مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند در مرحله نصب تجهیزات است و این پروژه بعد از اتمام نصب تجهیزات وارد مرحله پیش راه‌اندازی می‌شود.

حسین امامی افزود: مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند با کمک فاینانس در دست احداث بوده و از نوع هوازی است.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود بخش مایع تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند در پاییز امسال و بخش جامد تا پایان سال جاری وارد مدار بهره‌برداری شود و تصفیه‌خانه با همه ظرفیت در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی اظهار داشت: برخی تنگناهای مالی در سال‌های اخیر تا حدودی این پروژه را با چالش رو به رو کرد و چند بار بهره‌برداری آن را با تاخیر مواجه کرده است.

وی افزود: تجهیزات مورد نیاز تصفیه‌خانه که بخشی از آن خرید خارجی بوده، انجام شده است و با بهره‌برداری کامل از این تصفیه‌خانه ضمن افزایش ظرفیت تصفیه فاضلاب در شهر بیرجند شاهد ارتقای کیفیت پساب تولیدی نیز خواهیم بود.

امامی درباره پروژه‌های فاضلاب سایر شهرهای استان گفت: اجرای شبکه فاضلاب در شهر فردوس حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به تخصیص اعتبارات مناسب برای تسریع در اجرای طرح نیاز داریم.

وی بیان کرد: همچنین تکمیل شبکه و تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرهای قاین و سربیشه در سال ۹۸ به سرمایه‌گذار واگذار شد که به دلیل مشکلات اقتصادی عملیات اجرایی توسط سرمایه‌گذار آغاز نشد و با پیگیری‌های انجام شده، امید است این قراردادها در سال جاری وارد فاز اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی از پیشرفت فیزیکی ۸۹ درصدی شبکه فاضلاب بیرجند خبر داد و افزود: از ابتدای سال جاری به منظور توسعه شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب ۸.۶ کیلومتر شبکه در مناطق مختلف استان اجرا شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: از ابتدای سال انشعاب فاضلاب برای ۲ هزار و ۴۵۰ واحد از مشترکان نصب شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

امامی اظهار داشت: برای نگهداری و استفاده بهینه از شبکه‌ها و تأسیسات فاضلاب در نیمه نخست سال جاری ۱۱۰ کیلومتر شبکه فاضلاب شست و شو و لایه‌روبی شد و برای مبارزه با حشرات موذی تمامی شبکه ۲ مرحله سم‌پاشی شده است.

وی با بیان اینکه ۲۲ درصد جمعیت استان خراسان جنوبی زیر پوشش خدمات فاضلاب قرار دارند افزود: در حال حاضر ۳۵.۹ درصد مشترکان در بخش شهری در قالب ۷۲ هزار و ۱۵۶ مشترک و هزار و ۴۸۸ مشترک نیز در روستاهای استان از خدمات فاضلاب بهره‌مند هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی حجم فاضلاب تصفیه شده در ۶ ماه نخست امسال را ۳.۵ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: در این بازه زمانی ۲۷۲ مورد حادثه شبکه فاضلاب رفع شده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر شبکه جمع‌آوری فاضلاب در دست بهره‌برداری شهر بیرجند شامل شبکه‌های اصلی، فرعی و خط انتقال ۴۷۲ کیلومتر است.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد.