استاندار خراسان جنوبی گفت: کشاورزی به دلیل این که زمینه‌های آبادانی، استقلال و خودکفایی ملی را فراهم می‌آورد، یکی از پیشران‌های توسعه اقتصادی در کشور و استان‌هایی همچون خراسان جنوبی محسوب می‌شود.

 حمید ملانوری در پیامی به مناسبت  فرارسیدن هفته جهاد کشاورزی با این فراز از کلام مقام معظم رهبری که “کشاورزی یکی از اساسی‌ترین محورهای توسعه در کشور است” افزود: کشاورزی، کلید توسعه تمدن بشری، به عنوان بستر امنیت و سلامت غذایی، پایه و اساس پیشرفت و رونق اقتصادی در هر کشور است. این بخش به علت ارتباطات گسترده‌ای که با دیگر حوزه‌های اقتصادی دارد، زمینه‌ساز تولید ثروت و ارزآوری بوده، در به حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصادی کشور، نقش بسیار مؤثری ایفا می‌کند.

وی اظهار داشت: همین اهمیت و جایگاه است که سبب شده  قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز نقش بخش کشاورزی را بسیار تعیین‌کننده بداند و در اصول سوم و چهل و سوم به طور ویژه به لزوم خودکفایی در این بخش بپردازد. بدون تردید، کشاورزی به دلیل این که زمینه‌های آبادانی، استقلال و خودکفایی ملی، اشتغال وسیع، تامین معیشت و مبادلات تجاری را فراهم می‌آورد، یکی از پیشران‌های توسعه اقتصادی در کشور و استان‌هایی همچون خراسان جنوبی محسوب می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: در استان خراسان جنوبی با وجود محصولات بی‌نظیری همچون زرشک، عناب و زعفران به لحاظ حجم تولید و کیفیت منحصر بفرد و نیز سهم بسزای جمعیت تحت پوشش، کشاورزی از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است و به فرمایش امام صادق (ع)؛ “ألزّارعونَ کُنوزُ الأَنام”. این جایگاه ارزشمند ایجاب می‌کند تا مردم و مدیران استان با تعامل و همراهی، صنعت کشاورزی این دیار زرخیز را با اِعمال سیاست‌های مؤثر در مدیریت مصرف آب، کشت گونه‌های کم‌آب‌بر، توسعه کشت‌های نشایی، حفظ و تقویت آبخوان‌ها، افزایش سطح گلخانه‌ها، توجه به شیوه‌های نوین آبیاری، استفاده از سیستم‌های مکانیزه در کاشت، داشت و برداشت محصولات استراتژیک، رونق صنایع تبدیلی و نیز اصلاح نژاد و پرورش دام، طیور و آبزیان، راه‌های رونق و افزایش حجم تولید را در این بخش هموارتر سازند.

وی گفت: اینجانب ضمن عرض تبریک صمیمانه هفته جهاد کشاورزی (۲۱ لغایت ۲۷ خرداد ماه) به تمامی جهادگران عرصه تولید استان، برکت زندگی و توفیق روزافزون بهره‌برداران و فعالان حوزه‌های کشاورزی و دامداری را از حضرت منان مسئلت دارم. امید که بتوانیم با تاسی از رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، ضمن رفع موانع از مسیر تولید محصولات کشاورزی و دامی و با پشتیبانی از فعالان زحمتکش حوزه کشاورزی و دامداری به‌ویژه روستاییان و عشایر عزیز، شاهد رونق هرچه بیشتر در حوزه کشاورزی به عنوان یکی از اصلی‌ترین پیشران‌های اقتصادی استان در راستای رسیدن به توسعه پایدار، همه‌جانبه و متوازن باشیم.

بنابر اعلام سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ۱۵۷ پروژه عمرانی و خدماتی با سرمایه‌گذاری ۹۸ میلیارد تومان همزمان با هفته جهاد کشاورزی در این استان افتتاح می‌شود.