مدیرکل دفتر الگوسازی و تکریم نخبگان بنیاد ملی نخبگان گفت: ثبت زندگی‌نامه، تجربیات و ایده‌های مفاخر و پدران علم ایران در رشته‌های مختلف از برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان است.

محسن شاهرضایی  در آیین گرامیداشت هفته کتاب و معرفی مستند روایی “از مود تا لاهه” که با حضور پروفسور “مهدی بلالی مود” پدر علم سم‌شناسی ایران در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار شد افزود: تکریم نخبگان فرصتی برای ثبت و استفاده از تجارب، ایده‌ها و اثرگذاری اجتماعی و فرهنگی آنهاست که باید همراه با الگوسازی برای جوانان باشد.

وی گفت: کتاب و کتابخوانی یکی از مواردی است که در رشد انسان بسیار اثرگذار بوده اما متاسفانه در جامعه مغفول مانده است.

مدیرکل دفتر الگوسازی و تکریم نخبگان بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: اینکه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به این درجه رسیده‌اند که کتابدار را تکریم کنند، نشان دهنده ارزش والای این عزیزان است.

وی گفت: انسان‌های بزرگ افرادی هستند که اثرگذاری بزرگ را می‌بینند و درک می‌کنند، کتاب هیچ جایگزینی ندارد و اگر جایگزینی داشت معجزه پیامبر آخر ما کتاب نبود.

شاهرضایی با اشاره به اینکه جایگاه کتاب همچنان ویژه است گفت: توجه به مقوله کتاب و کتابخوانی در بیرجند که شهری با سبقه فرهنگی است باید به عنوان الگو در کشور مورد توجه قرار گیرد.

وی حضور دکتر مهدی بلالی مود در این مراسم را گرامی داشت و ادامه داد: اولین مراسم تکریم ایشان آبان سال ۹۵ توسط بنیاد نخبگان برگزار شد و با این شخصیت بزرگ آشنا شدیم.

مدیرکل دفتر الگوسازی و تکریم نخبگان بنیاد ملی نخبگان گفت: دکتر بلالی مود از افتخارات ایران اسلامی است که سال‌ها به مداوای بیماران و مجروحان شیمیایی جنگ تحمیلی پرداخته و بالاتر از پزشک، طبیب آنها بوده است.

وی افزود: سال گذشته یکی از نویسندگان کشور با حمایت بنیاد نخبگان به تدوین کتاب مستند روایی “از مود تا لاهه” که آشنایی با زندگی‌نامه و ثبت تجارب علمی دکتر بلالی مود است، اقدام کرده تا این تجربیات و ایده‌ها به عنوان الگویی برای آیندگان بماند.

شاهرضایی گفت: بنیاد ملی نخبگان تصمیم دارد این اقدام را تعمیم دهد و حداقل زندگی‌نامه و تجارب پدران علم ایران در رشته‌های مختلف را به قلم داستانی ثبت و ضبط کند.

وی ادامه داد: سرآمدان سلامت، بهداشت و محیط زیست هم افرادی هستند که زحمات زیادی می‌کشند اما در جامعه کمتر دیده می‌شوند که شناسایی نخبگان در این زمینه می‌تواند در برنامه آینده این بنیاد قرار گیرد.

ثبت زندگی‌نامه مفاخر علمی از برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان است
 دکتر مهدی بلالی مود

پدر علم سم‌شناسی ایران هم در این مراسم با بیان اینکه کتاب “از مود تا لاهه” براساس زندگی‌نامه اش نوشته شده است گفت: مود زادگاهم در خراسان جنوبی و لاهه نیز محل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی است که آنجا در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) جایزه جهانی صلح شیمیایی به من اعطا شد.

دکتر مهدی بلالی مود با اشاره به اینکه این کتاب شهریور ماه در تهران رونمایی شد، افزود: با توجه به اینکه متولد خراسان جنوبی هستم، تصمیم گرفته شد یک برنامه رونمایی و معرفی کتاب نیز در زادگاهم برگزار شود.

وی گفت: به زادگاه و وطنم افتخار می‌کنم، نام ایران و ایرانی در هر جای دنیا که باشد می‌درخشد و مغزهای متفکر ناسا، بهترین پزشکان، مهندسان و استادان در آمریکا و اروپا ایرانی هستند و به اعتقاد من ایرانی نسل برتر است.

پدر علم سم‌شناسی ایران اضافه کرد: دوران دفاع مقدس نقطه و عامل برگشت من از خارج به ایران بود زیرا در آن زمان به واسطه حملات شیمیایی علیه ما بسیاری از مردم دچار مشکل شده بودند و در ایران یک پزشک سم‌شناس وجود نداشت لذا تصمیم گرفتم با وجود زندگی مطلوب در غرب برای نجات هموطنانم به همراه همسر و فرزندانم به ایران برگردم و اکنون متخصصان زیادی در این رشته وجود دارند.

وی گفت: داشتن روحیه ملی لازمه رسیدن به توسعه و پیشرفت کشور است که این ویژگی به خوبی در دوران دفاع مقدس نقش خود را نشان داد.

بلالی مود افزود: روحیه ملی زیربنای موفقیت‌های بخش درمان کشور در دوران دفاع مقدس بود و من نیز خرسندم و افتخار می‌کنم که در این مسیر در حد توان خود توانستم به جانبازان شیمیایی خدمت کنم هرچند در اوایل جنگ امکانات کشور بسیار محدود و ناچیز بود.

وی با اشاره به اینکه برخورداری از روحیه ملی برای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور ضروری است اظهار کرد: باید تلاش کنیم در دانش‌آموزان امید به آینده و غرور و افتخار را نهادینه کنیم.

آیین گرامیداشت هفته کتاب و معرفی مستند روایی “از مود تا لاهه” در آستانه سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران (۲۳ تا ۳۰ آبان ۱۴۰۲) همراه با تقدیر از نویسندگان، کتابداران، اطلاع رسانان، کتابخوانان برتر و سرآمدان سلامت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مرکز همایش‌های دکتر فروزانفر این دانشگاه برگزار شد.

دفتر الگوسازی و تکریم نخبگان بنیاد ملی نخبگان، سرگذشت پژوهی مفاخر و دانشمندان معاصر را در برنامه خود قرار داده و در کتاب از مود تا لاهه به زندگی دکتر مهدی بلالی مود پرداخته شده است.

کتاب “از مود تا لاهه” زندگی‌نامه مهدی بلالی مود (زاده ۱۵ شهریور ۱۳۲۱ – مود خراسان جنوبی) پدر علم سم‌شناسی ایران، عضو آکادمی علوم جهان، استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد، عضو فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، پزشک نمونه و پژوهشگر برگزیده کشوری است که در این مراسم توسط نویسنده آن معرفی شد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور