استاندار خراسان جنوبی گفت: روند احداث باغ موزه دفاع مقدس و تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس باید با اقدام جهادی همه دستگاه‌های اجرایی و نهادها شتاب بگیرد.

 حمید ملانوری  در نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان جنوبی افزود: قبلا هم تاکید کردیم روند اجرای این طرح به همت همه دستگاه‌های اجرایی و با یک اقدام جهادی شتاب بگیرد که برخی دستگاه‌ها پای کار بودند و برخی دستگاه‌ها هم باید تلاش بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه روند پیشرفت طرح احداث موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی از برنامه عقب است گفت: مشکل زمین حل شده و نقشه‌ها هم طراحی شده است لذا مشکلی برای اجرای طرح نداریم.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: در این جلسه مصوب شود که با مسوولیت معاونت عمرانی استانداری و با استفاده از ظرفیت تمامی دستگاه‌هایی اجرایی، محوطه‌سازی پروژه باغ موزه دفاع مقدس انجام شود، به طوری که در پایان سال جاری در فصل درختکاری در جایی که امکانش است، باید کار درختکاری را انجام دهیم.

وی افزود: قسمت‌هایی از پروژه که قرار است درختکاری شود؛ به تناسب جمعیت شهرستان‌ها قطعه‌بندی و بلوک‌بندی شود و با مسوولیت فرمانداران، هر شهرستان به نام خودش محوطه‌سازی و درختکاری کند؛ قطعا تا زمانی که مانند دوران دفاعع مقدس و دوران انقلاب وارد کار جهادی نشویم با این اعتبارات محدود روند اجرای پروژه‌ سال‌ها طول خواهد کشید و پیشرفت لازم را نخواهد داشت.

ملانوری گفت: دستگاه‌های عمرانی استان بسیج شوند که محوطه‌سازی و زیرسازی مجموعه انجام شود و درختکاری براساس جمعیت شهرستان بلوک‌بندی و در اختیار شهرستان‌ها قرار گیرد که با این اقدام تحول چشگمیری در اجرای پروژه خواهیم داشت.

وی با اشاره به دستور کار دیگر این نشست درباره تدوین دانشنامه دفاع مقدس خراسان جنوبی و تاکید بر اینکه اقدامات جدی‌تر از قبل باید انجام شود اضافه کرد: یکسری کارها در سال‌های گذشته هم باید انجام می‌شد که الان به نتیجه رسیدیم باید انجام شود پس باید گام‌های جدی‌تر و بلندتری در حوزه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برداریم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: اگر این اقدام به موقع انجام نشود در آینده دچار سوالات، ابهامات و چندگانگی‌ها خواهیم شد و وقتی کارها و جمع‌آوری آثار با تاخیر انجام می‌شود اطلاعات دچار چندگانگی و ابهام می‌شود.

وی با بیان اینکه آرامش و پیشرفتی که در جامعه داریم همه را مدیون دوران دفاع مقدس، شهدا، رزمندگان و جامعه ایثارگری هستیم ادامه داد: موضوع انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت کلیدواژه‌های بزرگی است.

ملانوری شهادت را بیمه‌نامه اسلام خواند و گفت: این بیمه‌نامه در دوره‌های مختلف تمدید شده و امروز به دست ما رسیده لذا آنچه تاکنون جامعه و نظام اسلامی را بیمه کرده، موضوع شهادت و ایثارگری است.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته، اعتبارات در قالب طرح‌های پژوهشی به موضوع تدوین دانشنامه استانی تعلق می‌گرفت و با توجه به محدودیت اعتبارات، امسال در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مصوب شد از بخش کارهای فرهنگی و آموزشی مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در بازه زمانی سه سال متوالی و سالی ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت شود تا تدوین دانشنامه سرعت بگیرد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ساز و کار را فراهم کند که در سال جاری ۵۰۰ میلیون تومان اختصاص یابد و باید همین روزها مبلغی پرداخت شود تا کار سرعت بگیرد؛ از هر محلی شده حتی از محل اعتبارات ضروری استاندار مبلغی اختصاص یابد تا کار انجام شود.

وی گفت: نگران هستیم این کار با تاخیر انجام شود چرا که زمان‌بر شدن طرح هم هزینه‌ها را افزایش می‌دهد و هم اصل و کیفیت کار را زیر سوال خواهد برد.

ملانوری بر فازبندی و زمان‌بندی تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس تاکید و تصریح کرد: باید در جلسه بعدی پیشرفت کار گزارش و به صورت عینی دیده شود.

وی با بیان اینکه در این جلسه مصوب شود تمامی دستگاه‌ها با مدیریت مدیران کل تیم عملیاتی تشکیل دهند افزود: آنچه از دستگاه‌ها در زمینه تدوین دانشنامه دفاع مقدس مورد انتظار است در قالب فرمت خاصی خواسته شود و دستگاه‌های اجرایی کار را دنبال کنند تا با این اقدام در مجموع روند تدوین دانشنامه سرعت بگیرد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در دوران کرونا و تا زمانی که دورکاری داریم باید از ظرفیت نیروهای ادارات در زمینه تدوین این دانشنامه استفاده شود.

وی افزود: دوران دفاع مقدس، دوران انقلاب و دوران مقاومت اگر در آینده در زمینه اسناد و ماندگاری آن با مشکل مواجه شود، تاریخ به گردن ما خواهد انداخت که با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات موجود کم‌کاری کردیم و در برابر تلاش شهدا و جامعه ایثارگران باید وقت بگذاریم و تلاش جهادی داشته باشیم.