نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: دستگاه دیپلماسی باید مانند یک درخت ریشه دار ارتباط با کشورهای منطقه و مسلمان را حفظ و تقویت کند.

حجت‌ الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز سه‌شنبه در دیدار مشاور معاون اداری و مالی وزارت امور خارجه و رییس جدید نمایندگی این وزارتخانه در خراسان جنوبی افزود: قدرت‌هایی که ما به آنها قدرت‌های بزرگ می‌گوییم از خود چیزی ندارند زیرا آنها با شیطنت از ملت‌های ضعیف استفاده می‌کنند.

وی گفت: اگر چنانچه ما ریشه‌ها و نفوذ معنوی و فرهنگی که در شرق و غرب وجود دارد را تقویت کنیم قدرت‌های بزرگ در مقابل ما کوچک خواهند بود و تجربه نیز همین را نشان داده است.

امام جمعه بیرجند اظهار داشت: دولت‌های مختلفی آمده و رفته‌اند اما در هر مقطعی و به هر اندازه که از جهت دیپلماسی از در قدرت وارد شدیم قدرت‌های قوی در مقابل ما کوچک شدند اما هر زمان که به سمت آنها رفتیم، طلبکار درآمدند.

وی افزود: باید حواسمان جمع باشد و بدانیم که ثقل فعالیت خود را با چه کشورهایی داشته باشیم تا برنده شویم.

حجت‌ الاسلام و المسلمین عبادی بیان کرد: اینکه تصمیم بر این است دیپلمات‌های دارای صلاحیت، مهارت و قدرت خاصی برای نمایندگی‌های داخلی وزارت امور خارجه انتخاب شوند، یک اصل است.

وی گفت: گاهی در برخی نظریه‌های دیپلماسی احساس می‌کنیم پندار افراد بر این است که اگر با بعضی دولت‌های به اصطلاح قوی کنار بیایند، خواهند توانست در کنار آنها به صورت نسبی قدرتی در سطح بین‌الملل کسب کنند، اما به نظر ما این اشتباه است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: اگر ارتباط دیپلماسی‌ با کشورهای منطقه، کشورهای مسلمان یا آنها که عدالت‌طلبی دارند، قوی شود عین قدرت است لذا آن قدرت‌های قوی در مقابل ما کم می‌آورند و در نتیجه به درخت ریشه دار متصل می‌شویم.

وی گفت: ما با همه دنیا غیر از آنها که دزدهای بین‌المللی هستند باید رابطه داشته باشیم که در این خصوص ابتدا باید اولویت را به کشورهای منطقه، مسلمان و کشورهایی که انگیزه‌ای برای عدالت خواهی دارند، اختصاص دهیم.

وی اضافه کرد: دیپلماسی‌ اگرچه یک سیستم سیاسی است اما نباید راهکارها را تنها منحصر در ارتباطات و قدرت سیاسی دانست.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی اظهار داشت: باید بر مسائل اقتصادی، ارتباطات بین‌الملل، فرهنگی، انواع و اقسام علل و عوامل در ارتباطات اجتماعی، جنبه‌های علمی، فرهنگی، عقیدتی و سایر موارد نیز دیپلماسی داشته باشیم نه اینکه در ارتباط سیاسی خلاصه شود.

وی با تاکید بر اینکه باید سیاستگذاری ما در تمامی جهات و رشد اقتصادی، فرهنگی و انقلابی باشد گفت: باید ساز و کاری را ترتیب دهیم که از این فرصت‌ها استفاده کنیم زیرا به غیر از چند کشور متکبر که غالبا همین کشورهای غربی هستند، باقی دنیا بسیار به ما علاقه‌مند هستند.

وی افزود: برخی کشورها خیلی جاها ممکن است بترسند و دوستی خود را اظهار نکنند اما اغلب کشورها ایران را به عنوان یک نقطه عطف و ویژه برای استقلال کشورها می‌دانند و جوهره تفکر آنها این است لذا باید از این فرصت به خوبی استفاده کنیم.