🔹سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: حساب ویژه مسئولیت های اجتماعی (صندوق ذخیره ارزی) را در بانک های استان شکل می دهیم تا هزینه کرد پول مربوط به مسئولیت های اجتماعی معادن ساماندهی شود.
مهدی جعفری درخصوص شعار سال«جهش تولید با مشارکت مردم» اظهار داشت: با تدبیر مقام معظم رهبری باید از طریق تسهیلگری مسئولان و مشارکت مردم حوزه اقتصادی کشور را توسعه دهیم.
🔹وی با بیان اینکه برنامه های استان را معطوف بر تحقق شعال سال کرده ایم، افزود: تیم اقتصادی استان با برنامه ریزی های خود در شهرستان ها و در حوزه تشکل ها و کارخانه ها به سراغ مردم خواهد رفت.
🔹به گفته وی؛ با دستور استاندار تیم اقتصادی استان را هر هفته به یکی از شهرستان ها روانه خواهیم کرد و بازدیدها و میز خدمتی با تمام ارکان اقتصادی برگزار و کارگروه رفع موانع تولید را در شهرستان برپا خواهیم کرد تا مردم کمتر به سراغ ما بیایند.
🔹معاون استاندار با تأکید بر اینکه ما به دنبال مشارکت مردم در عرصه اقتصادی هستیم، به سه حالت لحاظ شده برای واحدهای تولیدی استان اشاره کرد و گفت: حفظ وضع موجود و ارتقاء واحدها اولین حالت است، برای واحدهای نیمه فعال و راکد هم تیم اقتصادی نسخه پیچی و کمک خواهند کرد و حتی از تیم قوه قضائیه و دادگستری برای رفع مشکلات استفاده می کنیم تا این واحدها که از سرمایه مردم و اعتبارات دولتی شکل گرفته اند، دوباره به مدار تولید برگردند.
🔹جعفری با اشاره به سرمایه گذاری های جدید در استان، گفت: در این خصوص در وهله نخست باید بدنبال تکمیل زنجیره های ارزش باشیم، در برخی موارد در عین حال که مواد اولیه از استان خارج می شود اما منافع سرمایه گذاری بر نمی گردد.
🔹وی استان خراسان جنوبی را سرزمین فرصت های بکر نامید و گفت: در استان ۸۴۰ معدن، هفت هزار میلیون تن ذخایر معدنی شناسایی شده و حدود ۱۳ هزار اشتغال داریم اما متأسفانه تنها ۴ درصد ارزش افزوده استان فقط در حوزه معدن است، این یعنی اینکه با خام فروشی و یا مسئولیت های اجتماعی معادن چیزی نصیب ما نمی شود.
🔹به گفته وی؛ ارتباط سازنده با سرمایه گذاران وظیفه ماست و دست بوس کسی هستیم که خشت روی خشت می گذارد.
🔹معاون استاندار با تأکید بر اینکه سرلوحه کار ما باید تنزل از مواضع قانونی در راستای منعفت مردم باشد، خاطرنشان کرد: متأسفانه ریسک ناپذیری و اجرای مُرِّ قانون، مسئولان اقتصادی را دست به عصا کرده لذا با کمک قوه قضائیه، قدرت ریسک باید به مدیران برگردد.
🔹جعفری با بیان اینکه موانع پیش روی سرمایه گذاران در مجلس باید رفع شود، متذکر شد: سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه باید برای تولید بیشتر دست در دست هم بگذارند.
🔹وی با اشاره به حساب های کلان کارخانه ها و معادن در خارج استان، گفت: ابتدایی ترین انتظار از فعالیت های اقتصادی این است که در کنار انتفاع اقتصادی، حساب های خود را در بانک های استان داشته باشند تا مردم بتوانند تسهیلاتی بگیرند و یا اشتغالی ایجاد شود.
🔹به گفته وی؛ حساب ویژه مسئولیت های اجتماعی(صندوق ذخیره ارزی) در بانک ها باز می شود تا پول مسئولیت های اجتماعی رسوب کرده و اعتبارات برای جاهایی که سرفصل اعتباری برای مردم نداریم، هزینه شود.
🔹معاون استاندار با ذکر این نکته که دیپلماسی اقتصادی استان با مرز را قبل از سال آغاز کرده ایم و اولین سند تجاری بین ما و افغانستان اتفاق افتاده، گفت: از چهار بازارچه مرزی ما تنها یک مورد فعال است لذا باید به سمت بازگشایی سایر بازارچه ها برویم تا مردم به لحاظ اقتصادی رشد کنند.
🔹جعفری با اشاره به کویرها و تپه های ماسه ای استان، اظهار داشت: هنوز گردشگری کویر در استان فعال نشده اما فرصت های بکری است و باید برای آن برنامه داشت.
🔹وی با بیان اینکه ۱۷ هزار و ۱۸۱ هکتار گندم و ۲۶ هزار و ۴۶۸ هکتار جو و ۱۸۰۸ هکتار گندم آبی و یک هزار و ۵۰۵ هکتار جوی دیم در استان داریم، افزود: باید برداشت گندم و جو مدیریت شود لذا ۹۸ کمباین داخلی، ۳۲ کمباین مهاجر و ۱۲۸ دروگر عملیات برداشت را در استان دنبال خواهند کرد.
🔹معاون استاندار از فعالیت ۲۲ عامل نظارتی در حوزه گندم و نان خبر داد و گفت: ۷ تا ۱۴ درصد از محل گندم و نان ضایعات ایجاد می شود که به ازای هر یک درصد ضایعات ۴ همت به اقتصاد کشور ضرر می رسد لذا ریزش های گندم از کمباین ها باید کاهش یابد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور