معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ساماندهی آموزش عالی در دستور کار است و در این زمینه ارتقای کیفی دانشگاه‌ها اولویت دارد.

غلامحسین رحیمی شعرباف روز جمعه در نشست خبری که با موضوع «تبیین وضعیت آموزش عالی و اجرای طرح آمایش آموزش عالی در خراسان جنوبی» در دانشگاه بیرجند برگزار شد، افزود: خراسان جنوبی از نظر کمی جزو پنج استان برتر کشور در حوزه آموزش عالی براساس میانگین جمعیت است و از نظر کیفی باید توجه بیشتری به این بخش شود.

وی گفت: خراسان جنوبی رشد کمی زیادی داشته است و اکنون به ارتقای کیفی نسبت به استان‌های دیگر نیاز دارد یعنی بتوانیم برنامه‌ای را تدوین کنیم که منجر به ارتقای کیفی آموزش عالی شود.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: توقف فعالیت هیج موسسه آموزش عالی فعال را در استان خراسان جنوبی نخواهیم داشت و با تجدید ساماندهی همه دانشگاه‌ها فعال می‌شوند.

وی افزود: در ای بخش باید با ساماندهی از رشد کمی با کیفیت ضعیف جلوگیری و رشد کمی را متوقف کنیم همچنین موسساتی که به تنهایی نمی‌توانند ادامه فعالیت داشته باشند با موسسه‌های قوی تجمیع شوند.

رحیمی گفت: با این روند و الحاق به دانشگاه بزرگ این موسسات را در وضعیتی قرار می‌دهیم که ادامه کار آنها توجیه‌پذیر باشد.

وی افزود: خراسان جنوبی از استان‌هایی است که به خاطر ظرفیت بالای نیروی انسانی، موسسات آموزش عالی زیادی دارد و از استان‌های مجاور هم جذب دانشجو داشته است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: در ۱۰ سال اخیر روند ورود دانشجویان کاهشی بوده به طوری که نسبت به هشت سال قبل ۱.۵ میلیون دانشجو در دانشگاه‌های کشور کمتر داریم.

وی با اشاره به اینکه ارتقای کیفی در برخی رشته‌ها در سطح بین‌المللی در کنار کمیت نام‌آور بوده است گفت: در خراسان جنوبی موسساتی داشتیم که تعطیل شده هرچند کوچک بوده اما نباید این مشکل ایجاد می‌شد و دلیل اصلی آن نبود بررسی در جای‌گذاری درست بوده است.

وی اظهار داشت: چهار موسسه در خراسان جنوبی در نظر گرفتیم که از نظر کمی رشد نکنند و اگر لازم شود ۲ رشته را ادغام کنیم و از طریق برقراری ارتباط با یک دانشگاه بزرگ در استان ادغام کنیم.

رحیمی با تاکید بر اینکه هیچ موسسه آموزش عالی در استان غیرفعال نخواهد شد افزود: سعی می‌کنیم در نوع وابستگی‌ها در شهرستان‌های فردوس، قاینات و سرایان اقدام کنیم که ممکن است چند رشته را متوقف و خود موسسه را فعال کنیم تا اعضای هیات علمی در رشته‌های باقیمانده را جذب کنیم.

وی گفت: برای مثال با بررسی‌های انجام شده در شهرستان سرایان مشکل جذب دانشجو بومی است و دانشجویان بیشتر متمایل به حضور در دیگر دانشگاه‌ها هستند.

معاون وزیر علوم اظهار داشت: ظرفیت‌های خوبی در خراسان جنوبی برای ایجاد مراکز پژوهشی همچون انار و زرشک وجود دارد اما لازمه آن متقاضی بودن کشاورزان و همراهی در این زمینه است.

وی گفت: پژوهشکده رویه علمی و بازار تولید دارد و اگر در استان تولیدکننده انار و زرشک و سازمان جهاد کشاورزی به خدمات این پژوهشکده نیاز نداشته باشد نیازی به تاسیس این پژوهشکده نیست و اگر این احساس نیاز باشد وزارت علوم آمادگی همکاری دارد.

رحیمی تصریح کرد: چند سال است که برنامه مهم وزارت علوم، مهارت‌آموزی و افزایش قابلیت اشتغال‌پذیری دانشجویان است که در جامعه دانش و مهارت به کمک هم بیاید.

وی افزود: دانشگاه با مراکز فنی و حرفه‌ای قرارداد دارد و علاوه بر این مراکز و کانون‌هایی ایجاد شده که مهارت‌های دانشجویان افزایش یابد و قبلا این کمبود وجود داشته که این برنامه رو به گسترش است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که شامگاه چهارشنبه سوم دی وارد بیرجند شد، تا امروز (جمعه) با همراهی رییس دانشگاه معین استان خراسان جنوبی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان از جمله در شهرستان‌های سرایان، فردوس، قاینات و بیرجند بازدید کرد.