زنان خراسان جنوبی امروز همپای مردان با مشارکت گسترده پای صندوق‌های رای نشان دادند در تعیین سرنوشت کشور و استان خود همچنین ایجاد زمینه برای حضور حداکثری در انتخابات نقش‌آفرین هستند؛ نقش و جایگاهی که در سایر حوزه‌ها نیز باید دیده شود.

 از صبح امروز شاهد حضور گسترده مردم قشرهای مختلف به ویژه بانوان در خلق حماسه‌ای دیگر در کشور است، زنان پیشگام‌تر از مردان در شعب اخذ رای حضور یافتند.

بانوان ۵۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند بنابراین مشارکت زنان در همه فعالیت‌های سیاسی یک ضرورت است و تاثیر زیادی بر تصمیم گیری‌های کشور دارد.

زنان یکی از پایگاه‌های رأی قابل توجه در هر انتخاباتی هستند و اصولا بیش از مردان در رأی دادن، تبلیغ کردن و تبیین مسیر انتخابات فعال هستند.

مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: بانوان خراسان جنوبی هم مشابه سایر اقشار با تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌ها تنور انتخابات را گرم کردند و تلاش دارند که در این حماسه سرنوشت ساز مشارکت گسترده‌ای داشته باشند.

نفیسه نخعی با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران هویت زنان را به رسمیت شناخته و ارزش و جایگاه اجتماعی آنان را برگردانده است، افزود: امروز هم بانوان استان بر خود لازم و واجب می‌دانند که در انتخابات مشارکت گسترده‌ای داشته باشند.

وی انتخابات را یک ضرورت ملی و وظیفه دینی دانست و اضافه کرد: بانوان شرکت در انتخابات را یک وظیفه شرعی می‌دانند، در خراسان جنوبی هم همانند دوره‌های قبل مردم استان حضور پررنگی خواهند داشت تا حماسه بی‌نظیر دیگری خلق کنند.

مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی عنوان کرد: زنان باید به سرنوشت خود و کشور حساس بوده و با مشارکت حداکثری در انتخابات زمینه شکست دشمنان و پیروزی ملت ایران را فراهم سازند.

وی گفت: در خراسان جنوبی ۶۷ عضو شورای زن و ۷۰ دهیار زن فعال هستند، همچنین خراسان جنوبی در انتصاب مدیران زن جزو استان‌های برتر کشوری است.

فاطمه احمدی یکی از شهروندان بیرجندی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ما زنان وظیفه داریم و حق مسلم ماست که وارد عرصه انتخابات شویم چراکه ما می‌توانیم با اهتمام زنانه و مادرانه در رفع مشکلات واقعی کشور تلاش کنیم.

وی ادامه داد: زنان اگر می‌خواهند صدایشان شنیده شود باید هم در انتخابات مختلف کاندیدا شوند و هم حضور پررنگی پای صندوق‌های رای داشته باشند.

سارا نخعی هم گفت: علیرغم همه مشکلات اقتصادی و معیشتی که داریم اما تبلیغات دشمنان مبنی بر عدم حضور پای صندوق‌های رای را نادیده گرفتیم و دوباره برای تعیین سرنوشت کشورمان رای خود را به صندوق انداختیم.

وی اظهار داشت: برخی تلاش می‌کنند حضور زنان در مشارکت‌های سیاسی و انتخابات را کوچک بشمارند در حالیکه ما با حضور در انتخابات اجازه نخواهیم داد زنان جامعه را به حاشیه برده و حضورشان را بی اهمیت جلوه دهند.

وی تصریح کرد: زنان با وجود تمامی مشکلات و دغدغه‌ها برای رقم زدن حماسه سیاسی دیگر رای می‌دهیم اما از دولت آینده و شورای اسلامی شهر بیرجند نیز انتظار داریم مطالبات ما را جدی بگیرند و برای رفع مشکلات زنان بکوشند.

زهرا سادات موسوی هم اظهار داشت: تا دیشب قصد حضور در انتخابات این دوره را نداشتم چون احساس می‌کردم مسائل و مشکلات زنان در جامعه نادیده گرفته شده است اما فراهم شدن زمینه و بستر مشارکت زنان در عرصه‌های سیاسی و انتخاباتی خود به نوعی اهمیت دادن به زنان محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: بسیاری از جوانان هم‌سن و سال من نیز شاید تحت تاثیر افکار و تبلیغات سو دشمن قرار گرفته باشند و تصور کنند با قهر کردن با صندوق رای مشکلات آنها رفع می‌شود اما این راه درست نیست.

وی ادامه داد: ما زنان و دختران خراسان جنوبی باید مقتدرانه پای صندوق‌های رای حاضر شده و سهم خود را از جامعه و حوزه‌های مختلف بگیریم.

رییس جمعیت بانوان فرهیخته و فعال خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از یک دوم جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند افزود: زنان سهم قابل توجهی در مشارکت اجتماعی و سیاسی دارند.

فرشته اسدزاده گفت: انتخابات هم مانند سایر برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حضور زنان را بیش از پیش طلب می‌کند چراکه یک زن می‌تواند نمادی از یک خانواده باشد.

وی بیان کرد: معمولا بانوان راهبر تفکر منطقی در خانواده هستند، همسران و فرزندان بیش از اندازه تحت تاثیر مدل تربیتی مادر قرار می‌گیرند و این حضور و داشتن شعور بالای سیاسی می‌تواند فضای خانواده‌ها را به سمت درک بهتر از شرایط روز جامعه سوق دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی اظهار داشت: با یک نگاه دیگر قضاوت جهان نسبت به ایران به نوعی است که فکر می‌کنند چون مباحث دینی، مذهبی و فقهی را رعایت می‌کنیم بانوان در چادر پیچیده حضور اجتماعی کمرنگی دارند و تصمیم چندانی در تصمیمات و آینده کشور ندارند.

وی تاکید کرد: به همین خاطر حضور و مشارکت حداکثری بانوان می‌تواند اثبات کند ایران اسلامی علیرغم اینکه تمام قوانین اسلامی را به خوبی رعایت می‌کند کرامت بانوی مسلمان را هم به خوبی حفظ کرده و یک زن مسلمان با داشتن چارچوب‌های دینی و اخلاقی به خوبی در مشارکت‌های اجتماعی حضور پیدا و تاثیر بسیار پررنگی دارد.

اسدزاده تصریح کرد: مشارکت کمرنگ مردم در انتخابات هم عواقب داخلی و هم اثرات سویی برای انعکاس بین‌المللی دارد.

وی با تاکید بر اینکه مشارکت مردم در انتخابات نشانه شعور سیاسی و بلوغ فکری مردم کشور است یادآور شد: انتخابات جزو شاخص‌های توسعه انسانی و فرهنگی محسوب می‌شود بنابراین مشارکت حدکثری مردم می‌تواند مایه دلگرمی برای آغاز یک دولت قوی و کارآمد باشد.

مدرس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی هم گفت: زنان دارای تاریخچه بسیار غنی در حضور در صحنه‌های بسیار مهم و حیاتی را دارند که حضور زنان در انقلاب، صحنه دفاع مقدس و عرصه‌های مختلف گواه این مساله است. سمانه سبحانی افزود: جایگاه زنان یک جایگاه سرنوشت ساز است و می‌توانند نقش ویژه‌ای در انتخابات ایفا کنند.

وی از زنان به عنوان مهمترین تاثیرگذاران اجتماعی یاد کرد و اظهار داشت: در بدنه خانواده نظر مادران، ایده و افکار آنها گسترش دهنده است پس می‌توان گفت تمام جامعه تحت تاثیر حضور زنان است.

مشاور امور بانوان خراسان جنوبی تصریح کرد: زنان انتظار دارند در کشور مسایل و دغدغه‌های آنها جدی‌تر بررسی شود و کاری برای رفع این دغدغه‌ها انجام شود.

وی ادامه داد: امید است دولتی بتواند انتخاب شود که بتواند برای زنان نقش و جایگاه ویژه‌ای قائل شود و دغدغه‌های آنان را بفهمد و زن را به جایگاه رفیع‌تر و عالی‌تری برساند.

سبحانی عنوان کرد: مطمئن هستم همه زنان سرزمین من امروز نه تنها خودشان پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند بلکه به همه اعضای واجد شرایط خانواده که حق رای دادن دارند نیز انگیزه کافی برای حضور پای صندوق رای خواهند داد.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، دومین میان دوره‌­ای مجلس خبرگان رهبری و نخستین میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی یازدهم، ۲۸ خرداد امسال برگزار می‌شود.

انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با سراسر کشور در ۱۱ شهرستان استان خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.

۵۶۹ هزار و ۶۲۷ نفر در خراسان جنوبی واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد ۱۶ هزار و ۳۴۸ نفر رای اولی به شمار می‌روند.