مدیر امور عشایر شهرستان سربیشه گفت: در سال جاری به دلیل تشدید خشکسالی و مشکلات نگهداری دام، جمعیت دامی عشایر منطقه ۱۰ درصد کاهش یافته است.

حسن مالکی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر عشایر منطقه حدود ۱۱۰ هزار راس دام را پرورش می‌دهند.

وی گفت: با همکاری فرمانداری از محل اعتبارات ارزش افزوده با افزایش ناوگان حمل آب، مشکلات کم‌آبی عشایر را به حداقل رساندیم و ماهانه به‌صورت میانگین ۱۸۰ سرویس آب برای عشایر ارسال می‌شود.

مدیر امور عشایر شهرستان سربیشه اظهار داشت: اکنون با توجه به نزدیک شدن فصل پاییز و زمستان دغدغه اصلی عشایر منطقه گرانی و تامین علوفه برای دام است و به دلیل قیمت بالای علوفه‌ در تامین نقدینگی آن دچار مشکل هستند.

وی افزود: اقداماتی در راستای تامین علوفه دام عشایر انجام شده و علوفه مورد نیاز را از استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و کرمانشاه تامین کردیم اما گرانی علوفه و پایین بودن قیمت گوشت مشکلاتی را برای عشایر ایجاد کرده است.

مالکی گفت: براساس برآورد کارشناسی که انجام دادیم، به دلیل گرانی قیمت نهاده دامی، قیمت تمام شده هر کیلوگرم دام زنده برای عشایر ۸۰ هزار تومان است، در صورتی هر کیلوگرم دام زنده از عشایر حدود ۵۰ هزار تومان خریداری می‌شود و عشایر در پرورش دام خود علیرغم زحمت و تلاش فراوان متضرر می‌شود.

وی یکی از مشکلات خرید تضمینی دام عشایر را قیمت پایین و ترکیب نامناسب آن ذکر کرد و گفت: قیمت پایین نسبت به بازار آزاد و شرایط خرید آن، عشایر منطقه را دچار مشکل کرده است.

مدیر امور عشایر شهرستان سربیشه با بیان اینکه در سال جاری ۲ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه چهار درصد به عشایر منطقه پرداخت شده است اضافه کرد: عشایر برای دریافت چهار میلیارد تومان تسهیلات زنجیره گوشت قرمز نیز معرفی شدند که برخی به دلیل تخصیص نیافتن تسهیلات صندوق توسعه موفق به دریافت آن نشدند.

در حال حاضر سه هزار و ۲۰۰ خانوار عشایر در شهرستان مرزی سربیشه زندگی می‌کنند که ۱۱۰ هزار راس دام سبک و سنگین را پرورش می‌دهند.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و سربیشه در فاصله ۶۶ کیلومتری بیرجند است.