#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ نقطه برای احداث نیروگاه خورشیدی بزرگ مقیاس به ظرفیت ۲۹۲ مگاوات در استان شناسایی شده است.

مجتبی شریعتی‌فرد روز چهارشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی افزود: مکان‌های شناسایی شده برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی بزرگ مقیاس (۱۰ تا ۵۰ مگاوات) است که به سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) ارسال شده است.

وی با بیان اینکه این ظرفیت شناساسی شده در ۲ مرحله توسط ساتبا به مناقصه گذاشته می‌شود، اضافه کرد: در حال حاضر هفت طرح نیروگاه خورشیدی بزرگ مقیاس به ظرفیت ۹۰ مگاوات در سایت ساپتا به مناقصه گذاشته شده و تا هشتم مردادماه مهلت شرکت در این طرح توسط سرمایه‌گذاران است.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی عنوان کرد: مجوزهایی برای نیروگاهای خورشیدی کوچک مقایس (زیر۱۰ مگاوات) نیز در استان نیز در حال انجام است و در مراحل بعدی برای برگزاری مناقصه به شرکت ساتبا ارسال خواهد شد.

شریعتی‌فرد با اشاره به اینکه براساس مصوبه شورای اقتصادی در حال حاضر خراسان جنوبی یکی از استان‌های مستعد نیروگاه‌های خورشیدی و جزو اولویت‌های وزارت نیرو قرار دارد، اضافه کرد: در این راستا براساس دستور استاندار خراسان جنوبی مکان‌های نیروگاه‌های خورشیدی را در استان شناسایی کردیم.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند هم گفت: با توجه به ظرفیت‌های خدادادی متعدد در استان خراسان جنوبی از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر، ضرورت دارد این موضوع مهم ابتدا در استان معرفی و جایگاه آن تبیین شود.

سینا سرحدی افزود: پس از آن با هم‌افزایی بخش دولتی و خصوصی برای ترویج و توسعه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری اقدامات لازم صورت گیرد.

وی عنوان کرد: این موضوع با توجه به حمایت اتاق بازرگانی بیرجند و ظرفیت قانونی اتاق‌های بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی و علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران، در دستور کار اتاق قرار گرفته است.

سرحدی بیان کرد: توسعه در تمامی بخش‌ها، حتما به توسعه در حوزه تولید انرژی نیاز دارد و باید برای تامین این زیرساخت از الان سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی شود تا در آینده با چالش مواجه نشویم.

وی اظهار داشت: همچنین استان خراسان جنوبی از رهاورد توسعه انرژی در کوتاه‌مدت می‌تواند به رشد شاخص‌های اقتصادی دست یابد و مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند بومی و غیربومی باشد.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند، نبود تنظیم قرارداد خرید تضمینی توسط وزارت نیرو را از مشکلات سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های تجدیدناپذیر دانست و اضافه کرد: دولت باید ضمانت کامل در خصوص خرید تضمینی را داشته باشد و روش کار و فعالیت در این حوزه باید برای سرمایه‌گذاران تشریح شود.

گزارش اجرای مصوبات جلسه گذشته در خصوص فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سایت انتقال صنوف آلاینده، نبود تنظیم قراردادهای خرید تضمینی برق از سوی وزارت نیرو و عدم صدور پروانه برای نیروگاه‌های کوچک مقیاس (زیر ۱۰ مگاوات) از سوی ساتبا از دستورکارهای سومین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان جنوبی در سال جاری بود.