معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی  از استفاده حوله سنتی خراسان جنوبی به عنوان لباس احرام حجاج خبر داد و گفت: امسال ۳۰۰ عدد از حوله های سنتی استان به عنوان لباس احرام استفاده شده است.

 حسین عباس زاده افزود: ویژگی بارز این حوله ها این است که صددر صد از پنبه و دستباف بوده و حجم آن کم ، جذب آن فوق العاده  و ضد حساسیت است ، طبیعی بودن آن از مزایای دیگر این محصولات بافته شده است.

او بیان داشت: حوله بافی که دراصطلاح محلی به آن (تُو بافی و یا تون بافی)اطلاق می گردد از قدیمی ترین صنایع دستی جنوب خراسان می باشد. بر اساس مستندات تاریخی، از معروفیت دستبافته ها و پارچه های پنبه ای و ابریشمی تولید شده در ایالت قهستان قدیم در قرون اولیه اسلامی فراوان یاد شده است.

عباس زاده اضافه کرد: بافت حوله های سنتی در خراسان جنوبی ، امروزه نیز همانند گذشته با دستگاههای سنتی دو یا چهار وردی و ابزار کار ساده، صورت می گیرد .با کمک این دستگاه ایجاد دهنه، پود گذاری( با تنوع رنگی نامحدود) و دَفتین زدن با حرکات منظم دست و پا، باعث تولید انواع پارچه بر اساس نوع ماده اولیه میشود.
او گفت: از انواع نقوش به کار رفته در حوله بافی میتوان به: کُلو ، گِنتی ، چَپَر بافت ، جِناغی و ساده اشاره کرد.تولیدات مختلف حوله بافی شامل : انواع حوله دست و صورت و حمام، سفره نان، صافی، دستمال ،چادرشب ،شال سر، لُنگی و … می باشد. تولید حوله در بسیاری ازشهرستانهای خراسان جنوبی از جمله، خوسف، نهبندان، درمیان ،سرایان ، قاینات و بیرجند درحال حاضررواج دارد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله