– استاندار خراسان جنوبی گفت: تاکنون از ۱۶ مصدوم حادثه معدن طبس، سه نفر فوت کردند و شمار جانباختگان ۵۲ نفر است.

 جواد قناعت در گفت و گویی به تشریح حادثه معدن زغال سنگ معدنجو طبس پرداخت و گفت: از این سه فوتی، یک نفر اهل خراسان جنوبی است و ۲ نفر اهل خراسان رضوی هستند.

وی افزود: اعضای بدن ۲ نفر از مصدومان جانباخته (میثم معینی اهل بردسکن و ناصر آخوندی اهل فردوس) با رضایت خانواده‌هایشان به بیماران نیازمند پیوند شد و این عزیزان به چند نفر از هموطنانمان جان دوباره بخشیدند.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: چهار نفر از مصدومان این حادثه همچنان در بیمارستان‌های یزد، بیرجند و مشهد بستری و تحت درمان هستند.

وی با اشاره به اینکه حتی فوت یک نفر در هر حادثه‌ای برای ما مهم و زیاد است، گفت: این حادثه ۵۲ نفر جانباخته داشت که از این تعداد ۱۶ نفر اهل خراسان جنوبی هستند و ما حسب وظیفه به دیدار خانواده‌هایشان رفتیم و ضمن دلجویی، درخواست‌های آنان را پیگیری کردیم.

قناعت افزود: این حادثه که شامگاه شنبه ۳۱ شهریور ماه رخ داد، با استقرار تیم‌های امدادی و عملیاتی به سرعت مدیریت شد.

وی گفت: در ۸۵ کیلومتری طبس به واسطه ذخایر غنی زغال سنگ، ۱۷ شرکت بیش از دو یا سه دهه مشغول فعالیت هستند و ۷۶ درصد زغال کشور را تامین می‌کنند.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: حادثه شامگاه ۳۱ شهریور در یکی از این معادن روی داد.

وی با اشاره به حرف‌های ضد و نقیضی که درخصوص حادثه معدن معدنجو گفته می‌شود گفت: با توجه به اهمیت موضوع و با هماهنگی دولت، مجلس و قوه قضائیه، یک تیم کارشناسی متشکل از متخصصان و اهل فن در محل حادثه مستقر شده و در حال بررسی شرایط است.

قناعت تصریح کرد: با به سرانجام رسیدن کارهای تحقیقاتی و بررسی‌های میدانی، نتیجه قطعی و علت حادثه اعلام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه موضوع نظارت بر معادن به عهده ۲ وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت است افزود: در زمینه حفظ ایمنی معادن مسئولیت با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: نتیجه کار تیم کارشناسی، قصور و کوتاهی هر بخش را تعیین خواهد کرد.

وی با بیان اینکه از ۱۷ معدنی که در این محدوده مشغول به کارند، تنها یک معدن به صورت مکانیزه فعالیت دارد گفت: ۱۶ معدن دیگر به صورت سنتی و به شکل قدیمی در حال استخراج هستند.

قناعت با تاکید بر اینکه بخش خصوصی برای مکانیزه کردن معادن نیاز به حمایت دارد ادامه داد: یکی از مهمترین مطالبات معادن زغال استان، پرداخت مطالباتشان توسط شرکت‌های بزرگ کشور از جمله فولاد است تا بتوانند از این طریق نسبت به پرداخت به موقع حقوق کارگران و تامین تجهیزات اقدام کنند.

وی بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی استان، موضوع مکانیزه کردن معادن به عنوان یک مطالبه به حق بخش خصوصی را پیگیری می‌کنند.

حادثه انفجار در معدن زغال سنگ «معدنجو» طبس حوالی ساعت ۲۱ شنبه‌ ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ در پی تصاعد آنی گاز متان روی داد که ۲ بلوک B و C تحت تاثیر قرار گرفتند و براساس آخرین آمار رسمی در آن نوبت کاری ۶۵ نفر از معدنکاران دچار حادثه و محبوس شدند.

عملیات امداد و نجات برای خارج کردن معدنکاران گرفتار در معدن تا صبح چهارشنبه چهارم مهر ماه ادامه یافت و در مجموع پیکرهای ۴۹ جانباخته از تونل‌های معدن خارج شد همچنین این حادثه ۱۶ مصدوم داشت که با فوت سه نفر، شمار جانباختگان به ۵۲ نفر افزایش یافت.