نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: فرآوری محصولات راهبردی استان مانند زرشک، زعفران و عناب با توجه به نقشی که در سلامت مردم دارد، نیازمند سرمایه‌گذاری است.

 سلمان اسحاقی  در آیین افتتاح جشنواره ملی زرشک که با حضور جمعی از مسوولان کشوری و استانی در روستای افین شهرستان زیرکوه برگزار شد افزود: هرچه برای فرآوری زرشک، عناب و زعفران سرمایه‌گذاری کنیم در کاهش هزینه‌های سلامت و درمان مردم کشور اثرگذار خواهد بود.

وی با یادآوری اذعان متخصصان داخلی و خارجی به خواص متعدد زرشک گفت: سرمایه‌گذاری در این حیطه علاوه بر تقویت اقتصاد کشاورزی و معیشت کشاورزان، توجه به سلامت مردم است.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بیشترین سطح زیر کشت زرشک در این ۲ شهرستان است، از نمایندگان دولت خواست این ظرفیت را به معنای واقعی در سطح ملی معرفی کنند و دولت در حوزه فرآوری زرشک سرمایه‌گذاری کند.

وی افزود: سال گذشته عده‌ای گلایه‌مند بودند که چرا جشنواره ملی زرشک را نداشتیم چون اراده‌ای در آن دولت نبود اما با رویکردی که در دولت سیزدهم وجود دارد این امید در دل مردم زنده شده است.

اسحاقی گفت: مردم در بازه زمانی پیش رو منتظر برکات جشنواره زرشک خواهند بود و امیدواریم با برگزاری این جشنواره اتفاقات خوبی در حوزه زرشک خراسان جنوبی رقم بخورد.

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: امروز در همه جای خراسان جنوبی شاهد تحول بزرگی هستیم و در شهرستان زیرکوه اخبار خوبی در حوزه بهداشت و درمان، زیرساخت‌ها، برق و آب شنیده می‌شود که نشان از حرکت انقلابی دارد.

حجت‌الاسلام مجید نصیرایی افزود: نهضت بزرگی که شروع شده، نشان از تفکر انقلابی است لذا هر کجا کشور پیشرفتی داشته و این پیشرفت چشمگیر بوده، نشان دهنده این است که ما حرف امامین انقلاب را فهمیده‌ایم.

وی تصریح کرد: اگر معیشت مردم دچار مشکل شده، دلیل این است که سال‌ها دقیق به فرمایشات رهبری گوش نکرده‌ایم.

نماینده مردم چهار شهرستان خراسان جنوبی گفت: رمز پیشرفت و توسعه کشور این است که فرمایشات مقام معظم رهبری را به‌درستی بشنویم و به آن عمل کنیم چرا که همه چیز برای یک تحول بزرگ آماده است.

وی افزود: نمایندگان فرصت بزرگی برای تحول و پیشرفت در استان هستند که با توکل و ولایتمداری در فکر و عمل شاهد تحول عظیم در ابعاد مختلف خواهیم بود و دشمن این موضوع مهم را خوب متوجه شده که مانند فرد در حال غرق شدن، به هر چیزی چنگ می‌زند.

امام جمعه زیرکوه هم در این آیین گفت: امروز بعد از گذشت سال‌ها از پیروزی انقلاب اسلامی جشنواره زرشک در حال برگزاری است که جای تقدیر دارد.

حجت‌الاسلام حسن صباغیان افزود: از بارزترین نشانه‌های جوامع مطلوب داشتن اقتصاد پویا و سالم است که تحقق آن به فعالان متعهد، جهادی و مسوولان کاردان در عرصه‌های اقتصادی نیاز دارد.

وی توسعه زیرساخت‌های فرآوری و بسته‌بندی زرشک را از مهمترین خواسته‌های مردم شهرستان زیرکوه عنوان کرد و گفت: خراسان جنوبی در توزیع اعتبارات مظلوم واقع شده و در خراسان جنوبی به شهرستان زیرکوه ظلم شده که باید این مشکل جبران شود.

امام جمعه زیرکوه اظهار داشت: دولت مردمی، قوه مقننه و قوه قضاییه انقلابی عزم را جزم کرده‌اند تا آنچه در دولت‌های قبل کوتاهی شده را جبران کنند و در این زمینه نیازمند تلاش همگانی است.

وی گفت: جمعیت زیادی از مردم شهرستان زیرکوه روزی خود را از تولید زرشک تامین می‌کنند و قطب تولید زرشک دنیا شهرستان‌های زیرکوه و قاینات است اما تاکنون توجه لازم به این بخش نشده است.

حجت‌الاسلام صباغیان افزود: مردم شهرستان مرزی زیرکوه رتبه قابلی در ولایتمداری دارند و در قبال آن مسوولان باید این همراهی را قدردان باشند لذا امروز نیازمند کار انقلابی و جهادی هستیم تا مردم را به آنچه در شأن آنهاست برسانیم و زندگی برایشان آسان‌تر شود.

جشنواره ملی زرشک با شعار “زرشک خراسان جنوبی، برای همه مردم ایران” از ۲۱ تا ۲۷ مهر امسال در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی شامل زیرکوه، قاینات، درمیان، سربیشه و بیرجند برگزار می‌شود.

مراسم افتتاح این جشنواره امروز – پنجشنبه ۲۱ مهر – در روستای هدف گردشگری افین شهرستان زیرکوه با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، معاونان استاندار خراسان جنوبی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مسوولان، صاحبنظران و تولیدکنندگان برگزار شد.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان و حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور