رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی گفت: تشکیل شرکت‌های فناور و دانش بنیان در دولت تدبیر و امید رشد فزاینده داشته است و اکنون ۱۴۰ شرکت فناور در استان فعالیت می‌کنند.

محمدعلی ناصری روز چهارشنبه  افزود: شاکله شرکت‌های دانش بنیان در این دولت بسته شد و پیش از این در استان شرکت‌های پژوهشی فعال بودند.

وی اظهار داشت: از ۱۴۰ شرکت فناور خراسان جنوبی ۳۵ شرکت دانش بنیان هستند که طبق بررسی‌های به عمل آمده بر حسب جمعیت بیشترین ثبت اختراع در کشور مربوط به این استان است.

رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی گفت: بیشتر شرکت‌های فناور و دانش بنیان استان در حوزه فناوری اطلاعات (IT) فعال هستند که یکی از مزیت‌های خراسان جنوبی به شمار می‌رود و گیاهان دارویی و کشاورزی، مکانیک، الکترونیک و برق از دیگر حوزه‌ها است.

ناصری با بیان این سخن از مقام معظم رهبری که شرکت‌های دانش بنیان محوری‌ترین پایه‌های اقتصاد مقاومتی هستند گفت: اقتصاد پایدار و درون‌زا از مهمترین ارکان اقتصاد مقاومتی است که در شرکت‌‎های دانش بنیان خلاصه می‌شود.

وی بیان کرد: پارک علم و فناوری خراسان جنوبی در سال‌های گدشته به ۲ حوزه فرهنگ‌سازی و توانمندسازی شرکت‌های فناور و دانش بنیان توجه ویژه‌ای داشته است که رشد شرکت‌ها موفقیت در این زمینه را نشان می‌دهد.

وی افزود: پارک علم و فناری فقط بخشی از دولت است که به صورت مستقیم به بخش خصوصی کمک می‌کند و فقط سال گذشته ۴۸ میلیارد تومان تسهیلات مصوب از صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری اخذ شد که شرکت‌ها برای دریافت تسهیلات با مشکل مواجه نباشند.

رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی اظهار داشت: در کنار تسهیلات مصوب یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از منابع داخلی پارک علم و فناوری و ۴۰۰ میلیون تومان از بنیاد برکت و صندوق کارآفرینی امید به شرکت‌های فناور تعلق گرفت.

وی با بیان اینکه سیاست پارک علم و فناوری خراسان جنوبی براساس موقعیت جغرافیایی و خشکسالی‌های پیاپی، اشتغالزایی فناورانه است اظهار داشت: خشکسالی و نبود راه‌های ریلی اشتغال سنتی را با مشکل مواجه کرده است.

ناصری گفت: خشکسالی و کم‌آبی کشاورزی را با مشکل مواجه کرده و صنعت استان هم از گرانی هزینه‌ها رنج می‌برد پس راهی جز اشتغال فناور برای استان با توجه به مزیت نیروی انسانی تحصیلکرده نداریم.

وی تاکید کرد: اشتغال در خراسان جنوبی باید وابسته به آب و راه باشد پس هرچه شرکت‌های دانش بنیان با توجه به ظرفیت نیروی انسانی منحصر به فرد استان تقویت شود اشتغال پایدار را شاهد خواهیم بود.

همزمان با سفر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به خراسان جنوبی در ۱۲ خرداد امسال برای حمایت از سیاست‌های اشتغال فناورانه، صندوق پژوهش و فناوری استان افتتاح شد.

سورنا ستاری در این سفر گفت: خراسان جنوبی پتانسیل‌های فوق العاده‌ای دارد که یکی از این ظرفیت‌ها سبقه علمی استان است و مدرسه شوکتیه بیرجند یکی از این ظرفیت‌ها است که هم اکنون نیز در زمینه فعالیت‌های قرآنی فعال است.

وی با تاکید بر اینکه همه باید به دنبال این باشیم که اقتصاد دانش ‌بنیان در استان و کشور رخ دهد افزود: دوره خام‌فروشی محصولات مختلف تمام شده و مهم این است که چه دانشی روی مواد خام طراحی شود تا محصولی جدید را تولید کنیم و در کنار آن ارزش افزوده بیشتری را پدید آوریم.

ستاری گفت: در بازدید از مراکز رشد خراسان جنوبی تکنولوژی‌های خوبی را دیدم که می‌شود روی آن کار کرد و شرکت‌های دانش ‌بنیان بزرگی را در این استان راه‌اندازی کنیم تا شهر به دوران باشکوه سبقه علمی گذشته خود برگردد.

رییس جمهوری عصر دیروز (سه‌شنبه) در جلسه برنامه‌ریزی و تلاش برای تحقق شعار «جهش تولید» با حضور استانداران سراسر کشور گقت: هدف اصلی این است که در سال پایانی دولت دوازدهم بتوانیم امید و نشاط را در جامعه به حد اعلا برسانیم و شرایط را برای جهش تولید در سالی که در آن قرار داریم، آماده کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی اظهار داشت: آثار شرکت‌های دانش بنیان به تدریج برای مردم ملموس می‌شود. خدمات بسیاری از این شرکت‌های دانش بنیان در داخل فضای مجازی است که مردم می‌توانند آن را لمس کنند. این فضای مجازی بود که باعث شد در چند ماه پایان سال تحصیلی مدرسه را تعطیل کنیم و آموزش را نگه داریم.

وی با بیان اینکه نیازمند مستندسازی خدمات جمهوری اسلامی هستیم افزود: هر استان باید یک کتاب مستند برای جمهوری اسلامی ایران تدوین کند و اعلام کند که در ابتدای قرن در کجا قرار داشته است و اکنون در پایان قرن ۱۴ در کجا قرار دارد که یک بخش بزرگی از این قرن خدمات جمهوری اسلامی ایران و قسمت پایانی آن به دولت یازدهم و دوازدهم مربوط می‌شود که باید برای مردم تبیین و توضیح داده شود تا مردم روحیه پیدا کنند.