مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: تاکنون حدود چهار هزار و ۶۰۰ بیمار مشمول در این استان از خدمات صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج بهره‌مند و نشان‌دار شده‌اند.

علی اربابی افزود: این بیماران با بارگذاری مدارک و اسناد مورد نیاز در سامانه “شهروندی سازمان بیمه سلامت ایران” و تایید بیماری و نوع خدمات درمانی که دریافت می‌کنند از خدمات این صندوق برخوردار شدند.

وی گفت: آبان‌ سال گذشته صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج در کشور راه‌اندازی شد و در این مدت حدود ۱۸ میلیارد ریال هزینه درمان این بیماران در خراسان جنوبی از سوی صندوق مورد نظر پرداخت شده که در کاهش دغدغه هزینه‌های گزاف درمان برای بیماران و خانواده‌هایشان بسیار موثر بوده است.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بهره‌مندی از مزایای این صندوق منوط به ثبت‌نام بیماران خاص و صعب‌العلاج در سامانه بیمه سلامت کشور است گفت: روزانه تعدادی از بیماران استان با ورود به این سامانه عملیات ثبت‌نام خود را انجام می‌دهند و به نوعی نشان‌دار می‌شوند.

وی اعلام کرد: براساس داده‌های موجود تعداد ۷۶۴ بیمار خاص و هشت هزار و ۵۹۴ بیمار صعب‌العلاج زیر پوشش بیمه سلامت خراسان جنوبی هستند که از این تعداد ۷۶۴ نفر جزو بیماران خاص تالاسمی، هموفیلی، ام اس، کلیوی و پیوند اعضا هستند.

اربابی گفت: همچنین حدود هزار بیمار مبتلا به سرطان در استان وجود دارد که براساس قواعد صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج می‌توانند در این صندوق عضو و از خدمات آن بهره‌مند شوند.

وی تاکید کرد: تمامی  بیماران خاص  باید در صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج عضو شوند تا ۱۰۰ درصد هزینه‌های بسته خدمتی در بخش‌های دولتی و ۸۰ درصد هزینه‌ها در بخش خصوصی پرداخت شود.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی، بسته خدمتی بیماران در این صندوق را شامل پرداخت هزینه ویزیت، دارو، خدمات پزشکان، خدمات پاراکلینیک و توانبخشی اعلام کرد و گفت: بیماران خاص و صعب‌العلاج برای بهره‌مندی از مزایا و خدمات صندوق می‌توانند در سامانه شهروندی سازمان بیمه سلامت ایران ثبت‌نام یا به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مراجعه کنند.

ی همچنین گفت: ۷۰ درصد تعرفه چه در بخش دولتی چه بخش خصوصی برای معلولان جامعه هدف توسط بیمه سلامت پرداخت می‌شود و این افراد فقط ۳۰ درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند که در صورت حمایت و کمک سازمان بهزیستی شاید به صفر برسد و خدمات توانبخشی برایشان رایگان شود.

اربابی عنوان کرد: برای اینکه معلولان بتوانند از خدمات درمانی و توانبخشی مورد نیاز خود بهره‌مند شوند باید در مرحله اول بیمه شده سازمان بیمه سلامت و تحت پوشش بهزیستی باشند پس از آن در سامانه بیمه سلامت نشان‌دار شوند تا خدمات برایشان تعریف و بیمه‌ای محاسبه شود.

وی گفت: سازمان بیمه سلامت برای معلولان نشان‌دار شده خدمات قابل توجهی را زیر پوشش قرار داده که در کاهش هزینه‌های درمانی آنان بسیار کمک‌کننده است و حتی می‌تواند به سایر هزینه‌ها نیز کمک کند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی به خدمت دیگر این بیمه اشاره و اضافه کرد: خدمات بستری برای بیمه‌شدگان صندوق روستاییان و عشایر در استان رایگان شده که منوط به رعایت نظام ارجاع و پزشک خانواده و بستری در بیمارستان‌های دولتی است.

وی گفت: با توجه به نشست مشترک با رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و به استناد نامه رئیس قرارگاه کشوری برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، قرار شد از ابتدای سال ۱۴۰۲ خدمات بستری مورد تعهد سازمان‌های بیمه‌گر برای بیمه‌شدگان روستایی، عشایر و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر رایگان شود.

اربابی تصریح کرد: ۹۵ درصد هزینه‌های بستری این بیماران توسط بیمه سلامت پرداخت می‌شود و پنج درصد باقیمانده نیز توسط دولت و از منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداخت خواهد شد.