جمعی از اصحاب رسانه‌ خراسان جنوبی در نشستی با معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار دغدغه‌های خود را برای اطلاع رسانی مناسب و به موقع مطرح کردند و لزوم پاسخگویی مدیران را در ایجاد انگیزه و امید بین مردم ضروری دانستند.

ایجاد فضای آرام برای برگزاری انتخاباتی امن از مهمترین موضوعات مورد بحث در دومین نشست تخصصی اصحاب رسانه خراسان جنوبی با رییس ستاد انتخابات استان و موضوع «مشارکت حداکثری» بود که سردبیر روزنامه آوای خراسان جنوبی روز چهارشنبه در این نشست با اشاره به طرح چهار کلیدواژه از سوی وزارت کشور برای انتخابات گفت: امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت از جمله این کلیدواژه‌ها بوده که ۲ مورد اول تضمین کننده ۲ کلید واژه دیگر است.

علی جعفرپور مقدم افزود: نگاهی به اتفاقاتی که از زمان ثبت نام تاکنون رخ داده و آسیب‌شناسی آن برای آینده انتخابات لازم است.

وی اظهار داشت: در حوزه امنیت، آرامش جامعه اهمیت دارد که در رقابت و مشارکت بسیار اثرگذار بوده اما به نظر می‌رسد در این حوزه به خصوص فضای رسانه‌ای هنوز جای کار است.

این فعال رسانه‌ای گفت: در شرایطی که برخی رسانه‌ها عکس یک داوطلبی که هنوز مشخص نیست تایید صلاحیت شده منتشر و آمار شخصی و خانوادگی آن فرد را ارایه می‌کنند نباید انتظار رقابت سالم داشت.

وی بیان کرد: اگر برخورد علنی با این مسائل نشود شاهد رشد بیشتر این قبیل فضاها خواهیم بود که می‌توان آسیب‌های آنرا در آینده مشاهده کرد.

جعفرپور مقدم تصریح کرد: بر اساس قانون اساسی در حوزه انتخابات بحث پیشگیری مطرح است و نباید منتظر ماند که تخلفی صورت بگیرد و بعد از انتخابات تکلیف آن روشن شود، لذا اگر فردی در این شرایط توهین و تخریبی می‌کند باید در لحظه برخورد صورت گیرد.

وی اظهار داشت: خروجی تمام نشست‌ها با موضوع انتخابات فقط شعار برای انتخابات سالم بوده ولی نمود بیرونی از آن دیده نمی‌شود.

سردبیر روزنامه آوای خراسان جنوبی با بیان اینکه جامعه باید نمود برخورد با بد اخلاقی‌های انتخابات را ببیند ادامه داد: سلامت انتخابات برای مشارکت در این عرصه اهمیت زیادی دارد.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید بیش از پیش در معادلات انتخاباتی لحاظ شوند گفت: در چند هفته گذشته مردم دغدغه‌های مهمی پشت سر گذاشتند که مهمترین آن موضوع آنفلوانزا و کیک‌های آلوده بوده، اما رسانه‌ها برای رفع این دغدغه‌های مردم پاسخ قانع کننده‌ای از مسؤولان مربوطه دریافت نمی‌کنند لذا در چنین شرایطی نباید انتظار فضای با نشاط انتخابات داشت.

جعفرپور مقدم تنها مطلب جسورانه در خصوص موضوع آنفلوانزا را خبر اخیر معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی دانست و افزود: انگار سایر مسؤولان جسارت صحبت کردن یا هنر برقراری آرامش در فضای موجود را ندارند.

وی با اشاره به لزوم موضوع مشارکت در حوزه انتخابات گفت: گرانی را نمی‌توان عامل نگران کننده‌ای برای عدم مشارکت مردم در انتخابات دانست چون مردم در زمان جنگ که سخت‌ترین شرایط اقتصادی بر کشور حاکم بود حتی از جان خود هم گذشته و راهی جبهه شدند.

سردبیر روزنامه آوای خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه اعتماد و ارتباط بین مردم و حاکمیت باید همیشه برقرار باشد افزود: ارتباط بین مردم و مدیران از کانال رسانه‌ها باید قوی‌تر شود که اگر بر حسب دستور استاندار مدیران بین مردم باشند شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

وی بر شناسایی تریبون‌ها و گذرگاه‌هایی که بین مردم ایجاد انگیزه می‌کنند تاکید کرد و گفت: تجربه‌ای که کشور در زمان جنگ برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی کسب کرده می‌تواند الگوی بسیار مناسب در چنین شرایطی باشد.

جعفرپور مقدم  یادآورشد: تقویت شور و نشاط جامعه و برنامه‌ریزی برای آن، فارغ از فضای انتخاباتی، لازمه‌ای است که می‌تواند منجر به همگرایی بیشتر مردم شود.

وی گفت: از صبح انتخابات تا پایان رای‌گیری بازه بسیار اثرگذاری است که نقش رسانه‌ها را در مشارکت مردم و ایجاد انگیزه متبلورتر می‌کند.

مسؤولان کنار مردم باشند

سردبیر خبرگزاری شبستان خراسان جنوبی نیز با تاکید بر اینکه حضور مسؤولان کنار مردم تا فاصله انتخابات باید تقویت شود گفت: اگر مردم احساس کنند که مسؤولان در کنار آنها هستند قطعا مشارکت خوبی در انتخابات خواهند داشت.

زینب رمضانی افزود: مردم به اهمیت انتخابات واقف بوده و همچون گذشته پای صندوق های رای خواهند آمد اما باید مسؤولان مردم را کنار خود داشته باشند.

وی یادآورشد: از ظرفیت رسانه‌ها نیز در برای تهییج افکار عمومی و آشنایی مردم با قوانین انتخابات می‌تواند استفاده کرد تا شاهد انتخابات پرشور باشیم.

سردبیر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) خراسان جنوبی هم با اشاره به شور و نشاط سیاسی در دانشگاه‌ها گفت: آفت‌هایی ممکن است تشکل‌های دانشجویی را تهدید کند که باید این موضوع را به درستی مدیریت کرد.

سپیده قلندری نشست‌ها و میزگردهای تخصصی را از راهکارهایی ایجاد شور و نشاط سیاسی عنوان کرد و افزود: دانشجویان جزوی از مردم بوده و این نشست‌ها را می‌توان با محوریت دانشگاه‌ها دنبال کرد.

وی ادامه داد: انجام طرح‌های نظرسنجی بین مردم در خصوص میزان شناخت آنها از انتخابات و انتخاب فرد اصلح نیز راهکاری است که می‌توان در بازه زمانی باقی مانده آن را دنبال کرد.

سردبیر ایسنا خراسان جنوبی در این نشست همچنین به اهمیت میزان پاسخگویی مدیران در همراه کردن مردم با برخی مسایل اشاره کرد و افزود: پاسخگویی به دغدغه‌های مردم در استان ضعیف است و باید در این بین به نقش رسانه‌ها اهمیت بیشتری داده شود.

وی افزود: مدیران باید جنس هر رسانه را باور کنند آن زمان به طور قطع از پاسخ دادن به خبرنگار ترس نخواهند داشت.

مدیر سایت خبری تحلیلی خبر و هنر نیز گفت: رسانه به اطلاعات دقیق نیاز دارد و هر اداره‌ای که در این زمینه همکاری نکند با انتشار اطلاعات اشتباه اعتماد مردم خدشه‌دار می‌شود.

ابوالفضل حسن پور با اشاره به تعامل اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی در بحث نمایشگاه کتاب اظهار داشت: اثر مهم این تعامل در میزان فروش کتاب آن نمایشگاه مشهود است و این می‌تواند الگویی برای سایر دستگاه‌های اجرایی باشد.

وی همچنین به برخی سوء استفاده‌ها از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی در بحث تبلیغات انتخاباتی اشاره کرد و افزود: برگزاری همایش‌هایی از یک سال گذشته بستر تبلیغات شخص خاصی برای نامزدی مجلس یازدهم بوده است.

مردم باید با جایگاه مجلس و نقش نمایندگان آشنا شوند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی نیز با تاکید بر اینکه برگزاری انتخابات امن و قانونمند نیازمند بسترهایی است گفت: ایجاد بسترها از وظایف دولت و ستاد انتخابات است اما مشارکت در انتخابات صرفا حوزه دولت نیست و همه باید برای این موضوع تلاش کنند.

ناصر خوش خبر افزود: علاوه بر تشویق مردم برای رفتن به پای صندوق‌های رای باید تلاش کرد مردم با جایگاه مجلس و نقش نمایندگان در سرنوشت کشور آشنا شوند تا بتوانند فرد اصلح را انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه برخی محدودیت‌ها و مشکلات از دولت عبور کرده و متوجه کل نظام است گفت: توطئه‌هایی است که نباید به سادگی از آن گذشت و در چنین شرایطی باید مردم در مشارکت حداکثری برای برگزاری انتخابات تشویق شوند.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی ادامه داد: تشکل‌های غیردولتی برای اینکه مردم به اهمیت انتخابات پی ببرند پای کار باشند و جامعه را از مزایای انتخاب اصلح آگاه کنند.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید در راستای شور و نشاط انتخابات بیشتر فعال شوند گفت: دانشجویان هم می‌توانند در بحث انتخابات و جایگاه مجلس مشارکت کرده و انتظارات خود را از نمایندگان بیان کنند.

خوش خبر گفت: فرصتی از اکنون تا زمان تبلیغات نامزدها فراهم است که باید در این زمان ضرورت حضور پای صندوق‌های رای را با بحث‌ها و ادبیات‌های مختلف تبیین کنیم.

وی ادامه داد: باید به سمتی برویم که مردم با رغبت و آگاهی بیشتری در انتخابات شرکت کنند و از نقش و جایگاه نمایندگان مجلس آگاه شوند.

تشکیل کمیته بررسی نارضایتی‌ها در استان

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه نباید نسبت به حضور در پای صندوق رای بی تفاوت باشیم گفت: برخی از امور سلبی و برخی ایجابی است که می‌توان با کمک رسانه‌ها آن را پیش برد.

وی با اشاره به تشکیل کمیته بررسی نارضایتی‌ها در استان بیان کرد: تمام موارد رصد می‌شود تا علل و عوامل نارضایتی را می‌توان ریشه‌یابی و حل کرد.

وی نشاط اجتماعی را از موضوعاتی عنوان کرد که نیاز است به آن توجه شود و گفت: از این طریق می‌توانیم جامعه را به سمت آرامش  و اعتماد بیشتر پیش ببریم.

خوش خبر با اشاره به مطالباتی که مردم از برخی دستگاه‌های اجرایی دارند اظهار داشت: علیرغم اینکه روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی مشکلاتی دارند اما باید به دنبال چاره‌اندیشی باشیم که پاسخ قانع‌کننده‌ای برای مطالبات مردمی از مدیران دریافت شود.

برقراری تماس تلفنی معاون استاندار با خبرنگاران

رییس شورای اطلاع رسانی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه اگر این اقناع در حوزه‌های تخصصی برای افکار عمومی پررنگ شود شاهد رضایتمندی بهتری خواهیم بود افزود: برای این مهم خانه مطبوعات استان ماموریت یافته که نشست‌های تخصصی با موضوع‌های مختلف و حضور مدیران دنبال کند.

وی اظهار داشت: اگر رسانه‌ها برای دریافت پاسخ سوالات خود در دستگاه‌های اجرایی با مقاومت مواجه شدند، حتما منعکس کنند و قطعا برخوردهای لازم انجام می‌گیرد زیرا با توجه به دستور استاندار همه مدیران موظف به پاسخگو هستند.

خوش خبر افزود: در شبی که قرار بود آخرین آمار ثبت نام داوطلبان انتخاباتی اعلام شود بنده به عنوان مسئولان پاسخگو به خبرنگاران در آن ساعت نشستی بود که امکان پاسخگویی به تلفن نبود اما بعد از آن به همه خبرنگارانی که تماس بی‌پاسخ از سمت من داشتند زنگ زدم و آمارهای مورد نیاز را اعلام کردم.

سردبیر روزنامه آوای خراسان جنوبی برای تایید این حرف خوش خبر گفت: تا الان باور نمی‌کردیم که به معاون سیاسی استاندار زنگ بزنیم و پاسخ تلفن ما را بدهد و حتی خبرنگار ما از اینکه آخرین شب ثبت نام داوطلبان انتخابات مجلس، معاون سیاسی استاندار با او تماس گرفته بسیار تعجب و ذوق کرده بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی افزود: هر کسی خود را از فرصت‌ها منع کند خودزنی کرده و خودش برای خود مانع ایجاد می‌کند لذا باید شفاف خط قرمزها را بیان کرد.

وی عنوان کرد: استانداری برای اینکه کسی واقعیت‌ها را منعکس کند هیچ وقت مدیری را توبیخ نمی‌کند لذا اگر مدیری عمدی پاسخ خبرنگار را ندهد باید پاسخگو باشد.

خوش خبر طرح ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن محرومان را از جمله طرح‌های مهمی معرفی کرد که از هدف‌گذاری‌های کلان استاندار خراسان جنوبی است و افزود: در راستای تشریح عملکرد دستگاه‌ها برای اجرای این طرح مدیران باید پاسخگوی افکار عمومی باشند.

وی ادامه داد: رابطان خبر در دستگاه‌های اجرایی نیز شناسایی شده‌اند که نماینده تام‌الاختیار مدیران خواهند بود و  اگر رسانه‌ها به مدیری دسترسی نداشتند می‌توانند با این رابطان تماس برقرار کنند.

رییس شورای اطلاع رسانی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه تلاش‌ها بر این است که اطلاع رسانی به درستی انجام گیرد تاکید کرد: هرچه دامنه فعالیت خبرنگاران در حوزه‌های مختلف بیشتر شود جریان اطلاع‌رسانی به درستی پیش می‌رود.

وی تاکید کرد: هیچ دستگاه اجرایی حق ندارد از امکانات برای تبلیغات نامزدها استفاده کند و اگر خبرنگاران موردی را مشاهده کردند به حوزه معاونت سیاسی اعلام کنند.

مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان جنوبی نیز بر استفاده از ظرفیت معتمدان محلی در ایجاد شور و نشاط انتخاباتی تاکید کرد و گفت: این افراد مهره‌های اصلی و ارزشمندی هستند که نباید آنها را نادیده گرفت.
سمانه سالاری بیان کرد: اتاق فکرهایی با محوریت خانه مطبوعات شکل می‌گیرد و از هفته آینده اولین نشست را برگزار خواهیم کرد.

اولین نشست تخصصی اصحاب رسانه با حضور رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی ۱۷ آذر امسال با موضوع مشکلات خبرنگاران در ایام انتخابات برگزار شد.