#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان قاین، از آغاز مرمت موزهای این شهرستان خبر داد.

، حمید عباس‌زاده گفت: «کارگاه مرمت موزه‌های مشاهیر و مردم‌شناسی قاین که در منزل تاریخی مرحوم سلطانی مستقر هستند، تجهیز و شروع به کار کرده است.»

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان قاین افزود: «در این دوره مرمت، تزیینات گچی حیاط و کاه‌گل نمای حیاط، پی‌سازی و استحکام‌بخشی دیواره بنا، کاه‌گل نمای بیرونی، سبک‌سازی پشت و هم‌چنین ایجاد کانال زهکشی در برنامه قرار دارد. درواقع عمده تمرکز در این مرحله، رسیدگی به ضلع و ایوان غربی بنا است.»

عباس‌زاده در معرفی منزل تاریخی مرحوم سلطانی شهرستان قاینات گفت: «اصل بنا متعلق به دوره‌ی زندیه بوده و در دوره‌ی قاجاریه تغییراتی در آن ایجاد شده ‌است. پلان بنا به‌صورت مستطیلی و دارای پیشخوان،‌ هشتی ورودی،‌ دالان،‌ ایوان تابستانی و زمستانی و فضاهای نشیمن، مطبخ و انبار بوده است. در ضلع شمالی بنا ایوان زمستانی قرار دارد که در ۲ سوی آن ۲ اتاق طویل قرار دارد. این بنا به شماره ۴۸۰۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.»

او گفت: «با توجه به شروع فعالیت‌های مرمتی در بناهای تاریخی خانه سلطانی و آب انبار بازار قاین (محل استقرار موزه‌های مردم‌شناسی، مشاهیر و آب) به مدت یک ماه این موزه‌ها تعطیل خواهند بود.»