سکونت دارند.

مهدی فرجامی فر گفت: یکی از این شهرها قهستان است که چون در منطقه کوهستانی واقع شده در بحث تامین زمین مشکل داریم، لذا نوسازی بافت فرسوده به تامین مسکن می تواند کمک کند.

وی گفت: در بحث تخصیص قیر رایگان نیز برای شهرستان قهستان و گزیک نیازهایی وجود دارد که امید است مورد توجه قرار گیرد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور