معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: هم اکنون مشکل اصلی بیمارستان‌های استان کمبود تعداد متخصص به ویژه متخصص داخلی و عفونی مخصوصا در شهرستان‌های استان است.

سخت است برای درمان یک بیماری پزشکی در دسترس نباشد و مجبور به طی مسافتی به شهرهای استان‌های دیگر باشی حال آنکه فرزندان متخصص این سرزمین‌های کار در استان‌های دیگر را برگزیده‌اند. 

خراسان جنوبی از جمله استان‌هایی است که پزشکان متخصص حضور در آن را انتخاب نمی‌کنند که شاید بخشی از آن به دلیل نبود زیرساخت‌های رفاهی و امکانات باشد. 

 مردم خراسان جنوبی مجبورند برای انجام یک جراحی یا ادامه کارهای پزشکی خود به استان‌های مجاور سفر کنند. حال وجود عاملی چون کرونا این سفرها را محدود کرده است‌؛ سفرهایی که باید انجام شود تا درمان ادامه یابد. 

طی چند هفته گذشته، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برای تامین ۱۳۰ متخصص و فوق تخصص در رشته‌های مختلف پزشکی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام نیاز کرد.

کمبود متخصص داخلی و عفونی 

جلال احمدی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه خراسان جنوبی با کمبود متخصص مواجه است‌، به ایسنا گفت: هم اکنون مشکل اصلی بیمارستان‌های استان کمبود تعداد متخصص به ویژه متخصص داخلی و عفونی مخصوصا در شهرستان‌های استان است.

احمدی اظهار کرد: برای تامین و ماندگاری پزشکان متخصص بارها به وزارت بهداشت اعلام نیاز کرده کرده مکاتبه انجام شده است و هم اکنون به دلیل نبود متخصص، اغلب آن‌ها بویژه متخصصان داخلی و عفونی در این روزهای سخت کرونایی فشار کار بالایی را تحمل می‌کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: امسال درخواست تامین ۱۲۰ پزشک متخصص و حدود ۱۰ فوق تخصص در رشته‌های مختلف به وزارت بهداشت، اعلام شده است.

احمدی اظهار کرد: معمولا متخصصان پزشکی در ماه‌های مهر و آبان هر سال در سطح استانها توزیع می‌شوند و مشخص نیست امسال سهم خراسان جنوبی چه تعداد است.

شکلی که سر از یک بیمارستان درآورد 

وی با اشاره به اینکه سال گذشته سهم خراسان جنوبی ۸۱ نفر متخصص بود که از این تعداد ۱۲ نفر در استان حضور نیافتند، اظهار کرد: ۷۰ درصد علت ماندگار نشدن پزشکان متخصص و فوق تخصص در خراسان جنوبی نبود زیرساخت‌های مناسب رفاهی است.

فرزاد فیروزی، مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی نیز چندی پیش  در حاشیه بازدید استاندار خراسان جنوبی از بیمارستان میلاد بیرجند بیان کرد: کمبود پزشک متخصص مهمترین مشکل بیمارستان حضرت ابوالفضل العباس (ع) میلاد ۳ بیرجند است که باعث شده بخش قابل ملاحظه‌ای از ظرفیت بیمارستان غیرفعال باشد.

وی افزود: براساس اعلام مدیرعامل بیمارستان میلاد ۴۰ درصد ظرفیت بیمارستان فعال است و ۶۰ درصد امکان ارتقای ظرفیت خدمات درمانی دارد که امیدواریم با تامین پزشک متخصص بتوان ظرفیت‌ها را ارتقا داد.

وی گفت: بیمارستان میلاد با وجود امکانات بسیار منظم و مطلوب، ظرفیت‌های خالی قابل توجهی دارد که با افزایش پزشکان متخصص می‌توان این ظرفیت را فعال کرد.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان خراسان جنوبی اظهار کرد: با دستور استاندار خراسان جنوبی در این بازدید کارگروهی تشکیل خواهد شد تا طبق توافقی که بین وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی منعقد شده است پزشکان متخصص دانشگاهی بتوانند علاوه بر مراکز دانشگاهی در این بیمارستان هم فعالیت داشته باشند و خدمات بیمارستان ارتقا پیدا کند.

کمبود پزشک بعد دیگری از محرومیت خراسان جنوبی است که مردم آن سال‌هاست از آن رنج می‌برند. به راستی که می‌تواند درد و رنج سفر از نهبندان به مشهد را برای انجام یک عمل جراحی کوچک درک کند؟