رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: قانون‌مداری در انتخابات یک اصل اساسی است و رعایت اصل بی‌طرفی مدیران و مجریان انتخابات رصد می‌شود.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز چهارشنبه در سومین نشست ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی استان خراسان جنوبی افزود: قانون باید به خوبی و کامل اجرا شود و مهمترین اصل انتخابات به عنوان تضمین‌کننده همه ارکان آن قانون‌مداری است.

وی گفت: اصل بی‌طرفی در انتخابات بسیار مهم است و مدیران، مسوولان و مجریان باید این قانون را به معنای واقعی کلمه رعایت کنند.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: نباید تصمیم و علاقه شخصی ما به یک جناح یا جریان سیاسی باعث شود که اعمال سلیقه شخصی در انتخابات داشته باشیم و باید بی‌طرفی در انتخابات برای همگان ثابت شود.

وی تصریح کرد: هیچ مدیر و مسوولی نباید به خود اجازه دهد از امکانات دولتی له یا علیه جناح یا فرد خاصی استفاده کند.

حجت الاسلام حمیدی گفت: اگر جایی کسی تخطی کرده، حتما باید برخورد شود زیرا میزان مشارکت مردم در گام دوم انقلاب فوق‌العاده مهم است و مورد تاکید اغلب توصیه‌های انتخاباتی مقام معظم رهبری قرار گرفته است.

وی افزود: مشارکت در انتخابات امنیت‌آفرین و قدرت‌آفرین برای کشور است و دشمن می‌خواهد برای با دست‌اندازی این مشارکت را کاهش دهد.

وی گفت: در یک ماه باقیمانده تا برگزاری انتخابات تلاش و برنامه‌ریزی شود تا مردم توجیه و تشویق به مشارکت در انتخابات شوند.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی بیان کرد: مشارکت هم تکلیف و هم حق مردم است و قبل از اینکه حضور تکلیف باشد، حق مردم است.

وی با بیان اینکه ‌نظام یک حکومت مردمی است و مردم باید از حق خود صیانت کنند تصریح کرد: انتخابات تکلیف شرعی و قانونی است اما حق مردم است و هر کس پای صندوق رای نیاید به خودش ظلم کرده و حقی را که مشارکت در تعیین سرنوشت است، از خود دریغ می‌کند.

حجت الاسلام حمیدی یادآور شد: مردم در بسیاری از نظام‌های دنیا نقشی در تعیین حکومت ندارند و حقشان ضایع می‌شود اما انتخابات در جمهوری اسلامی نعمت بزرگی است.

وی گفت: دعوت به مشارکت در انتخابات بهترین امر به معروف است و رعایت اصول اخلاقی در انتخابات هم مهم است که در فرهنگ دینی توصیه‌های فراوانی در این زمینه شده است.

حجت الاسلام حمیدی اظهار داشت: اصول اخلاقی فرقی بین مسوول و غیرمسوول ندارد و همه باید اخلاق را در روند انتخابات رعایت کنند.

وی با بیان اینکه انتخابات باید همواره پیوست فرهنگی و اخلاقی داشته باشد گفت: در بحث تهدیدها و فرصت‌های انتخاباتی تجربیات خوبی از انتخابات‌ قبل داریم که باید نقاط ضعف موجود پیدا و نقاط قوت تقویت‌ شود تا تهدیدها به فرصت تبدیل شوند.

رییس شورای قضایی استان خراسان جنوبی اظهار داشت: بحث فضای مجازی را از سالیان دور در انتخابات داشتیم ‌و ‌نباید فرصت دهیم که این فضا اصل انتخابات و مشارکت را تهدید کند لذا دستگاه‌های نظارتی، تهدیدات فضای مجازی را شناسایی، رصد و ‌پیگیری کنند.

وی گفت: دستگاه قضا به دنبال پرونده‌سازی نیست اما این فضا باید برای برخورد با متخلفان به صورت جدی مدیریت شود.

حمیدی تصریح کرد: ضدانقلاب در فضای مجازی نیازمند توجیه نیست و باید به سرعت با آنان برخورد شود زیرا در حال حاضر برای رسیدن به اهداف شوم خود از طریق فضای مجازی اقدام می‌کنند.

وی افزود: در دستگاه قضایی آمادگی لازم را برای برخورد با تخلفات انتخاباتی داریم و شدیدترین برخوردها با افرادی که در این شرایط مردم را ناامید کنند و روند ضد انقلابی دارند، خواهد شد.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی بیان کرد: عده‌ای هم توجیه نیستند که باید توجیه و راهنمایی شوند زیرا سوء‌نیتی برای ضربه زدن به نظام و کشور ندارند.

وی گفت: در این مدت هیچ تصمیمی که ایجاد نارضایتی کند، نباید صورت گیرد و در ارتباط با افزایش قیمت نان هم هماهنگی‌هایی با استاندار خراسان جنوبی صورت گرفته است.

حجت الاسلام حمیدی افزود: درخصوص پروتکل‌های بهداشتی که خیلی مهم است توجه لازم را برای رعایت آنها خواهیم داشت و در زمینه سخنرانی‌ها و لیدرهایی که ممکن است به استان داخل و خارج شوند باید در ادامه رعایت پروتکل‌ها باشد ‌و مسوولان ذیربط مدیریت کنند.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، دومین میان دوره‌­ای مجلس خبرگان رهبری و نخستین میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی یازدهم، ۲۸ خرداد امسال برگزار می‌شود.

انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با سراسر کشور در ۱۱ شهرستان استان خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.