استاندار خراسان جنوبی گفت: نباید با دامن زدن به شایعات در جامعه، موج نگرانی ایجاد کرد و به کسب و کار مردم لطمه وارد شود.

محمد صادق معتمدیان روز دوشنبه در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان افزود: با توجه به اینکه جزو استان‌های پاک هستیم، مهمترین عامل در مدیریت بحران، وحدت فرماندهی و مدیریت واحد است تا بتوانیم با هم‌اندیشی و همفکری از این شرایط عبور کنیم بنابراین نباید به گونه‌ای عمل شود تا تصمیمات عجولانه و مصاحبه‌های غیرکارشناسی در جامعه ایجاد التهاب کند.

وی تاکید کرد: باید کمبودها در تامین ماسک و مواد ضدعفونی کننده را جبران کرد تا بازار اِشباع شود و مردم از نگرانی خارج شوند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در کنار آن باید نظارت‌ها تشدید شود و با افراد سودجویی که قصد دارند از این شرایط سوءاستفاده کنند، بدون اغماض و با شدت برخورد کرد.

وی درخصوص تمهیدات صورت گرفته پیرامون بیماری «کرونا» در خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر واکسن و درمانی برای این بیماری وجود ندارد و باید «مراقبت و پیشگیری» را با جدیت در دستور کار قرار داد.

معتمدیان تصریح کرد: هرگونه تصمیم درخصوص تعطیلی‌ها در این ستاد اتخاذ می‌شود و تصمیمات باید دقیق و کارشناسی شده و با تبعیت از سیاست‌های کشور باشد.

وی افزود: «اطلاع رسانی و آموزش» دو بخش مهمی هستند که باید با محوریت دانشگاه علوم پزشکی در زمینه تولید محتوا و انعکاس از طریق صدا و سیمای استانی، روزنامه‌ها، فضای مجازی و رسانه‌های تاثیرگذار در دستور کار قرار گیرد تا به سرعت و به صورت متمرکز فضای رسانه‌ای استان اِشباع شود و مردم از نگرانی خارج شوند؛ همچنین آموزش و اطلاع ‌رسانی در کانون‌های تجمع، مناطق عشایری و روستاهایی که بعضاً دچار کمبود حمام و سرویس بهداشتی هستند، باید در اولویت قرار گیرد.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: همه دستگاه‌های اجرایی استان درخصوص تصمیمات «ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران» موظف به تبعیت و همکاری هستند.

وی افزود: کمبودها در بخش تجهیزات بیمارستانی، آزمایشگاهی، بخش ایزوله و… مرتفع خواهد شد و دولت نیز در این خصوص تامین اعتبار کرده است.

معتمدیان در بخش دیگری از سخنانش گفت: مردم استان با مشارکت بیش از ۶۶ درصدی در انتخاباتِ دوم اسفند، رتبه دوم مشارکت در کشور را رقم زدند که به نوبه خود، صمیمانه از مردم شریف استان خراسان جنوبی تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی بیان کرد: از همه دست اندرکارانِ فرآیند برگزاری انتخابات، صمیمانه سپاسگزارم که باعث شدند این حماسه پرشور در امنیت، آرامش و سلامت کامل برگزار شود.

ابتدای نشست رییس دانشگاه علوم پزشکی، رییس دانشگاه بیرجند، مدیرکل آموزش و پرورش، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت، مدیرکل زندان‌ها، مدیرکل بهزیستی، شهردار بیرجند و مدیرکل هواشناسی استان به تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا پرداختند.

بنابر اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تاکنون هیچ گونه مورد ابتلا به ویروس کرونا در خراسان جنوبی مشاهده نشده است.

مدارس، دانشگاه‌ها و مهدهای کودک خراسان جنوبی شامگاه دیروز (یکشنبه) با توجه به شیوع کرونا در کشور و برای افزایش ضریب اقدامات پیشگیرانه تا پایان هفته جاری تعطیل اعلام شد.