استاندار خراسان جنوبی گفت: در حوزه‌های مالیات، بانکی، بیمه و سایر موارد می‌توان برای واحدهای تولیدی آسیب‌دیده از برودت هوا و مدیریت مصرف انرژی، مساعدت داشت و با استفاده از اختیارات استانی باید مشکلات را حل کرد.

 جواد قناعت  در نشست بررسی مشکلات و ارایه راهکار به منظور حمایت از واحدهای تولیدی آسیب‌دیده از مدیریت مصرف انرژی افزود: نگاه حمایتی به این موضوع باید مثبت باشد و با استفاده از ظرفیت‌های استانی و تعامل بین دستگاه‌ها بخشی از آسیب‌ها جبران می‌شود لذا باید بسته حمایتی تعریف شود.

وی گفت: مساعدت با واحدهای آسیب‌دیده از مصرف انرژی جزو تکلیف کاری دستگاه‌های اجرایی نیست اما برای اینکه حدود ۲ هفته درگیر سرمای شدید و افت فشار گاز هستیم و با مصوبات ستاد مدیریت بحران و ستاد مدیریت مصرف انرژی استان برخی فعالان اقتصادی تعطیل و به سمت سوخت جایگزین رفته‌اند که دچار ضرر و زیاد شده‌اند تصمیم بر این شد که از ظرفیت‌های استان برای این واحدها استفاده شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: با توجه به اینکه همواره در فصل زمستان احتمال افت فشار گاز وجود دارد همه صنایع استان باید به سوخت جایگزین مجهز شوند تا مشکلی در پایداری شبکه گاز نداشته باشیم.

واحدهای تولیدی به فکر سوخت جایگزین باشند

وی تاکید کرد: تمامی واحدهای تولیدی و صنعتی باید به سامانه استفاده از سوخت جایگزین گاز مجهز شوند و برای زمستان آینده به فکر سوخت جایگزین باشند.

قناعت گفت: تاکنون بیشتر صنایع استان مجهز به سوخت جایگزین نشده‌اند و در مواردی سهل‌انگاری سبب ایجاد مشکل در شرایط قطعی گاز شده است البته تعداد کمی از صنایع هم با مدیریت درست، سوخت جایگزین را پیش‌بینی کردند که لازم است مشوق‌هایی برای آنها در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از واحدها اکنون تعطیل و تعدادی هم مشغول به کار هستند افزود: سازمان جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت استان باید واحدهای آسیب‌دیده را شناسایی و میزان خسارت وارده را برآورد کنند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: برای هر حوزه نشست‌های تخصصی با محوریت معاونت اقتصادی استانداری برگزار شود و اگر مواردی نیاز به پیگیری از مرکز دارد را می‌توان لحاظ کرد.

وی افزود: به لحاظ قانونی الزامی نداریم و وظیفه قانونی دولت نیست اما از لحاظ انسانی در تلاش هستیم که به آسیب‌دیدگان کمک کنیم.

قناعت با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های مختلف استانی برای کمک به صنایع گفت: چون اکثر تصمیمات استانی است و تسهیلات قابل توجهی نمی‌توان داد اما کمک‌هایی در حوزه‌های دیگر از جمله مالیات می‌توان ارایه کرد.

وی همچنین بر ارایه آمار دقیق از واحدهای تولیدی و صنعتی آسیب‌دیده تاکید کرد و گفت: برآورد میزان خسارت تا ۲ هفته آینده انجام شود تا در جلسات تخصصی برای آن تصمیم‌گیری شود.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی تا ۲ هفته آینده همچنان نیازمند مدیریت مصرف گاز در کشور و استان هستیم.

وی گفت: حفظ پایداری شبکه گاز استان برای جلوگیری از قطع کامل گاز ضروری است و نمی‌توان درخصوص تامین گاز بخش خانگی احساسی عمل کرد.

قناعت افزود: برای تامین گاز فولاد قاین هم باید پیشنهاداتی از استان به وزارتخانه مربوطه ارسال شود تا بتوان خط انتقال مجزا برای آن در نظر گرفت.

تکلیف قانونی واحدهای صنعتی برای پیش‌بینی سوخت جایگزین

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: با وجود آنکه هر واحد صنعتی باید طبق چارچوب قانونی پیش‌بینی سوخت جایگزین را داشته باشد اما نگاه دولت حمایت از واحدهای تولیدی و صنایع خسارت‌دیده از مدیریت مصرف انرژی در استان است.

جواد اشرفی افزود: به دلیل اینکه سرمای اخیر در ۱۵ سال اخیر بی‌سابقه بوده حساسیت برای استفاده از سوخت جایگزین در بین صنایع کمتر شده است لذا به خاطر اینکه صنایع کمتر برنامه‌ریزی برای سوخت دوم داشته‌اند شاهد آسیب‌هایی در این بخش از محل قطع گاز بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه برخی از واحدهای صنعتی به تناوب هر سال از سوخت جایگزین استفاده می‌کنند گفت: پیش‌بینی استفاده از سوخت جایگزین جزو تکالیف قانونی واحدهای صنعتی و تولیدی است و باید در این زمینه طبق چارچوب مشخص شده از سوی شرکت گاز عمل کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: برخی واحدهای تولیدی در این زمینه حساسیت کمتری داشته‌اند و اکنون که ۱۰ روز سخت از لحاظ مدیریت مصرف انرژی را پشت سر گذاشتیم دچار نقصان و آسیب شده‌اند.

وی افزود: اگرچه این شرایط آب و هوایی در حوزه کشاورزی برکاتی برای استان داشته و امید را در بین کشاورزان و دامداران زنده کرده است با این وجود واحدهای تولیدی و صنعتی آسیب دیده در حوزه‌های خدماتی، آب، برق، مالیات، بیمه و بانک نیازمند حمایت‌هایی هستند.

اشرفی گفت: دولت بین خود و بخش خصوصی فاصله نمی‌بیند و در راستای حمایت از تولید و اشتغال تلاش داریم با استفاده از فضاهای موجود و ابزارهای قانونی حمایت‌های لازم را انجام دهیم.

وی تاکید کرد: بیمه تامین اجتماعی هم در زمینه فهرست بیمه کارگران باید نگاه مثبت داشته باشد و مساعدت کند.

لزوم کمک به بخش تولید و صنعت

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی هم با بیان اینکه برگزاری چنین نشستی بار روانی مثبتی برای فعالان اقتصادی دارد گفت: باید به تولید و صنعت کمک شود چون وقتی این بخش رونق داشته باشد ارزش پول ملی افزایش پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام علی نسایی زهان افزود: باید برای هر واحد صنعتی یک کارنامه تعریف شود و میزان تسهیلات، مالیات، همراهی با دولت، حق و حقوق‌هایی که به کارگران پرداخت شود در آن مشخص باشد.

وی با تاکید بر لزوم در نظر گرفتن مشوق برای واحدهای تولیدی و صنعتی که همراهی خوبی داشته‌اند گفت: تحت هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهیم که بودجه‌ها به مرکز برگشت خورد و سهم استان نصیب استان‌های دیگر شود.

دادستان بیرجند اظهار داشت: با توجه به مرزی بودن خراسان جنوبی، دولت باید حمایت بیشتری از صنعت و تولید در این استان داشته باشد.

وی با بیان اینکه ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات از سال ۹۸ در استان بلاتکلیف مانده است ادامه داد: جلسه فوق‌العاده دستگاه نظارتی به زودی برگزار می‌شود تا همه ظرفیت‌های در اختیار استان به نفع مردم و صاحبان صنایع به کار گرفته شود.

حجت‌الاسلام نسایی زهان گفت: درخصوص احکام اجرایی نیز در صورتی که تشخیص دهیم واحد تولیدی یا کشاورزی بر اثر برودت هوا خسارت دیده مهلت داده می‌شود و درصدد هستیم به تولید کمک کنیم.

وی بیان کرد: باید ترتیبی اتخاذ شود تا دستگاه‌های خدمات‌رسان به واحدهای تولیدی فعال که توان پرداخت قبوض را ندارند مهلت بدهند و مبلغ قبوض تقسیط شود.

دادستان بیرجند گفت: اگر واحد تولیدی توان پرداخت دارد و خواسته باشد قانون را دور بزند دستگاه قضا از طریق دسترسی به حساب این واحدها حق و حقوق دولت را برداشت خواهد کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی هم گفت: در مورد مسایل کارگری نباید نگاه طوری باشد که کارگر متضرر شود لذا پرداخت کامل حقوق کارگران مطالبه اصلی است.

سید محمدرضا طالبی با تاکید بر لزوم استفاده از بیمه بیکاری برای کارگران افزود: برای مساله درمان خانواده کارگران هم باید تدابیری اندیشید که مشکلی ایجاد نشود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور