#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: کاهش بارندگی‌ در فروردین و اردیبهشت امسال از عوامل افزایش بروز گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در این استان است.

سید ابوالحسن میرجلیلی افزود: افزایش گرد و خاک در خراسان جنوبی منشاء داخل استان و خارج استانی دارد زیرا استان‌های همجوار خراسان جنوبی هم وضعیت مشابه یا بحرانی‌تر در این زمینه دارند.

وی گفت: با توجه به اینکه از ابتدای امسال تاکنون بارندگی چندانی نداشتیم به دلیل ادامه روند خشکسالی ۲ دهه اخیر با وزش هر باد شاهد خیزش گرد و غبار در مناطق مختلف استان هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه استان متاثر از بادهای ۱۲۰ روزه است ادامه داد: طبق نقشه‌های هواشناسی هفته‌های آینده نیز شاهد خیزش گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا، اختلال در تردد و احتمال بروز خسارت در استان خواهیم بود که از مردم درخواست داریم به هشدارهای هواشناسی و مدیریت بحران توجه بیشتری داشته باشند.

سازمان هواشناسی کشور از روز شنبه تا سه‌شنبه هفته جاری نسبت به وزش باد شدید تا بسیار شدید، خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا برای ۲۶ استان کشور هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

میرجلیلی در این زمینه توضیح داد: سطح هشدار برای خراسان جنوبی در روزهای شنبه و یکشنبه بود که خسارتی را نداشتیم فقط اختلال در ترددها، کاهش کیفیت هوا و خیزش گرد و خاک را شاهد بودیم.

همچنین روز گذشته براساس آخرین داده‌های ایستگاه‌های فعال پایش کیفی هوا در خراسان جنوبی ۲ شهرستان بیرجند و نهبندان به ترتیب با شاخص ۳۵۹ و ۳۰۴ در شرایط خطرناک قرار گرفتند.