معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: با توجه به وقوع سیلاب و آبگرفتگی در ۱۵ نقطه استان تاکنون ۱۲۲ نفر توسط نیروهای امدادی امدادرسانی شده‌اند.

محمدحمزه اسعدزاده افزود: با تقویت فعالیت سامانه بارشی در شبانه‌روز گذشته ۱۵ نقطه استان دچار آبگرفتگی شد و خسارت‌هایی به بخش کشاورزی و دامداری استان وارد شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به ثبت بیشترین بارندگی ۲۴ ساعت گذشته در شهرستان درمیان بیشترین امدادرسانی‌ها مربوط به این شهرستان بوده است.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از توزیع اقلام زیستی و سبد غذایی بین ۲۹ خانوار این شهرستان در پی جاری شدن سیل خبر داد و گفت: سیلاب اخیر در استان تاکنون خسارت جانی نداشته است.

وی تصریح کرد: نیروهای امدادی برای امدادرسانی به دیگر مناطق استان از جمله شهرستان طبس و تپه طاق، دقت آباد، بند دره، درح، شوشود و چاهک موسویه اعزام شدند و در این امدادرسانی‌ها ۲۲ نفر به مناطق امن انتقال یافتند.

اسعدزاده تخلیه آب از ۲۵ منزل مسکونی و رهاسازی ۲ خودرو گرفتار در سیل را از دیگر اقدامات نیروهای امدادی هلال احمر خراسان جنوبی در ۲۴ ساعت گذشته عنوان کرد.

وی گفت: در پی هشدار هواشناسی از دوشنبه هفته جاری عملیات امداد و نجات توسط ۳۲ امدادگر و نجاتگر در قالب ۹ تیم امدادی انجام شده است.

سامانه بارشی که اواخر هفته گذشته در خراسان جنوبی فعال شد، از ۲ روز قبل شدت گرفت و بارش رگباری باران در برخی مناطق شهری و روستایی استان علاوه بر خوشحالی مردم، باعث جاری شدن روان‌آب و آبگرفتگی معابر شده است.

براساس هشدار هواشناسی و مدیریت بحران احتمال وقوع روان‌آب و سیلاب تا ۲۴ ساعت آینده در خراسان جنوبی وجود دارد و لازم است مردم تدابیر پیشگیرانه را به‌کار گیرند.

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی روز گذشته درباره استقرار و تشدید فعالیت توده هوای ناپایدار جوی در این استان از صبح امروز تا عصر فردا – چهارشنبه – هشدار سطح نارنجی (آمادگی) صادر کرد و ۱۳۲ تیم امدادی و عملیاتی از روز جمعه گذشته تا فردا در سراسر استان آماده‌باش هستند.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و بیشترین بارندگی شبانه‌روز گذشته در شهرستان‌های طبس و درمیان با ۳۵ میلیمتر ثبت شد.