معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، از غربالگری ۱۴۰۸۲۶ نفر در پویش ملی سلامت خبر داد.

 دکتر مجید شایسته بیان نمود: غربال گری دیابت و فشار خون بالا از ۲۰ آبان ماه امسال با تلاش و همت شبانه روزی پزشکان، کارشناسان، مراقبین سلامت و بهورزان در حال اجرا بوده و تاکنون پنجمین هفته را پشت سر گذاشته است.

وی افزود تا پایان روز دوشنبه ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۲، تعداد ۱۴۰۸۲۶ نفر از در این پویش ملی مشارکت داشته اند که شامل ۲۴ درصد جمعیت هدف (گروه سنی ۱۸ سال و بیشتر) می باشند. از بین ۱۴۰۸۲۶ فرد غربال شده در این پویش ۱۷۰۶ مورد جدید مشکوک به پر فشاری خون، ۱۳۱۱ مورد جدید مشکوک به دیابت، ۲۶۹۶۸ مورد در معرض خطر فشار خون بالا و ۱۱۶۸۵ نفر در مرحله پیش دیابت شناسایی شده اند که این مورد نشان از اهمیت مشارکت حداکثری در پویش دارد.

رئیس مرکز بهداشت استان همچنین بیان کرد: افراد غربال گری شده در این طرح با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه های بهداشتی شهر ی و روستایی، خانه های بهداشت و همچنین ایستگاه های سیار ویژه پویش ملی سلامت در سطح استان، ضمن دریافت خدمات رایگان ارزیابی سلامت مورد آموزش و مشاوره قرار گرفته و در صورت نیاز به درمان برای انجام مراقبت های بعدی راهنمایی می شوند.

در راستای دستیابی به اهداف عالی این طرح ملی و بهره مندی عادلانه مردم از خدمات سلامت در جامعه، مشارکت روز افزون کلیه نهادها و سازمان ها (دولتی و خصوصی ) و مشارکت مردمی در اطلاع رسانی و دعوت به حضور در پویش ملی سلامت مورد نیاز است.

 دکتر شایسته با معرفی سامانه خود اظهاری پویش ملی سلامت به آدرس http://Health.MCI.ir ، از کلیه افراد توانمند و مردم دعوت کرد با مراجعه به این سامانه به این پویش بپیوندند.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور