مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: سهمیه جدید به مقدار ۲ هزار و ۴۷۰ تن جو در راستای تامین نهاده‌های دامی به عشایر خراسان جنوبی اختصاص یافت.

مهدی عصمتی‌پور افزود: این سهمیه جدید اختصاص یافته در روزهای آینده بین عشایر استان توزیع می‌شود.

وی بیان کرد: همچنین در سه ماه نخست سال جاری ۱۰ هزار و ۳۷۷ تن نهاده دامی یارانه‌ای بین عشایر استان توزیع شده است و ماهانه برای هر راس دام عشایر سه کیلوگرم نهاده دامی یارانه‌ای را توزیع می‌کنیم.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: خشکسالی‌ بی‌سابقه سال جاری شرایط سختی را برای عشایر در تامین علوفه دام رقم زده است و به دلیل فقر مراتع، عشایر ۸۰ درصد دام خود را به صورت دستی تغذیه می‌کنند که هزینه‌های سنگینی را بر روی دست آنان می‌گذارد.

وی افزود: عشایر در نوک پیکان خشکسالی قرار گرفتند و بیشترین حجم خسارت را متحمل شدند که کم‌آبی و کمبود و گرانی علوفه مهمترین مشکل جامعه عشایری است و شرایط سختی را برای آنان ایجاد کرده است.

عصمتی‌پور گفت: پارسال ۲۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان‌قیمت برای تامین نهاده‌های دامی به عشایر پرداخت شد که این تسهیلات از آغاز امسال تاکنون به ۶۳ میلیارد تومان رسیده است.

وی اظهار داشت: از این تسهیلات ارزان‌قیمت، ۴۳ میلیارد تومان با بانک‌های عامل برای پرداخت به عشایر انعقاد قرارداد شده و ۳۹ میلیارد تومان هم به حساب عشایر واریز شده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی افزود: مشکلی در پرداخت تسهیلات به عشایر و اتحادیه‌های عشایری نداریم و تسهیلات در اختیار عشایر و اتحادیه قرار می‌هیم تا نسبت به ذخیره‌سازی علوفه برای دام خود اقدام کنند.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان و جمعیت کمتر از ۸۰۰ هزار نفر، چهارمین استان عشایری کشور است و ۸۰ درصد عشایر استان در شهرستان‌های مرزی زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان سکونت دارند.

کاهش بارندگی بی‌سابقه در سال آبی جاری و تداوم خشکسالی، زندگی و تولید جامعه عشایری خراسان جنوبی را تحت تاثیر قرار داده و آنان را در زمینه تامین آب و علوفه مورد نیاز دام خود با مشکلاتی مواجه کرده است.

با این وجود مسوولان استان با پشتیبانی سازمان امور عشایر ایران در ماه‌های اخیر اقدامات حمایتی را آغاز کردند که راه‌اندازی قرارگاه استانی آب، خرید تضمینی دام عشایر و پرداخت تسهیلات از جمله آنهاست.