رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: راهکارهای قانونی استفاده از اراضی ملی و منابع طبیعی باید تسهیل شود تا مردم به سمت تصرف‌های غیرمجاز سوق داده نشوند.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز یکشنبه در نشست شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان خراسان جنوبی افزود: بهره‌برداری درست و قانونی از منابع طبیعی مشکلی ندارد ولی باید از نابودی منابع طبیعی و تصرف اراضی ملی پیشگیری شود و دستگاه‌های خدمات‌رسان به افراد متخلف در این زمینه خدمات ارائه ندهند.

وی با تاکید بر لزوم نظارت و پیگیری در زمینه حفظ اراضی ملی و منابع طبیعی استان تاکید کرد: مسوولان مربوطه باید در این راستا به موقع از تعرض‌ها به منابع طبیعی پیشگیری کنند.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: دادستان‌ها به عنوان مدعی‌العموم باید بر ترک فعل مسوولان نظارت کنند و درخصوص نقض قوانین و تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی به طور طبیعی چند نفر در رأس قرار دارند که سوءاستفاده می‌کنند و باید این متخلفان شناسایی و با آنان برخورد قضایی شود.

وی بیان کرد: منظور ما این نیست که همه مردم را از مواهب الهی موجود در استان محروم کنیم بلکه منظور ساماندهی اراضی است و اگر قرار است زمینی برای مسکن، تعاونی یا سایر موارد پیش بینی شود کاملا در چارچوب قانون باشد.

حمیدی گفت: اگر قرار است مرتعی در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد یا معدن واگذار شود ضوابط و مقررات قانونی توسط سازمان‌های متولی باید رعایت شود تا مردم به صورت قانونمند از اراضی استفاده کنند.

وی عنوان کرد: مردم را نباید به سمت و سویی سوق داد که ما را در عمل انجام شده قرار دهند بلکه راه استفاده قانونمند از منابع طبیعی و اراضی را برای مردم فراهم کنیم و جلوی سوءاستفاده‌های احتمالی گرفته شود.

رییس شورای قضایی استان خراسان جنوبی اظهار داشت: در این جلسات به دنبال مچ‌گیری یا ایجاد مشکل برای مجموعه‌ای نیستیم بلکه با هماهنگی بیشتر با استفاده از به کارگیری ظرفیت‌ها و همکاری مردم به حق و حقوق خود برسند و از طرفی جلوی افراد سودجو نیز گرفته شود.

وی همچنین گفت: باید دستگاه‌های اجرایی استان سریع‌تر نسبت به تکلیف قانونی خود در زمینه تبدیل اسناد دفترچه‌ای به سند مالکیت تک برگی (حدنگار) براساس قانون ماده ۹ اقدام کنند.

حجت الاسلام حمیدی افزود: دستگاه‌های خدمات‌رسان آب، برق و گاز اگر بدون استعلام از ادارات مربوطه به ساخت و سازها (غیرمجاز) خدمت‌رسانی کنند، پرونده قضایی برای آنان تشکیل و با مدیران این دستگاه‌ها برخورد خواهد شد.

وی بیان کرد: سنددار کردن اراضی ملی و منابع طبیعی بسیار مهم است و به پیشگیری از تصرف و تعرض به اراضی دولت کمک می‌کند لذا باید سازمان‌های مختلف برای دریافت سند املاک به صورت کاداستر به نام دولت پیگیری کنند.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه در دهه‌های اخیر به سرمایه ملی و منابع طبیعی کشور تعرض زیادی شده است اظهار داشت: حفظ حقوق بیت‌المال بسیار اهمیت دارد و همه باید نسبت به آن حساسیت داشته باشیم.

وی گفت: بزرگان و گذشتگان از میراث طبیعی حفاظت، حراست و نگهداری کردند جنگل‌ها و درختکاری را توسعه دادند و در فرهنگ خویش اجازه ندادند کسی به اراضی تعرض کند.

وی با بیان اینکه زنگ خطر تعرض به منابع طبیعی در سراسر کشور به صدا درآمده است افزود: اکنون متخلفان از زمین‌خواری به کوه‌خواری و دریاخواری روی آورده‌اند در حالی که آیندگان نیز نسبت به منابع طبیعی کشور حق دارند.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: امروز ما وظیفه حفظ و حراست این ذخیره ملی را بر عهده داریم تا به نسل‌های بعد منتقل کنیم چراکه آیندگان نیاز به محیط زیست سالم و منابع طبیعی دارند.

وی گفت: آنچه در این جلسات به دنبال آن هستیم اینکه ظرفیت همه سازمان‌ها و ادارات ساماندهی و هماهنگ شود تا اراضی ملی و منابع طبیعی حفظ و مدیریت شود.

حمیدی گفت: برخی دستگاه‌های اجرایی درخصوص حفظ، مدیریت و نگهداری از منابع طبیعی مسوولیت دارند تا بهره‌برداری از منابع طبیعی به شکل درست انجام شود و در این اراضی تعرض نشود.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های ذیربط باید با جدیت پای کار باشند افزود: این دستگاه‌ها اگر نیاز به امکانات، تجهیزات، نیروی انسانی یا سایر موارد هستند باید پیگیری کنند.

وی پیشگیری را اصل مهم حفاظت از اراضی ملی دانست و اظهار داشت: نباید اجازه داد اراضی ملی و محیط زیست نابود و سپس برای جبران آن هزینه و اقدام شود.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: برخی مواقع در عرصه طبیعی، روستایی با ۲۰۰ خانوار شکل می‌گیرد و دستگاه‌های خدمات‌رسان همه فعالیت‌ها را ارائه می‌دهد سپس مشخص می‌شود اراضی ملی بوده است در چنین شرایطی چه پاسخی برای مردم باید داشته باشیم لذا باید قبل از هر اقدامی پیشگیری شود.

وی بیان کرد: اجازه ندهید موضوع به یک معضل و مشکل تبدیل شود و سپس همه مسوولان استانی و شهرستانی را درگیر کند.