رییس شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در خراسان جنوبی گفت: کمبود آب و برق می‌تواند شرایط ناشی از ویروس کرونا را دشوارتر کند پس باید با حساسیت بیشتری آب و برق را مصرف کنیم.

 حسین امامی روز یکشنبه در بیانیه‌ای اظهار داشت: هفته اول تیرماه، همزمان با شروع فصل تابستان  «هفته صرفه‌جویی در مصرف آب و برق» نامگذاری شده است.

وی افزود: آب، این سرچشمه زندگی را خداوند به اندازه نیاز و کفاف موجودات زنده آفریده است، چنان که خود می‌فرماید: «ما همه چیز را به اندازه آفریدیم» و در آیه دیگر فرموده است: «چیزی وجود ندارد مگر اینکه خزاینش نزد ماست و نمی‌فرستیم و ایجاد نمی‌کنیم مگر به اندازه معیّن و حساب شده.»

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: با آنکه بیش از ۷۱ درصد از سطح کره زمین را آب پوشانده است، تنها ۵.۲ درصد از کل آب‌های موجود دنیا را آب شیرین تشکیل می‌دهد و از این میزان، سهم کشور ما از آب شیرین و قابل دسترس بسیار ناچیز است. آب، این زلال زندگی‌بخش، در پیدایش طراوت و شادابی محیط نقش مؤثری دارد.

وی تاکید کرد: با رعایت نکات ساده، می‌توانیم در مصرف آب و برق تا حد قابل توجهی صرفه‌جویی کنیم و منابع آب و انرژی را برای آیندگان نیز حفظ نماییم، چراکه امسال بروز ویروس کرونا، جامعه را با شرایط منحصر به فرد مواجه کرده که قطعا کمبود آب و برق می‌تواند شرایط را دشوارتر کند پس می‌بایست با حساسیت بیشتری آب و برق را مصرف کنیم.

امامی ادامه داد: بی شک هدف از نامگذاری هفته‌ای با عنوان «هفته صرفه‌جویی در مصرف آب و برق» جلب توجه عموم مردم و نخبگان به این مسئله می‌باشد و این موضوع بر هیچ کسی پوشیده نیست که آموزش و ارتقاء آگاهی‌ها، یک جزء از جورچین بزرگی است که برای «نجات آب و مصرف بهینه برق» مورد نیاز است.

وی گفت: باید بدانیم انرژی برق یکی از اصلی‌ترین و ضروری‌ترین عوامل زیربنایی در ایجاد راهبرد و توسعه صنایع در یک کشور می‌باشد و آغاز فصل تابستان و گرمای هوا، افزایش چشمگیر میزان مصرف برق در کشور را نیز در پی دارد که با توجه به محدودیت منابع انرژی، برای پیشگیری از خاموشی، مدیریت مصرف برق به ویژه در زمان پیک مصرف ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

رییس شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در خراسان جنوبی افزود: در این شرایط هر فردی باید به اندازه توان، در راستای مدیریت مصرف آب و برق گام بردارد چه ‌بسا یک روزنه کوچک فراگیر بتواند دومینویی از اقدامات مؤثر را به همراه بیاورد.

نزدیک به سه دهه است که اول تا هفتم تیرماه هر سال، هفته صرفه‌جویی در مصرف آب نامگذاری شده و فصل گرما تداعی کننده مباحثی چون تبخیر، کم‌آبی و صرفه‌جویی بوده است اما به منظور وفاق و هماهنگی در ارکان وزارت نیرو و لزوم توجه همگانی، امسال با توجه به لزوم صرفه‌جویی در مصرف برق نیز این هفته با نام «هفته صرفه‌جویی در مصرف آب و برق» نامگذاری شد.