رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: کشت پیاز زعفران تا پایان شهریور در استان ادامه دارد و در این مدت بیش از ۳۰۰ هکتار به سطح زیرکشت این محصول افزوده می‌شود.

غلامرضا قوسی  سطح زیر کشت زعفران در استان خراسان جنوبی را ۱۷ هزار و ۱۵۲ هکتار اعلام کرد و افزود: شهرستان قاینات با پنج هزار و ۸۸ هکتار سطح زیر کشت و تولید ۲۲ تن و ۷۳۸ کیلوگرم زعفران، رتبه نخست تولید این محصول را دارد.

وی اظهار داشت: پیاز زعفران به قیمت هر کیلوگرم پنج هزار تومان تا ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و برای تامین آن در حال حاضر مشکلی در استان وجود ندارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سال‌های گذشته بخشی از پیاز زعفران به صورت قاچاق از استان خارج می‌شد اما اکنون تا حد زیادی کنترل شده است.

وی با بیان اینکه مقصد قاچاق پیاز زعفران به طور معمول کشورهای افغانستان و چین بوده است افزود: برای جلوگیری از قاچاق پیاز زعفران درخواست داریم کشاورزان و زعفران‌کاران مراقب دلالان و سودجویان باشند.

قوسی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی رتبه نخست کیفیت زعفران و رتبه دوم تولید این محصول در کشور را دارد عنوان کرد: در حال حاضر ۳۲ هزار و ۲۸۲ بهره‌بردار زعفران در خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند که خرده‌مالکی مشکل عمده استان در این حوزه محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: سال گذشته ۷۰ هزار و ۱۵۵ کیلوگرم زعفران خشک از مزارع استان برداشت شد که با توجه به کیفیت و نوع جمع‌آوری محصول از کیلویی هفت میلیون تومان تا ۱۲ میلیون تومان به فروش رسید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی درباره صادرات زعفران گفت: هرچند صادرات این محصول از مبدا استان صورت می‌گیرد اما تعرفه‌های بالای صادراتی سبب شده بازار کشورهای پرمصرف مانند هندوستان در اختیار کشورهای دیگر قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: قیمت پایین زعفران به تناسب افزایش قیمت سایر کالاها و محصولات سبب کاهش انگیزه کشاورزان می‌شود همچنین با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹ خرید و فروش این محصول با ارزش، دچار نوسان و مشکلاتی شده و صادرات نیز با سخت‌گیری و به کندی انجام می‌شود.

قوسی از نبود ایستگاه تحقیقات زعفران در خراسان جنوبی گلایه کرد و گفت: همچنین نبود برنامه مدون برای صادرات زعفران و حمایت نکردن از توسعه مزارع زعفران از دیگر مشکلات استان است که نیاز به توجه مسوولان دارد.

وی در ارتباط با فراوری محصول زعفران در استان گفت: سالانه حدود ۳۰۰ کیلوگرم قرص زعفران، ۲ تن و ۲۰۰ کیلوگرم پودر، ۲ تن عصاره و بیش از سه هزار لیتر نوشیدنی زعفران در خراسان جنوبی تولید می‌شود اما در زمینه فراوری این محصول هنوز عقب‌ماندگی‌های زیادی داریم.

زرشک، زعفران و عناب محصولات استراتژیک خراسان جنوبی به شمار می‌رود و این استان رتبه دوم تولید زعفران و رتبه اول تولید زرشک و عناب را در کشور دارد.

زعفران خراسان جنوبی از نظر کیفیت و مرغوبیت رتبه اول را در کشور داراست و از این استان به عنوان سرزمین طلای سرخ یاد می‌شود.