معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اثرگذاری بیشتر برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی برای جوانی جمعیت گفت: سالمندی پیامدهای بسیار ناگواری برای جوامع در پی دارد لذا جوانی جمعیت موضوعی مسلم و بدیهی است.

، سید محمدرضا طالبی در ستاد استانی حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اظهار کرد: با توجه به الزام قانونی برای جوانی جمعیت و تاکیدات فراوان مقام معظم رهبری از سال‌ها پیش، لازم است همه دستگاه‌ها به ویژه اعضای قرارگاه، قانون را اجرایی کنند.

وی افزود: آمارهایی که ثبت احوال از آبان ۱۴۰۰ تاکنون ارایه کرده نشان می‌دهد در موضوع اجرای قانون جوانی جمعیت توفیقات لازم را نداشتیم و بازخوردی از ولادت‌ها ندیده‌ایم.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: چنانچه تداخل قوانین وجود دارد به جهت اهمیت موضوع، اولویت با قانون جوانی جمعیت است لذا در هر مسولیتی باید نهایت توان بر اجرای قانون باشد و اگر لوازم آن در استان فراهم نیست باید از مرکز پیگیری کرد پس در این زمینه جهاد لازم است.

وی گفت: حتی اگر دستگاهی وظیفه قانونی ندارد و می‌تواند نقش ایفا کند باید وارد میدان شود تا نمودار ولادت جمعیت نسبت به سنوات گذشته ثابت نماند و افزایشی شدن فرزندآوری را شاهد باشیم.

طالبی با تاکید بر اینکه خانواده‌ها باید اطمینان حاصل کنند که در هیچ زمینه ای بعد از از تولد فرزند به مشکل نخواهند رسید گفت: موضوعاتی که برای مردم اهمیت بیشتری دارد و مشوق‌های بهتری است در دستور کار قرار گیرد و دیگر موارد هم پیگیری شود.

وی افزود: شبکه تبلیغ باید درخصوص بازگو کردن سیره دینی فرزندآوری اقدام کند تا فرهنگ سازی مناسب ایجاد شود و از ظرفیت همه رسانه‌ها در زمینه اطلاع‌رسانی برنامه‌های جوانی جمعیت باید استفاده کرد تا مردم از مشوق‌های قانونی مطلع شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه شرط قرمز شدن فرم جیم برای مشمولان قانون جوانی جمعیت حذف شده، گفت: قانون درخصوص جوانی جمعیت روشن است و باید دستگاه‌های اجرایی با تبیین درست آن شهروندان را راهنمایی کنند.

وی اظهار کرد: اداره کل راه و شهرسازی استان و دفتر امور بانوان و خانواده استانداری باید اشکالات آیین نامه‌هایی که ذیل قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به استان‌ها ابلاغ می‌شود را احصا و پیگیری کنند.

طالبی گفت: هنوز مردم درخصوص برخی موارد قانونی به حقوق خود واقف نیستند لذا باید همه رسانه‌ها در این زمینه پای کار باشند.

وی تاکید کرد: براساس قانون جوانی جمعیت تمامی دستگاه‌های اجرایی که وظیفه دارند باید با حضور در رسانه‌ها مشوق‌ها را اطلاع رسانی کنند.

معاون استاندار خراسن جنوبی بر ارایه آموزش‌های کاربردی برای ازدواج موفق بین جوانان نیز تاکید کرد و گفت: مشاوره‌های پیش از ازدواج و بارداری در تولد نوزاد سالم اثرگذار بوده که باید مورد توجه باشد.

وی افزود: مرجع رسمی برای مبالغ و تعداد پرونده تسهیلات شورای هماهنگی بانک‌های استان است لذا نباید با دوگانگی برای مردم ابهام ایجاد کرد، قابل قبول نیست که منابع خراسان جنوبی به بانک‌های خارج از استان برود و باید در این خصوص اقدام قاطع انجام داد.

طالبی گفت: بانک‌ها باید از منابع داخلی خود نسبت به پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزند آوری اقدام کنند لذا نباید منتظر منابع خاص باشند.

وی اضافه کرد: ساخت اتاق مادر و کودک برای شیردهی در پارک‌ها توسط شهرداری‌ها باید سرعت گیرد و تابلوی راهنما نیز نصب شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: گروهی متمرکز بر قانون جوانی جمعیت در استان تشکیل تا تناقضات احصا و به قرارگاه بالادستی و رئیس مجمع نمایندگان ارسال شود تا برخی اشکالات را بتوان در قانون اصلاح کرد.

وی افزود: بیشترین موضوعی که می‌تواند در این خصوص اثرگذار باشد واگذاری زمین بوده که اثرات کلیدی خواهد داشت البته اقداماتی در استان شروع شده و در این زمینه امیدواری زیاد است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی هم در این نشست با اشاره به اینکه شهرداری‌ها هشت مسئولیت مستقیم و غیر مستقیم در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دارند گفت: مهمترین تکلیف در زمینه تخفیف پروانه‌های ساختمانی برای خانواده‌های دارای سه فرزند است که سال گذشته ۳۷۸ پروانه از این تخفیفات بهره مند شدند.

علیرضا صفری ادامه داد: امسال این عدد ۲۸ پروانه بوده و ابهامات در قانون بیمه ساختمان باعث کاهش رکورد پروانه‌های ساختمانی در استان شده است.

وی همچنین تامین مهد کودک و فضای اختصاصی برای نگهداری فرزندان شیرخوار در پارک ها را از دیگر وظایف شهرداری‌ها در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت برشمرد و گفت: این موضوع از الزامات پارک بانوان بوده که نیاز است از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور پیگیری شود با این حال زیرساخت لازم در پارک بانوان بیرجند فراهم شده است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی اظهار کرد: یکی از تکالیف قانونی شهرداری‌ها اختصاص یک سوم تبلیغات به موضوع جوانی جمعیت بوده که این موضوع نیز محقق شده است.

وی گفت: ظرفیت لازم برای نصب پیام‌های تبیینی در بیلبوردهای شهرهای استان فراهم است که دستگاه‌های اجرایی می‌توانند طرح‌های تایید شده را ارایه کنند.

برگزاری نشست جداگانه با بانک‌های خصوصی و دولتی برای طرح رتبه بندی استان‌ها در اعطای تسهیلات فرزندآوری و ازدواج، استفاده از واحدهای در اختیار آموزش و پرورش مجاور مرکز ناباروری بیرجند برای اسکان همراهان بیمار، پیگیری برای تناقضات قانونی درخصوص مرخصی زایمان و بازنشستگی مادرانی که مشمول قانون جوانی جمعیت می‌شوند و صدور مجوز مهدکودک در دستگاه‌های اجرایی که حداقل کارکنان زن آنها ۲۰ کودک خردسال دارند از جمله مصوبات این نشست بود که ۲ ساعت و نیم به طول انجامید.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور