رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند گفت: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به عنوان یکی از سه دانشگاه کشور موفق به اخذ مجوز دوره کارشناسی داروسازی برای دانشجویان خارجی شده است.

محمد دهقانی فیروزآبادی روز چهارشنبه در آیین تکریم و معارفه معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: مهر امسال مجوز جذب دانشجوی خارجی از کشور افغانستان در رشته کارشناسی داروسازی دانشکده داروسازی بیرجند اخذ شد.

وی بیان کرد: امید است در کنکور سراسری نیز برای دانشکده نوپا و تازه تاسیس داروسازی بیرجند سهمیه در نظر گرفته شود تا هرچه زودتر به اهداف تعیین و ترسیم شده برای این دانشکده برسیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: دانشکده داروسازی بیرجند از آغاز سال تحصیلی جاری آغاز به کار کرد و اطلاع‌رسانی برای نام‌نویسی دانشجویان خارجی در این رشته انجام شده است.

وی همچنین معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی را از حوزه‌های مهم دانست و یادآور شد: این حوزه به دلیل گستره فعالیت‌ها و مسوولیت‌های آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

دهقانی تامین منابع دارویی، ارتباط بین سازمانی با سایر دستگاه‌ها و تامین سلامت غذایی مردم را از اهم فعالیت‌های معاونت غذا و دارو ذکر کرد و گفت: در سطح کشور نیز این معاونت به عنوان یک سازمان مستقل فعالیت می‌کند که نشان از اهمیت جایگاه این حوزه است.

وی با تاکید بر اینکه اکنون نگاه ویژه‌ای به تقویت شرکت‌های داروسازی داخلی شده است افزود: تشکیل کمیته رصد و پایش کمبودهای دارویی در سطح کشور نیز حاکی از نگاه ویژه وزارت بهداشت به حوزه غذا و دارو است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: معاون غذا و دارو باید مانند قبل با مدیریت جدید و با قدرت بیشتر در جهت تعامل هرچه بیشتر با داروسازان فعالیت کند تا شاهد کمترین مشکلات در حوزه دارو و تامین اقلام دارویی بین بیماران و بیمارستان‌ها بوده و خدمات جامع و کاملی را به مردم ارائه دهیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر کشور در شرایط سختی به سر می‌برد و همه به آن واقف هستیم اما علیرغم تمامی تهدیدها و تحریم‌هایی که بر کشور ما وارد است کمترین مشکل را در تامین و توزیع مایحتاج دارویی مردم داشته و داریم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند نیز با اشاره به نبود کارخانه داروسازی در خراسان جنوبی گفت: دانشگاه در حد توان خود از سرمایه‌گذاران برای راه‌اندازی کارخانه‌های داروسازی حمایت خواهد کرد.

غلامرضا آهنی افزود: تاکنون چند سرمایه‌گذار برای تولید دارو در استان اعلام آمادگی کرده‌اند اما هنوز اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

وی با تاکید بر لزوم تجویز و منطقی کردن مصرف دارو تصریح کرد: برای تحقق این هدف به همکاری بیمه‌ها و بیمارستان‌ها نیاز داریم و این مهم از اولویت‌های دانشگاه خواهد بود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تامین و توزیع عادلانه دارو را از اولویت‌های دانشگاه دانست و گفت: تلاش داریم از طریق همکاری با شرکت‌ها و کارخانه‌های داروسازی داروی مورد نیاز استان را تامین کنیم.

وی تسهیل فرآیند صدور پروانه‎ها، الکترونیکی کردن آن و همکاری و تعامل برای تضمین سلامت و ایمنی موادغذایی را از دیگر اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در تامین غذای سالم عنوان کرد.

آهنی افزود: هرچند به دنبال کمک به اشتغال و حمایت از تولید هستیم اما سلامت و ایمنی موادغذایی نباید در این راه فراموش شود.

وی تاکید کرد: تامین غذای سالم از دارو مهمتر است لذا به طور حتم اگر فرهنگ غذای سالم در جامعه نهادینه شود بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها نیز حل خواهد شد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه صدور نسخه الکترونیکی نقش زیادی در بهینه‌سازی منابع دارد گفت: راه‌اندازی سیستم صدور نسخه الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در حال پیگیری است.

وی کمک به بیماران نیازمند و صعب‌العلاج را از دیگر اولویت‌های معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برشمرد و بیان کرد: در این زمینه منابع موردنیاز بیماران صعب‌العلاج استان جذب می‌شود.

آهنی نبود آزمایشگاه همکار را یکی از مشکلات دانست و گفت: در حال حاضر آزمایش‌های موردنیاز مواد غذایی استان در محل آزمایشگاه غذا و دارو دانشگاه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده دستگاه جذب اتمی برای پایش میزان فلزات سنگین و دستگاه جی سی مس برای تعیین بقایای سموم دفع آفات نباتی در استان راه‌اندازی شود.

وی جلوگیری از قاچاق کالاهای سلامت محور، تهیه و تامین متمرکز لوازم مصرفی پزشکی در بیمارستان‌ها، نظارت دقیق، تعیین تکلیف کالاهای مکشوفه قاچاق، نظارت بر طب سنتی به ویژه دخالت افراد غیرمجاز در این زمینه، رسیدگی به عرضه مکمل‌های دارویی خارج از داروخانه‌ها را از جمله برنامه‌های مدیریت جدید اعلام کرد.

معاون سابق غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز با بیان اینکه اهمیت غذا و دارو بر هیچ کس پوشیده نیست گفت: برای ارتقای سطح بهداشت و درمان در استان اقدامات مطلوبی انجام شده است.

کبری ناصری افزود: پیگیری و نظارت دقیق در حوزه ملزومات پزشکی از اهم فعالیت‌های این معاونت است که به طور جدی در دستور کار قرار دارد.