#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر تنها یک شرکت دولتی، خدمات فرودگاهی (هندلینگ) را در فرودگاه بیرجند انجام می‌دهد و پیشنهاداتی از سوی بخش خصوصی برای راه‌اندازی شرکت هندلینگ دریافت شده که مورد تایید این اداره کل قرار گرفته است.

عظیم طهماسبی روز پنجشنبه افزود: این شرکت در حال ادامه روند اداری است و راه‌اندازی شرکت هندلینگ خصوصی در فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند شرکت‌های هواپیمایی را بیشتر راغب به برقراری پرواز در مرکز استان می‌کند.

وی اظهار داشت: ورود بخش خصوصی برای راه‌اندازی شرکت هواپیمایی و هندلینگ (خدمات فرودگاهی) از جمله راهکارهای حل مشکلات پروازی در استان خراسان جنوبی است.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی گفت: کمبود ناوگان مختص بیرجند نیست و در بسیاری از مسیرهای پروازی دیگر شهرهای کشور نیز مشکل کمبود ناوگان مشهود بوده است.

وی یکی از راهکارهای حل مشکل کمبود پرواز را راه‌اندازی شرکت هواپیمایی با مالکیت سرمایه‌گذاران خراسان جنوبی عنوان کرد و افزود: راهکارهای افزایش و حل مشکلات پروازها در بسیاری از جلسات به مسئولان استان  پیشنهاد شده و حمایت از یک شرکت هواپیمایی فعال کشور با اعطلای تسهیلات یکی دیگر از راهکارهای افزایش پروازها به مرکز استان است.

طهماسبی با اشاره به ۲ فرودگاه فعال استان در شهرهای بیرجند و طبس گفت: فرودگاه‌های مشهد و زاهدان نزدیکترین به مرکز استان است که فرودگاه بیرجند تا فرودگاه مشهد ۴۹۸ کیلومتر و تا فرودگاه زاهدان ۴۶۶ کیلومتر فاصله دارد.

وی اضافه کرد: فرودگاه طبس نیز با مشهد ۵۵۸ کیلومتر و با بیرجند ۳۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی با اشاره به تعداد پروازهای فرودگاه بیرجند گفت: آمار پرواز این فرودگاه از ابتدای امسال تا ابتدای تیر ماه ۲۶۰ پرواز بوده که توسط شرکت‌های ایران ایر، ماهان و پارس ایر انجام شده است.

وی عنوان کرد: در این ۲۶٠ پرواز هشت هزار و ۲۷۲ مسافر ورودی و ۹ هزار و ۲۳۸ نفر مسافر خروجی داشتیم.

طهماسبی گفت: مرکز استان روزانه ۲ پرواز ۱۵٠ یا ۱۶٠ نفری در مسیر تهران – بیرجند – تهران نیاز دارد که یک پرواز باید ساعات ابتدایی صبح و پرواز دوم بعد از ظهر یا غروب انجام شود.

وی افزود: با بررسی آمار و درخواست‌ها پیش‌بینی می‌شود روزانه حدود ۳۰۰ تا ۳۲۰ مسافر رفت و برگشتی به مقصد پایتخت داشته باشیم و به مقصد مشهد هم روزانه به‌طور میانگین ۶۰ نفر تقاضا داریم.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی با بیان اینکه کل هفته به غیر از پنجشنبه‌ها در مسیر تهران – بیرجند – تهران پروازها برقرار است گفت: تعداد ۶ پرواز در هفته توسط پارس ایر برقرار شده که ظرفیت جابه‌جایی ۴۸ مسافر را فراهم کرده است.

وی اظهار داشت: شرکت پارس ایر بتازگی ۲ فروند هواپیمای دیگر به ناوگان خود اضافه کرده که در حال رایزنی هستیم در صورت امکان پس از دریافت مجوز پروازی یک پرواز دیگر توسط این شرکت در مرکز استان فراهم کنیم و با برقراری این پرواز بسیاری از مشکلات کمبود پروازها در استان برطرف خواهد شد.

طهماسبی با تاکید بر اینکه فرودگاه در دست ساخت یا مطالعه در استان نداریم، درخصوص باند امداد و نجات شهرستان فردوس گفت: شهرستان فردوس دارای یک باند امداد و نجات است که در زمان وقوع بلایای طبیعی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و در حال حاضر این باند در اختیار مدیریت بحران استانداری است.

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف اصلی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تامین زیرساخت‌های فرودگاهی است افزود: طی سال‌های گذشته زیرساخت‌های مناسبی در فرودگاه بیرجند فراهم شده و در حال حاضر تمامی امکانات و زیرساخت‌های لازم برای پذیرش پروازهای بین‌المللی در فرودگاه موجود است لذا به جهت پذیرش پروازهای داخلی و بین‌المللی هیچ گونه مشکل و کمبودی در فرودگاه مرکز استان نداریم.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی درباره برقراری پرواز در سایر مسیرهای پرتردد کشور گفت: به دلیل تحریم‌های ظالمانه شرکت‌های هواپیمایی در شرایط کمبود ناوگان مشغول خدمات‌رسانی هستند.

وی افزود: تعداد هواپیماهای آماده پرواز در کشور محدود بوده و اکثر این هواپیماها بدنه متوسط با حداقل ظرفیت ۱۶۰ نفری به بالا دارند همچنین کمبود یا نبود تقاضا در مرکز استان علت اصلی تمایل نداشتن شرکت‌های هواپیمایی به برقراری پرواز در مسیرهایی همچون اصفهان، شیراز و کیش است.

طهماسبی عنوان کرد: شرکت‌های هواپیمایی نیز به دلیل مشکلات اقتصادی بیشتر مسیرهای پروازی را برنامه‌ریزی می‌کنند که مطمئن به فروش صندلی بالای ۹۰ درصد باشند.

وی درخصوص پروژه توسعه و بهسازی ترمینال فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند گفت: این پروژه یکی از پروژه‌های شاخص در استان است که پیشرفت ۹۸ درصدی دارد و انتظار است اواخر مهر ماه مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی بیان کرد: پس از بهره‌برداری از ترمینال جدید، ساختمان ترمینال فعلی فرودگاه وارد فاز بهسازی خواهد شد و با اتمام پروژه توسعه و بهسازی، ظرفیت ترمینالی فرودگاه بیرجند ۲۰۰ درصد افزایش می‌یابد.