رییس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۶ نفر در حوادث رانندگی این استان فوت کردند که بیشتر حوادث در ۳۰ کیلومتر اول شهرها اتفاق افتاده است.

سرهنگ علیرضا رضایی روز دوشنبه در نشست کارگروه اجرای مداخلات موثر به منظور پیشگیری و کاهش تصادفات منتهی به ورود ضرر جانی و مالی که به ریاست معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: در این مدت ۹۰۰ نفر در تصادفات مصدوم شدند که خیلی از این افراد به علت مصدومیت شدید، شرایط سختی دارند.

وی گفت: یکی از شهرهای پرحادثه استان از ابتدای سال جاری تاکنون بشرویه بوده است که در یک حادثه ۶ نفر کشته شدند و آمار مجروحان در شهرستان‌های بیرجند، قاینات، نهبندان، طبس، زیرکوه و درمیان نیز افزایش داشته است.

رییس پلیس راه خراسان جنوبی اظهار داشت: صبح امروز اتوبوس مشهد – بیرجند به علت خواب‌آلودگی از جاده بیرون می‌رود اما واژگون نمی‌شود.

وی افزود: ۲۱ فوتی تاکنون در حوزه شهرستان بیرجند داشتیم که می‌طلبد استراحتگاه‌های بین‌راهی افزایش یابد.

سرهنگ رضایی گفت: طبق بررسی‌های انجام شده ۵۸ درصد تصادفات در جاده‌های اصلی و بقیه فرعی است که توجه نکردن به جلو، خواب‌آلودگی و استفاده از تلفن همراه بیشترین علت را در وقوع حوادث دارد.

وی بیان کرد: ۲۹ نفر در مسیر زاهدان به مشهد در حوزه خراسان جنوبی فوت کرده‌اند که هر اقدامی در این جاده انجام شود، هنوز کم است.

رییس پلیس راه خراسان جنوبی با بیان اینکه اقدامات جاده‌ای باید معطوف به محورهای پرتردد باشد افزود: باید به نسبت به استقرار استراحتگاه‌های موقت و شیب شیروانی کنار جاده اقدام کنیم تا درصد واژگونی خودروها کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه محور قاین – بیرجند و بیرجند – سربیشه بیشترین تصادفات را داشته است گفت: چهار نفر از هموطنان بر اثر برخورد با شتر در محورهای استان فوت و ۲۷ نفر مجروح شدند که باید نسبت به پلاک‌کوبی شترها هم اقدام شود.

سرهنگ رضایی اظهار داشت: در چهار ماه اول امسال ۱۸ میلیون تردد در استان خراسان جنوبی به ثبت رسید که ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی افزود: ۴۹ درصد تصادفات مربوط به واژگونی‌ها و ۲۲ درصد مصدومان موتورسوارها هستند که باید بیشتر روی واژگونی و موتورسواران اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه اکثر تصادفات در جاده‌ها ساعت ۱۲ تا ۲۲ روی می‌دهد گفت: ۷۸ درصد مقصرین حوادث رانندگی بومی و بقیه غیر بومی هستند.

رییس پلیس راه خراسان جنوبی تاکید کرد: دستگاه‌ها به هیچ عنوان نسبت به کار گرفتن اتوبوس‌هایی که تاییدیه اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای را ندارند، اقدام نکنند.

افزایش ۳۳ درصدی فوتی‌های تصادفات درون شهری

رییس پلیس راهور خراسان جنوبی هم گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد ۱۲ متوفی در حوزه درون شهری هستیم که نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

سرهنگ علیرضا عباسی افزود: ۲۰ درصد افزایش خسارت‌های جرحی و ۲۹ درصد خسارت مالی حاصل تصادفات در این مدت بوده است.

وی گفت: با شیوع ویروس کرونا در سال گذشته مردم رعایت بیشتری داشتند ولی امسال میزان رعایت‌ها کمتر شده است و مردم در معابر بیشتر حضور داشتند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی اظهار داشت: اماکن، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل بوده و وقت برای گردش افراد علیرغم انتظار ماندن در خانه بیشتر شده است.

وی افزود: در چهار ماه گذشته گرمای شدید هوا را داشتیم که باعث ترافیک از عصر تا پاسی از شب شد و ۶۰ درصد تصادفات در این ساعات بوده است، سن مصدومان بین ۱۰ تا ۲۵ سال است که نشان می‌دهد بیشتر قشر دانش‌آموز و دانشجو بوده‌اند.

سرهنگ عباسی رعایت نکردن حق تقدم، توجه نداشتن به جلو و استفاده از تلفن همراه را از مهمترین دلایل تصادفات درون شهری عنوان کرد و گفت: تجهیزات الکترونیکی حوزه ترافیک شهری ما تقریبا صفر است و مطالعات جامع مرکز استان جمع‌آوری شده اما به علت نبود همکاری دستگاه‌های متولی از هفت ماه پیش تاکنون اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد متوفیان درون شهری عابران پیاده هستند اظهار داشت: ۲۵ درصد متوفیان نیز موتورسیکلت سوارها بوده‌اند.