رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ایجاد ۴۰ مزرعه الگویی فناوری و نوآوری را در سال جاری پیش‌بینی کردیم و برای حمایت از ۲ مزرعه الگویی زرشک در خراسان جنوبی آمادگی داریم.

سید مجتبی خیام‌ نکویی در آیین افتتاح جشنواره ملی زرشک در روستای افین شهرستان زیرکوه افزود: به منظور حمایت از اقتصاد منطقه آمادگی داریم که ۲ مزرعه الگویی زرشک را ثبت و به‌طور ویژه حمایت کنیم تا برخی مشکلات و چالش‌ها این حوزه برطرف شود.

او گفت: با توجه به اهمیت حمایت از بخش کشاورزی باید موانع صادراتی از سر راه محصولات کشاورزی برداشته شود و ما نیز از هیچ تلاشی در این زمینه کوتاهی نخواهیم کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بخش کشاورزی را به عنوان یک بخش مستقل که همه مسائل و مشکلات آن را باید جهاد کشاورزی حل کند، شناختیم در حالی که برای موفقیت در این بخش باید همه قوا نقش‌آفرینی کنند.

وی گفت: اولین اقدام رئیس جمهور برای الگوی کشت محصولات تشکیل شورای تخصصی با ریاست معاون اول رئیس جمهور بوده که نشان از اهمیت بخش کشاورزی در حوزه سیاست‌گذاری دولت سیزدهم است.

خیام نکویی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره امنیت غذایی اظهار داشت: با اتفاقاتی که در جنگ روسیه و اوکراین افتاد، امنیت غذایی در بسیاری از کشورها از جمله ایران اهمیت پیدا کرد در حالی که در گذشته عده‌ای می‌گفتند لزومی ندارد کشاورزان نیازمندی‌ها را تولید کنند و می‌گفتند گندم را می‌خریم زیرا تولید هزینه‌بر است.

وی گفت: امروز دولت و مجلس اهتمام ویژه‌ای به بخش کشاورزی دارند ‌و برخوردار از حمایت معنوی قوی هستیم که باید این فرصت را غنیمت بشماریم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به برگزاری جشنواره ملی زرشک ادامه داد: زرشک ظرفیتی برای اقتصاد منطقه‌ای است که از آن غافل شدیم و اگر در یکی از کشورهای پیشرفته بود تبدیل به یک طرح اقتصادی شده بود.

وی گفت: ظرفیت‌های اقتصادی در استان خراسان جنوبی وجود دارد اما نیاز به حمایت است که باید با مطالبه‌گری مردم به وقوع بپیوندد زیرا زرشک یک محصول فرهنگی هم هست و فقط جنبه اقتصادی ندارد.

خیام نکویی افزود: در زعفران نیز همین مشکل را داریم و چرا کشوری که ۹۵ درصد زعفران دنیا را تامین می‌کند سهمش از فروش کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار است اما کشورهای دیگر چند برابر کشورهای تولیدکننده استفاده می‌برند زیرا ارزش افزوده شامل ما نمی‌شود.

وی تصریح کرد: ظرفیت دانشی در حوزه کشاورزی بالا است اما از این ظرفیت به‌خوبی استفاده نکردیم و ضریب نفوذ علمی در بخش کشاورزی ۶ درصد است که باید ارتقا یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: قابلیت ارتقای کمی و کیفی در زرشک وجود دارد که باید بالفعل شود و برای آفت زنگ جارویی زرشک نیز چاره‌اندیشی کرد که برای کمک به این حوزه به‌صورت حمایتی از طریق جهاد کشاورزی انجام خواهد شد.

وی افزود: مشارکت بخش خصوصی در زمینه محصول زرشک باید گسترده شود که این تجربه را به عنوان بزرگترین مزرعه زعفران دنیا در استان سمنان تجربه کردیم و آمادگی داریم این کار را برای زرشک در زیرکوه انجام دهیم و ارزش افزوده حاصل از زرشک را به این حوزه تزریق کنیم.

خیام نکویی اظهار داشت: اگر اقتصاد زرشک بخواهد پویا شود باید به سمت بازارهای جهانی سوق یابد و دانش‌های روز در این حوزه به‌کارگیری شود.

وی با اشاره به افتتاح یک مجتمع ترویجی همزمان با برگزاری جشنواره ملی زرشک گفت: امیدواریم با استفاده از دانش‌های روز بتوانیم عنوان ارگانیکی بودن را یدک بکشیم تا شاهد افزایش قابل توجه قیمت زرشک باشیم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: برداشت‌های مکانیزه در زرشک باید ورود پیدا کند و این قابلیت وجود دارد زیرا زرشک باید اول در سطح کشور و بعد در جهان فراگیر شود.

وی تصریح کرد:  امروز شاهد فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستیم که اگر محصول در بسته‌بندی‌های مختلف براساس ذائقه مردم طراحی شود، گستره استفاده از محصول زرشک وسیع می‌شود.

خیام نکویی گفت: زرشک باید به محل درآمد قابل قبول و اقتصادی برای کشاورز تبدیل شود و وزارت جهاد کشاورزی از این حوزه حمایت خواهد کرد.

وی افزود: امروز در حوزه گیاهان دارویی بیشترین ارزش افزوده را داریم که باید دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ورود کنند تا از خام‌فروشی جلوگیری شود.

اولین جشنواره ملی زرشک امروز – پنجشنبه ۲۱ مهر – در روستای هدف گردشگری افین شهرستان زیرکوه آغاز به کار کرد و تا ۲۷ مهر ادامه دارد.

مراسم افتتاح این جشنواره با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، معاونان استاندار خراسان جنوبی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مسوولان، صاحبنظران و تولیدکنندگان برگزار شد.

پیش از این مراسم، جشن برداشت زرشک با حضور مسوولان و میهمانان در باغی از روستای افین برگزار شد.

جشنواره ملی زرشک با شعار “زرشک خراسان جنوبی، برای همه مردم ایران” در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی شامل زیرکوه، قاینات، درمیان، سربیشه و بیرجند برگزار می‌شود.

۹۸ درصد زرشک کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود و ۵۰ هزار خانوار مستقیم و غیرمستقیم از این محل امرار معاش می‌کنند.

خراسان جنوبی پایتخت انحصاری زرشک بی‌دانه جهان به شمار می‌رود و معرفی این محصول در سطح ملی و فراملی از اهداف برگزاری جشنواره زرشک است.

همچنین عملیات اجرایی بزرگترین شهرک بارگاهی زرشک کشور امروز در روستای افین شهرستان زیرکوه آغاز شد.

این شهرک بارگاهی به مساحت ۱۲ هکتار و با اعطای تسهیلات در ۲۲۵ قطعه احداث می‌شود که تاکنون قرارداد ۱۴۰ قطعه بارگاهی با مردم منطقه منعقد شده است و در این مراسم به‌صورت نمادین سند زمین پنج بارگاه به متقاضیان داده شد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور