استاندار خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی فرصت‌های خوبی در زمینه سرمایه‌گذاری دارد و نیازمند ورود سرمایه‌گذاران است که در این خصوص حمایت‌های لازم را خواهیم داشت.

جواد قناعت در نشست طلایه‌داران پیشرفت ایران ویژه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی که با حضور رئیس جمهور و شماری از اعضای هیات دولت در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند برگزار شد، افزود: خراسان جنوبی از نظر زیرساخت‌ها هنوز ضعف‌هایی دارد که با حمایت دولت اقدامات خوبی طی یکسال گذشته برای ارتقای زیرساختی استان انجام شده و در دست انجام است.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی دارای ذخایر و تنوع معدنی فراوانی است که می‌توان سرمایه‌گذاری کرد گفت: معادنی از قبیل طلا، زغالسنگ، منیزیت، مس، سیلیس، پتاس، سرب، روی، خاک‌های صنعتی و نسوز، سنگ‌های گرانیتی در استان وجود دارد.

استاندار خراسان جنوبی میزان ذخایر قطعی کشف شده استان را تاکنون ۶ هزار و ۹۰۰ میلیون تن دانست و گفت: تنوع مواد معدنی در استان خراسان جنوبی زیاد است.

وی اظهار داشت: ظرفیت احداث شهرک تخصصی طلا و بنتونیت به عنوان یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این استان وجود دارد.

قناعت با بیان اینکه در حوزه صنعت ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی در استان وجود دارد، افزود: انواع تایر، سیمان، آهن اسفنجی، کک، کنسانتره مس، اکسید منیزیم، کنسانتره زغالسنگ از جمله محصولات تولیدی استان است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بخش کشاورزی در استان گفت: خراسان جنوبی در زمینه زعفران از لحاظ تولید رتبه دوم و کیفیت رتبه نخست، زرشک و عناب رتبه نخست و پنبه رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده است.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین خراسان جنوبی رتبه پنج تولید گل نرگس، رتبه نخست کمی و کیفی شرکت‌های سهامی و زراعی (هفت شرکت) و چرخه کامل تولید مرغ با تولید ۲ درصد مجموع تولید گوشت مرغ کشوررا داراست.

وی از تولید بیش از ۱۵ هزار تن گوشت قرمز در استان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۳.۵ میلیون واحد دامی با تولید سالانه ۲۱۲ هزار تن محصول در سطح استان وجود دارد.

قناعت با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی در استان تصریح کرد: واحدهای فراوری و بسته‌بندی مانند زعفران و تکمیل زنجیره گوشت سفید از جمله این فرصت‌ها است.

وی بیان کرد: در حال حاضر در استان ۱۴ واحد صنعتی بزرگ و ۴۸۸ واحد کوچک و متوسط وجود دارد.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی بیان کرد: علاوه بر ظرفیت‌های خوبی که در زمینه‌های مختلف از جمله معدن، کشاورزی و صنعت داریم، در زمینه گردشگری هم ظرفیت‌هایی بالایی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.

وی با اشاره به ثبت پنج اثر ثبت جهانی در خراسان جنوبی، گفت: باغ اکبریه، روستای جهانی توبافی خراشاد، قنات بلده فردوس و بیابان لوت و ژئو پارک طبس از جمله این آثار ارزشمند و جهانی هستند.

قناعت همچنین به ظرفیت‌های فراوان خراسان جنوبی در زمینه مرز و همسایگی با کشور افغانستان اشاره کرد و گفت: در خراسان جنوبی چهار بازارچه مرزی از بازارچه ماهیرود، گلورده، دوکوهانه و یزدان وجود دارد.

وی اظهار داشت: خراسان جنوبی از نظر جغرافیایی در مرکز ثقل محور ترانزیتی چابهار، زاهدان، بیرجند، سرخس قرار گرفته است که این موضوع ظرفیت ترانزیتی خوبی برای استان فراهم کرده است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در زمینه فناوری اطلاعات هم دانشگاه‌ها و مراکز معتبر همچنین کارخانه کابل و تجهیزات فیبر نوری و محصولات مرتبط با آن وجود دارد.

در این نشست که با عنوان “پیشرفت و آبادانی خراسان جنوبی” برگزار شد، فعالان اقتصادی، سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان در بخش‌های مختلف نظرات، دغدغه‌ها و درخواست‌های خود را با رئیس جمهور در میان گذاشتند.

وزرای کشور، جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، نیرو، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون اجرایی رئیس جمهور، رئیس دفتر رئیس جمهور و شماری از مسوولان کشوری و استانی در این نشست حضور داشتند.

رئیس جمهور به همراه شماری از اعضای هیات دولت در نخستین سفر دور دوم سفرهای استانی دولت صبح امروز – پنجشنبه – وارد بیرجند شد و این سفر تا فردا ادامه دارد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور