انتخابات ۲۸ خرداد که از ساعت ۷ صبح روز جمعه همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی با استقبال گسترده مردم در پای صندوق‌های رای آغاز شد در ادامه ۱۹ ساعت حماسه حضور را رقم زد و برگ زرین دیگری به افتخارات مردم این مرز و بوم اضافه شد.

یران همواره تجلی اراده مردم و فرصتی برای تغییر بوده که به اهمیت این انتخابات‌ در جهان می‌توان از توجه و رصد دیگر کشورها به خصوص رسانه‌های معاند پی برد.

حضور مردم خراسان جنوبی همگام با سایر هموطنان در پای صندوق‌های رای گواه بر این است که سرنوشت کشور باید به دست مردم رقم بخورد و هیچ گاه فرصت دخالت به دشمنان و بیگانان را نخواهند داد.

دیروز از ساعات اولیه آغاز رای‌گیری جمعیت قابل توجهی در شعبه‌های اخذ رای به انتظار ایستاده بودند و به امید آینده‌ای روشن در انتخابات شرکت کردند.

در این بین رای اولی‌ها نیز که تعدادشان کم نبود، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آرای خود در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را به صندوق انداختند و با رای درست و آگاهانه خود بار دیگر الگوی ملت‌های آزاده و آزادیخواه شدند.

مردم به عنوان مدافعان عزت و عظمت ایران اسلامی با درک درست از شرایط به صحنه آمدند و در شرایط کرونایی رای دادند تا دست به انتخابی دیگر بزنند، انتخابی که بر استواری پایه‌های قدرت ایران اسلامی افزود و پرچم سه رنگ کشور را در جهان برافراشته‌تر کرد.

یک جوان ۳۰ ساله که در ساعات پایانی اخذ رای به همراه همسر و فرزند سه ساله‌اش پای صندوق رای آمده بود به خبرنگار ایرنا گفت: برای داشتن کشور قوی و کمک به رفع مشکلات رای می‌دهم.

سید علی امیرآبادی زاده اظهار داشت: رای هر ایرانی نشانه اتحاد و همدلی و پیوست بین افراد جامعه است.

وی با اشاره به برخی تبلیغات منفی درخصوص قهر با صندوق‌های رای گفت: کسی که رای نمی‌دهد حق اعتراض و سخن هم ندارد زیرا با رای ندادن این حق را از خود سلب می‌کند.

این شهروند بیرجندی ادامه داد: رای دادن در تمامی کشورهای توسعه یافته به عنوان مظهر قدرت مردم و انتخاب است و برای کشور ما هم اهمیت دارد.

یک بانوی بیرجندی که برای روی ماسکش عبارت «# برای ایران رای می‌دهم» دیده می‌شود نیز گفت: من وطن و کشور خود را دوست دارم پس برای اینکه در تعیین سرنوشت آینده ایران سهمی داشته باشم، رای می‌دهم.

راضیه حسینی افزود: انتخاب، حق هر فرد است همانطور که بارها و بارها گفته شده وظیفه و تکلیف داریم که از این حق خود استفاده کنیم.

وی گفت: امیدوارم با این رای دادن سرنوشت و آینده‌ای بهتر برای کشور و مردم سرزمینم رقم بخورد.

دیگر شهروند بیرجندی که حدود ۷۵ سال سن دارد و با کمک دخترش برای رای دادن در یکی از شعب شهر بیرجند حاضر شده بود، گفت: در انتخابات زیادی رای دادم و معمولا درباره فردی که می‌خواهم به او رای بدهم از فرزندانم مشورت می‌گیرم چون آنها شناخت بهتری دارند.

وی در مقایسه انتخابات دوران‌ قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: آن زمان انتخابات زیادی برگزار نمی‌شد گاهی صندوق‌های رای را به روستا می‌آوردند و خودشان می‌گفتند که به چه کسی باید رای بدهیم!

کنیز ملک آبادی‌زاده افزود: اما الان شرایط فرق کرده و همین تبلیغات زیادی که می‌شود کاملا متوجه و آگاه می‌شویم که به چه کسانی باید رای بدهیم.

رای‌دهنده دیگری هدف خود از حضور در انتخابات را سهیم بودن در سرنوشت کشور عنوان کرد و گفت: برگزاری انتخابات از این جهت اهمیت دارد که مردم خودشان می‌توانند برای آینده کشور تصمیم‌گیری کنند.

محمد علی‌نژاد با تاکید بر اینکه هر رای ایران مشتی کوبنده بر دهان دشمنان است افزود: به همراه خانواده تمامی مناظره‌های انتخاباتی را دنبال می‌کردیم و امیدواریم با انتخاب درست وضعیت موجود بهتر شود.

یک جوان بیرجندی هم با بیان اینکه انتخابات تعیین سرنوشت یک کشور است و به عنوان راه مسالمت‌آمیز برای بیان خواسته‌ها شناخته شده گفت: از طریق انتخابات می‌توانیم افراد نزدیک به نگاه فکری و نیاز جامعه را برگزینیم.

امین جم افزود: رای هر فرد جدای از اینکه حقی است که قانون در اختیار او گذاشته بیانگر نوع نگاهش به مسایل روز جامعه و اولویت بندی خواسته‌ها است.

وی اظهار داشت: طبق قانون فردی برنده انتخابات است که ۵۰ درصد به علاوه یک رای را اخذ کند لذا این نشان از اهمیت هر رای دارد.

این جوان دانشجوی گفت: دیروز صحبت‌های فردی از کانادا را می‌شنیدم که با بغض از ایران می‌گفت و اینکه به خاطر عدم همکاری کشور کانادا حق رای از او سلب شده پس قدر خاک سرزمینم را می‌دانم که حق رای دادن در آن دارم.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، نخستین میان‌دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی (۶ حوزه انتخابیه تهران، تفرش، کبودرآهنگ، گچساران، آستانه اشرفیه و میانه) و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین مجلس خبرگان رهبری (۴ حوزه تهران، قم، خراسان رضوی و مازندران) روز جمعه ۲۸ خرداد ماه برگزار شد.

زمان آغاز فرایند انتخابات که از ساعت ۷ صبح روز ۲۸ خرداد آغاز و از عصر جمعه چند مرحله تمدید شد، تا ساعت ۲۴ ادامه یافت و سپس تا ساعت ۲ بامداد شنبه تمدید شد.

۳۸۲ شعبه شهری و ۶۴۲ شعبه روستایی همزمان با سراسر کشور کار رای‌گیری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا را در استان خراسان جنوبی آغاز کردند.

امسال ۵۶۹ هزار و ۶۲۷ نفر در خراسان جنوبی واجد شرایط رای دادن بودند که از این تعداد ۱۶ هزار و ۳۴۸ نفر رای اولی به شمار می‌روند.