معاون دادستان بیرجند گفت: بیش از ۹۰ درصد سرقت‌ها از سوی معتادین رخ می‌دهد که باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود و توانمندسازی در این زمینه گام‌هایی برداشته شود.

علی دادگر روز سه‌شنبه در اولین نشست کارگروه پیشگیری از سرقت استان خراسان جنوبی که در دادگستری برگزار شد افزود: در راستای پیشگیری از وقوع سرقت یکی از موارد، استفاده از ظرفیت بسیج است و این نهاد می‌تواند در گشت‌ها ضمن ارایه ادله موارد را به مراجع قضایی اطلاع دهد.

وی گفت: آمران به معروف و ناهیان از منکر ظرفیت خوبی است که می‌توانند با همکاری بسیج تذکرات لازم را به مالکان برای تامین امنیت اموال بدهند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب بیرجند اظهار داشت: باز اجتماعی شدن افراد در زندان‌ها مورد توجه قرار گیرد تا فردی که سرقت کرده و به زندان رفته است در این محیط باز اجتماعی شود.

وی افزود: بازدیدهای که در پاتوق‌های مواد مخدر داریم بعضی املاک مخروبه که متولی آن ادارات مختلف هستند محل حضور معتادان متجاهر شده و وضعیت ظاهری شهر را به هم ریخته است که باید دستگاه ها نسبت به تعیین تکلیف این املاک اقدام کنند.

دادگر گفت: انبارهای ضایعاتی که مجوز ندارند، پلمب می‌شوند و هرگونه حمایت دادستانی از دستگاه‌های نظارتی به جهت پلمب این اماکن صورت خواهد گرفت.

رییس اتاق اصناف خراسان جنوبی هم در این نشست که به ریاست معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی برگزار شد، گفت: ۷۰ درصد ضایعاتی‌های استان پلمب شده و برای اخذ پروانه مهلت سه ماهه گرفته‌اند.

رضا علیزاده افزود: ۱۸۰ واحد ضایعاتی در استان وجود دارد که در حال حاضر فقط ۷۶ واحد دارای پروانه هستند.

وی بیان کرد: پیش از این چند گروه از اصناف مبادرت به صدور پروانه برای واحدهای ضایعاتی کردند که این اقدام به زودی به یک صنف تفویض اختیار می‌شود.

وی گفت: در زمینه پیشگیری از سرقت آموزش‌های لازم به اصناف مختلف داده شده است و ۹۵ درصد اصناف مجهز به دوربین و سایر تجهیزات ایمنی هستند.