معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: برخی مدام روی چالش‌ها انگشت می‌گذارند در حالی که فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه نباید فراموش شود.

مشیرالحق عابدی چهارشنبه شب در آیین تجلیل از صادرکنندگان برگزیده خراسان جنوبی که با حضور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی و استاندار برگزار شد افزود: تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی می‌دانند اکنون شرایط کشور متفاوت است و وضعیت خراسان جنوبی به نسبت سایر استان‌ها بهتر است.

وی با اشاره به فرصت ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک خراسان جنوبی با افغانستان گفت: استاندار از بدو ورود به استان برنامه استفاده از مرز را سرلوحه کار مدیران دستگاه‌های اقتصادی قرار داد که در این زمینه نقشه راه داشتیم در غیر این صورت نمی‌توانستیم اقبال بخش خصوصی را داشته باشیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به مدیریت واحد استاندار، تمامی دستگاه‌های اجرایی استان ابتدا همکاری با تولیدکنندگان را در راس برنامه‌های خود قرار دادند و بسیاری از مشکلات حوزه صنعت استان از سال گذشته تاکنون رفع شده است.

وی افزود: انتظار از تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان در راستای همکاری دوطرفه و دوجانبه، تولید محصولات باکیفیت و برنددار است.

رییس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی هم در این آیین گفت: با توجه به موقعیت و شرایط استان مرزی خراسان جنوبی و دارا بودن ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان باید این استان به عنوان بندر خشک معرفی و تبدیل شود.

نظر افضلی با بیان اینکه باید از ظرفیت مرزی بودن استان نهایت بهره را برد افزود: اخیرا اقدامات خوبی در حوزه مرزی استان انجام شده است از جمله اینکه دروازه استان به سمت مرز افغانستان می‌تواند گشایشی برای واردات و صادرات باشد.

وی اظهار داشت: تجار افغان انتظار دارند صادرات و واردات در کنار هم انجام شود که این موضوع باید مورد توجه واقع شود.

وی با بیان اینکه آهنگ توسعه پایدار استان به گوش می‌رسد گفت: امید است با تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های صحیح و حضور وزرا با پیگیری و رفع مشکلات در استان به زودی شاهد توسعه استان باشیم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی افزود: استان خراسان رضوی به یکسری شاخص‌های توسعه‌ای رسید، استان سیستان و بلوچستان نیز برند محرومیت شد و در مجلس مدام از آن صحبت می‌شود اما خراسان جنوبی در کنار هرمزگان و سیستان و بلوچستان باید مطرح شود.

وی با بیان اینکه عقب ماندگی تاریخی در شرق کشور وجود دارد گفت: یک سال اخیر با تلاش‌ و پیگیری‌های استاندار خراسان جنوبی این استان مورد توجه قرار گرفته است و وزاری کلیدی به استان آمدند.

رییس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰۰ روستای استان با تانکر آبرسانی می‌شود تصریح کرد: این استان دو دهه خشکسالی را تجربه کرده است و در حوزه مرزی نهبندان و سربیشه پنج میلیمتر بارندگی در برخی مناطق داشته‌ایم.

وی گفت: روستاهای هفت کیلومتری مرز افغانستان خشک شده است در حالیکه مردم این منطقه مرزبانان کشور هستند.

افضلی صنعت، معدن و تجارت را از شاخص‌های استان برشمرد و عنوان کرد: در گذشته وزارتخانه تنها به معادن بزرگ مقیاس توجه می‌کرد که اکنون معادن مقیاس کوچک نیز مورد توجه قرار گرفته و جای قدردانی دارد.

وی گفت: اکنون تصویب شده است که مرزنشینان می‌توانند ماشین‌آلات دسته دوم را با تعرفه وارد کنند که خوب است اما در کنار آن صادرات سایر کالاها باید تعرفه‌های بالایی بپردازند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعدیل نیرو واحدهای تولیدی در استان گفت: هر روز مردم به دفتر ما مراجعه می‌کنند و درخصوص بیکاری فرزندانشان گلایه دارند اما کاری از دست ما ساخته نیست بلکه باید صنعت توسعه یابد تا موضوع اشتغال حل شود.

وی افزود: چهار بازارچه دوکوهانه، یزدان، میل ۷۳ و ماهیرود در خراسان جنوبی وجود دارد اما تنها ماهیرود فعال است و سه بازارچه دیگر به صورت یکطرفه از جانب افغانستان مسدود است و نیاز به بازگشایی دارد.

افضلی بیان کرد: به تمامی مرزهای کشور اجازه کوله بری داده شده است به غیر از مرز خراسان جنوبی و مرزنشینان این استان محروم باید از چه محلی درآمد کسب کنند تا ماندگار شوند.