بازارچه‌های موقت فروش صنایع‌دستی با اولویت بنا‌های تاریخی به منظور کمک به جذابیت بنا‌های تاریخی راه‌اندازی می‌شود.

مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی با اشاره به راه‌اندازی بازارچه‌های موقت فروش صنایع‌دستی با اولویت بنا‌های تاریخیاقدامات انجام شده در ایجاد بازارچه‌های صنایع‌ دستی گفت: بازارچه صنایع‌دستی بیرجند در کاروانسرای امینی بازار مرکزی راه‌اندازی می‌شود که از محل اعتبارات مرمت می شود و امیدواریم با تخصیص به موقع این اعتبار امسال به اتمام برسد.

رمضانی افزود: در شهرستان بشرویه نیز خانه فیاض‌بخش به عنوان بازارچه صنایع‌دستی فعال شده و برای شهرستان فردوس در پارک گردشگری تون احداث بازارچه در نظر گرفته شده که ۱۲۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی برای آن هزینه می‌شود.

وی گفت:  بازارچه صنایع‌دستی در شهرستان سرایان احداث شد و در شهر خضری نیز مراحل پایانی را سپری می‌کند.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی با اشاره به احداث بازارچه صنایع‌دستی طبس به همت بخش خصوصی گفت: در شهر‌های مود و شوسف هم با همت بخشداری و شهرداری فضا‌هایی اختصاص یافته که در فروش صنایع‌دستی کمک بزرگی می‌کند.

رمضانی گفت: در خور موافقت اصولی برای ایجاد بازارچه صادر شده و در خوسف با توجه به موافقت سه جانبه با فرمانداری و بنیاد‌مسکن زمینی در کوشه اختصاص یافته که اقامتگاه، بازارچه و کارگاه در آن راه‌اندازی می‌شود.

وی گفت: در شهرستان نهبندان هم زمینی توسط مسکن و شهرسازی اختصاص یافته که به زودی عملیات اجرایی آغاز می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی ابراز امیدواری کرد: با اختصاص اعتبار بازارچه‌های صنایع‌دستی شهرستان‌های فردوس و بیرجند تا تیر سال آینده به بهره‌برداری برسد.

 

رمضانی بر اهمیت ثبت نشان نیز تاکید کرد و گفت:پس از ثبت نشان حوله‌بافی خراشاد، به دنبال افزایش روستا‌های ملی در سطح استان هستیم که نایبند با حصیربافی، خور و خوسف با سنگ‌های قیمتی و پارچه مله پیشنهاد شده و در حال پیگیری است.

وی گفت:با افتتاح خانه برک در مود این صنعت فراموش شده توسط ۲۰ کارگاه فعال دوباره احیا می‌شود و همزمان با هفته صنایع‌دستی بازارچه صنایع‌دستی روستای جهانی خراشاد کلنگ‌زنی و جشن جهانی شدن این روستا برگزار خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: راه‌اندازی کارگاه حوله‌بافی در روستای سرچاه، اجرای طرح (خداقوت صنعتگر) برپایی نمایشگاه عکس سربیشه، راه‌اندازی کارگاه پخل‌بافی چاهداشتی و بازارچه‌های موقت در قهستان و اسدیه از دیگر برنامه‌های هفته صنایع‌دستی در خراسان جنوبی است.

رمضانی با تاکید بر اهمیت بسته بندی صنایع دستی افزود: آماده کمک‌های بلاعوض برای بسته‌بندی مناسب هستیم و متقاضیان از تسهیلات بانکی نیز می‌توانند در این راستااستفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه بزرگترین انتظار در حوزه صنایع‌دستی این است که بخش خصوصی برای بازاریابی به صورت حرفه‌ای وارد عمل شود گفت: تا زمانی که بخش خصوصی فعال صنایع‌دستی اصول بازار و الزامات را به صورت حرفه‌ای نیاموزد مستقل نخواهد بود و همیشه تابع بخش دولتی است.