#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر ضرورت ایجاد مراکز ماده ۱۶ و ۱۵ درمان اعتیاد در این استان گفت: برای اخذ مجوزهای افزایش مراکز ماده ۱۶ و ۱۵ باید پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

جواد قناعت روز پنجشنبه در نخستین نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۱ بر همراهی دانشگاه علوم پزشکی برای تامین پزشک مورد نیاز مراکز درمانی تاکید کرد و افزود: زیرساخت‌های لازم در ایستگاه‌های بازرسی استان به‌ویژه سهل‌آباد و علی‌آباد نیز با همراهی دستگاه‌های اجرایی تامین شود.

وی با بیان اینکه در مبارزه با مواد مخدر باید از همه توان استفاده کنیم متذکر شد: با توجه به رویکرد متفاوت دولت با استفاده بهینه و درست از ظرفیت‌ها، با دست خالی هم می‌توان کار کرد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در مقابله با مواد مخدر سرآمد دنیاست گفت: توفیقات ایران در مقابله با مواد مخدر، بی‌نظیر و قابل تقدیر است و به‌رغم توفیقاتی که در این حوزه رقم خورده اما در بخش پیشگیرانه ضعیف عمل کرده و موفقیت‌های چشمگیری نداشته‌ایم.

وی اضافه کرد: برای جبران این ضعف در عملکرد باید از فرصت بسترهای فراهم شده در فضای مجازی برای اطلاع‌رسانی، آموزش همگانی و فرهنگسازی استفاده کنیم.

قناعت با تاکید بر اینکه ریشه بسیاری از جرایم و منکرات در مواد مخدر است افزود: اعتیاد به مواد مخدر، آسیب اجتماعی بزرگی است که خانواده‌ها را تهدید می‌کند و افزایش آمار معضلاتی مانند طلاق و خشونت نشأت گرفته از همین موضوع است.

وی با اشاره به تدبیر رهبر معظم انقلاب و تاکید به مساله تولید در عناوین سال‌ها اظهار داشت: اشتغال که از موضوعات کلیدی کشور است در سایه تولید رقم می‌خورد و در کاهش آسیب‌هایی همچون اعتیاد به مواد مخدر بسیار اثربخش است.

استاندار خراسان جنوبی به موقعیت جغرافیایی این استان اشاره کرد و گفت: تامین ۹۰ درصد مواد مخدر سنتی و صنعتی دنیا از کشورهای همسایه خراسان جنوبی، مرزهای طولانی که با این کشورها داریم و کویری بودن منطقه، سبب شده مسیرهای استان برای سوداگران مرگ باصرفه باشد.

وی تصریح کرد: از تهدیدات جدی این معضل، پایین آمدن سن اعتیاد است که در بحث پیشگیری و مقابله با مواد مخدر باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

قناعت افزود: در زمینه فرهنگسازی و آموزش نباید از همه ظرفیت‌ها به‌ویژه گروه‌های مرجع، ائمه جمعه و سازمان‌های مردم‌نهاد غافل شویم و همه سعی ما این باشد که مشارکت اجتماعی مردم را بالا ببریم.

وی با تاکید بر اینکه مرزنشینان باید مورد توجه قرار گیرند گفت: هر مرزنشین برای استان ما یک مرزبان است و به عنوان سرباز مدافع حریم باید مورد توجه قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی با تشکر از اقدامات دستگاه‌های اجرایی در زمینه مبارزه با مواد مخدر متذکر شد: این تلاش‌ها باید به مرکز منعکس تا دیده شود و در جذب اعتبارات مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه وجود معتادان متجاهر، زیبنده استان نیست افزود: باید با هم‌افزایی و تعامل دستگاه‌های متولی شاهد تصویب مصوبات خوبی در این شورا باشیم و بتوانیم با بومی کردن قوانین و تصمیمات کشوری، نتایج بهتری را رقم بزنیم.

قناعت گفت: درخصوص معتادین متجاهر بیش از ۳۰ دستگاه دخیل هستند که اگر هر کدام کار خود را به‌درستی انجام ندهد، زحمت همه حوزه‌ها هدر می‌رود.

وی با اظهار تاسف از اینکه طبق آمار ۷۸ درصد معتادان بهبودیافته کشور دوباره به چرخه اعتیاد برگشته‌اند افزود: این آمار قابل قبول نیست و باید چاره‌اندیشی شود.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در مدل برخی کشورها، درمان اعتیاد به‌صورت انفرادی صورت می‌گیرد و نتایج بهتری به همراه دارد لذا ما باید از این تجربه‌های موفق استفاده کنیم.

وی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر را از شوراهای کلیدی کشور و استان خواند و گفت: دستگاه‌های عضو این شورا، اگر دغدغه داشته و همه پای کار باشند و از روزمرگی خارج شوند، می‌توانند با کار تیمی، نتایج خوبی را در حوزه‌های مقابله و پیشگیری رقم بزنند.

قناعت تاکید کرد: در زمینه مقابله و پیشگیری، طرح‌های قبلی که تاثیرگذاری کمتری داشته‌اند باید کنار گذاشته شوند و اعضای شورا با ایده‌های جدید، راهکارها و دستورالعمل‌های نوین را جایگزین کنند.

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی در این نشست که با حضور همه اعضا در دفتر استاندار برگزار شد، دبیر شورا و مسئولان کمیته‌های ذیل شورا به ارائه گزارش پرداختند.

رشد پنج درصدی مواد مخدر مکشوفه، ۲ درصدی توقیف وسایل نقلیه، ۱۴ درصدی دستگیری عوامل توزیع، حمل و خرده‌فروش مواد مخدر و سه درصدی باندهای متلاشی شده در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با ۱۳۹۹ از جمله آمار ارائه شده در این جلسه بود.